HSY ja YIT sopivat Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamisesta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. HSY solmi YIT:n kanssa noin 206 miljoonan euron sopimuksen puhdistamorakentamisen projektinjohtourakasta.

- Kyseessä on HSY:n historian suurin investointihanke, jolla turvataan alueen jätevedenpuhdistus pitkälle tulevaisuuteen, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Pääosin kallion sisään rakentuvan puhdistamon tila on louhittu ja rakennustyöt alkavat huhtikuussa. Puhdistamon rakentamiseen, varusteluun ja käynnistysvaiheeseen on varattu yhteensä neljä vuotta. HSY vastaa puhdistamon suunnittelusta, hyödyntäen siinä laajaa kokemustaan korkeatasoisten puhdistusprosessien käytöstä ja kunnossapidosta. Projektinjohtourakoitsija jakaa puhdistamon rakentamisen ja varustelun hankinnat tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin, kilpailuttaa ne ja johtaa töiden toteutusta.

Valmistuttuaan puhdistamo käsittelee noin 550 000 asukkaan jätevedet ja korvaa nykyisen Suomenojan puhdistamon. Vuoteen 2040 mennessä uuden laitoksen läpi arvioidaan virtaavan 150 000 kuutiometriä jätevettä päivittäin. Blominmäen puhdistamolla käytettään uusinta teknologiaa erityisesti typen ja fosforin poistossa. Viimeisinä käsittelyvaiheina oleva kiekkosuodatus poista tehokkaasti fosforia ja UV-käsittely mikrobeja. Tavoitteena on puhdistaa yli 96 prosenttia jäteveden sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä.

- Blominmäen puhdistustulokset tulevat olemaan huippuluokkaa. Energiatehokkuuteen ja uusituvan energian tuotantoon on panostettu merkittävästi. Uuden puhdistamon myötä jatkamme pitkäjänteistä työtämme Itämeren suojelemiseksi ja olemme edelläkävijänä rakentamassa puhtaampaa ympäristöä, iloitsee Raimo Inkinen.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Kuvassa: (lukien vasemmalta ylhäältä)
Raimo Inkinen, toimitusjohtaja, HSY
Harri Kailasalo, liiketoimintasegmentin johtaja, Infraprojektit, YIT
Tommi Fred, toimialajohtaja, vesihuolto, HSY
Aleksi Laine, divisioonan johtaja, kallio- ja erikoisrakentaminen, YIT

HSY:n hallituksen kokous 17.8.201817.8.2018 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.8.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman vuosille 2018-2022 ja valita Pohjois-Espoon ja Kauniaisten sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen urakoitsijoiksi Lassila & Tikanoja Oyj:n sekä Remeo Oy:n. Hallitus päätti myös antaa lausunnon lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnosta luonnokseen jätelain muuttamisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.