HSY ja YIT sopivat Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamisesta

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. HSY solmi YIT:n kanssa noin 206 miljoonan euron sopimuksen puhdistamorakentamisen projektinjohtourakasta.

- Kyseessä on HSY:n historian suurin investointihanke, jolla turvataan alueen jätevedenpuhdistus pitkälle tulevaisuuteen, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Pääosin kallion sisään rakentuvan puhdistamon tila on louhittu ja rakennustyöt alkavat huhtikuussa. Puhdistamon rakentamiseen, varusteluun ja käynnistysvaiheeseen on varattu yhteensä neljä vuotta. HSY vastaa puhdistamon suunnittelusta, hyödyntäen siinä laajaa kokemustaan korkeatasoisten puhdistusprosessien käytöstä ja kunnossapidosta. Projektinjohtourakoitsija jakaa puhdistamon rakentamisen ja varustelun hankinnat tarkoituksenmukaisiin kokonaisuuksiin, kilpailuttaa ne ja johtaa töiden toteutusta.

Valmistuttuaan puhdistamo käsittelee noin 550 000 asukkaan jätevedet ja korvaa nykyisen Suomenojan puhdistamon. Vuoteen 2040 mennessä uuden laitoksen läpi arvioidaan virtaavan 150 000 kuutiometriä jätevettä päivittäin. Blominmäen puhdistamolla käytettään uusinta teknologiaa erityisesti typen ja fosforin poistossa. Viimeisinä käsittelyvaiheina oleva kiekkosuodatus poista tehokkaasti fosforia ja UV-käsittely mikrobeja. Tavoitteena on puhdistaa yli 96 prosenttia jäteveden sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä.

- Blominmäen puhdistustulokset tulevat olemaan huippuluokkaa. Energiatehokkuuteen ja uusituvan energian tuotantoon on panostettu merkittävästi. Uuden puhdistamon myötä jatkamme pitkäjänteistä työtämme Itämeren suojelemiseksi ja olemme edelläkävijänä rakentamassa puhtaampaa ympäristöä, iloitsee Raimo Inkinen.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841
Hankesivut: hsy.fi/blominmaki

Kuvassa: (lukien vasemmalta ylhäältä)
Raimo Inkinen, toimitusjohtaja, HSY
Harri Kailasalo, liiketoimintasegmentin johtaja, Infraprojektit, YIT
Tommi Fred, toimialajohtaja, vesihuolto, HSY
Aleksi Laine, divisioonan johtaja, kallio- ja erikoisrakentaminen, YIT

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.