HSY kehittää itsepalveluasiointia Sortti-asemilla – jätteet voi maksaa verkossa ennen asemalle tuloa

HSY:n Sortti-asemille tuotavat jätteet voi nyt maksaa helposti ja turvallisesti etukäteen eSortti-palvelussa verkossa. Uudistus nopeuttaa käyntiä asemalla, kun jätteet voi viedä suoraan jätelavoille, eikä tarvitse asioida infopisteellä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää itsepalveluasiointia Sortti-asemilla. Yksityiset henkilöasiakkaat voivat nyt maksaa jätteensä etukäteen eSortti-palvelussa verkossa. Ensi vuoden alussa asemille asennetaan uudet itsepalvelumaksulaitteet.

- Uudistuksen tavoitteena on mahdollistaa vaihtoehtoisia asiointitapoja ja nopeuttaa asiointia, kun jätteet voi maksaa etukäteen verkossa tai ensi vuoden alussa uusilla itsepalvelumaksulaitteilla. Ne toimivat Sortti-kortilla, joka on näppärä usein asemalla asioiville esimerkiksi yrityksien edustajille. Näin asiakkaan ei tarvitse käydä infopisteessä, vaan hän voi mennä suoraan lajittelemaan jätteensä aseman lavoille, kertoo HSY:n käyttöinsinööri Joonas Enqvist.

Toistaiseksi ainoastaan henkilöasiakkaat voivat käyttää eSortti-palvelua. Maksaminen onnistuu kirjautumalla osoitteeseen eSortti.hsy.fi. Palvelu auttaa asiakasta jätteen laadun ja määrän arvioimisessa. Kun asiakas maksaa jätteensä ennakkoon verkkokaupassa, hän pääsee asemalle sen auki ollessa näyttämällä maksun yhteydessä saamansa QR-koodin tunnistautumispäätteellä. Vaihtoehtoisesti hän voi edelleen maksaa tuomansa jätteet myös Sortti-asemien infopisteellä. Vuodenvaihteessa laajennamme eSortti-palvelun myös yritysasiakkaiden käyttöön sopivaksi.

Ruskeasannan ja Jorvaksen Sortti-asemilla on mahdollista maksaa tuomansa jätteet jo nyt itsepalveluautomaateilla käyttäen Sortti-korttia. Uudet ja toiminnaltaan kehittyneemmät automaatit asennetaan kaikille asemille ensi vuoden alussa.

- Kun asiakkailla on mahdollisuus maksaa jätteensä itsenäisesti, meille vapautuu aikaa jalkautua entistä enemmän asemalle opastamaan asiakkaita jätteiden lajittelussa. Tämä tarve korostuu entisestään, kun lisäämme eri jätteiden lajittelumahdollisuuksia saavuttaaksemme HSY:n tavoitteen kierrättää 60 prosenttia jätteistä vuoteen 2025 mennessä, Enqvist jatkaa.

HSY kokeili keväällä Kivikon Sortti-asemalle tuotavien jätteiden itsepalvelumaksamista. Järjestelmä osoittautui toimivaksi, joten se laajennetaan vaiheittain toimimaan myös muilla Sortti-asemilla.

HSY:n käyttöinsinööri Joonas Enqvist, puh. 050 3022 713, joonas.enqvist@hsy.fi
www.hsy.fi/sorttiasemat

HSY:n hallituksen päätökset 9.10.20209.10.2020 12:19:08 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston 1.1.2021 alkaen ja seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalvelut hankintaan Baltic Bulk Oy:ltä - Otaniemen vesihuollon saneerauksen urakoitsijaksi välille Konemiehentie-Sähkömiehentie valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 9.10.20206.10.2020 16:27:19 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 9.10.2020. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - kuntayhtymän sidotun investointimäärärahan ylitys - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2021 - 2023 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston hyväksymisestä 1.1.2021 alkaen ja seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin varastointi-, purku- ja lastauspalveluiden hankinta - urakoitsijan valinta Otaniemen vesihuollon saneeraukseen välille Konemiehentie-Sähkömiehentie. Hallitus saa lisäksi tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-elokuulta 2020 ja Blominmäen puhdistamohankkeen tilannekatsauksen heinä-syyskuulta. HSY t

Biojätteessä on valtava potentiaali – 150 000 tonnia ravinteikasta multaa ja 60 000 MWh puhdasta energiaa2.10.2020 12:52:57 EESTTiedote

HSY:n teettämän kyselyn mukaan noin 65 prosenttia pääkaupunkiseudun asukkaista kertoo lajittelevansa kodin biojätteen aktiivisesti tai melko aktiivisesti. Tällä hetkellä kuitenkin jopa kolmannes kotien sekajätepusseista on biojätettä. Jos pääkaupunkiseudun asukkaat lajittelisivat kaiken biojätteen, kotien biojätteestä voitaisiin saada vuosittain 150 000 tonnia multaa ja yli 60 000 MWh puhdasta energiaa.