HSY ja YIT sopivat Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamisesta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. HSY solmi YIT:n kanssa noin 206 miljoonan euron sopimuksen puhdistamorakentamisen projektinjohtourakasta.

- Kyseessä on HSY:n historian suurin investointihanke, jolla turvataan alueen jätevedenpuhdistus pitkälle tulevaisuuteen, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Pääosin kallion sisään rakentuvan puhdistamon tila on louhittu ja rakennustyöt alkavat huhtikuussa. Puhdistamon rakentamiseen, varusteluun ja käynnistysvaiheeseen on varattu yhteensä neljä vuotta. HSY vastaa puhdistamon suunnittelusta, hyödyntäen siinä laajaa kokemustaan korkeatasoisten puhdistusprosessien käytöstä ja kunnossapidosta. Projektinjohtourakoitsija jakaa puhdistamon rakentamisen ja varustelun hankinnat tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin, kilpailuttaa ne ja johtaa töiden toteutusta.

Valmistuttuaan puhdistamo käsittelee noin 550 000 asukkaan jätevedet ja korvaa nykyisen Suomenojan puhdistamon. Vuoteen 2040 mennessä uuden laitoksen läpi arvioidaan virtaavan 150 000 kuutiometriä jätevettä päivittäin. Blominmäen puhdistamolla käytettään uusinta teknologiaa erityisesti typen ja fosforin poistossa. Viimeisinä käsittelyvaiheina oleva kiekkosuodatus poista tehokkaasti fosforia ja UV-käsittely mikrobeja. Tavoitteena on puhdistaa yli 96 prosenttia jäteveden sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä.

- Blominmäen puhdistustulokset tulevat olemaan huippuluokkaa. Energiatehokkuuteen ja uusituvan energian tuotantoon on panostettu merkittävästi. Uuden puhdistamon myötä jatkamme pitkäjänteistä työtämme Itämeren suojelemiseksi ja olemme edelläkävijänä rakentamassa puhtaampaa ympäristöä, iloitsee Raimo Inkinen.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Kuvassa: (lukien vasemmalta ylhäältä)
Raimo Inkinen, toimitusjohtaja, HSY
Harri Kailasalo, liiketoimintasegmentin johtaja, Infraprojektit, YIT
Tommi Fred, toimialajohtaja, vesihuolto, HSY
Aleksi Laine, divisioonan johtaja, kallio- ja erikoisrakentaminen, YIT

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja