HSY kerää joulukuuset maksutta hyötykäyttöön

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Laita kuusesi näkyville roskakatoksen tai -astioiden lähelle, missä se ei tuki kulkuväyliä. Kuusen voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemalle tammikuun ajan.

HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville roskakatoksen tai -astioiden lähelle. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista. Kiinteistön on myös huolehdittava siitä, ettei kuusten päälle aurata lunta.

HSY kerää noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi vuosittain. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Joulukuuset viedään Espooseen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon, missä sijaitsee biojätteen käsittelylaitos. Kuusista saadaan noin 100 tonnia haketta, joka käytetään tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Kuuset päätyvät tällöin jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Yksittäisen kuusen voi viedä myös HSY:n Sortti-asemalle, jossa se otetaan risujätteeseen maksutta tammikuun ajan. Sortti-asemien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/sorttiasemat.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, tulee laittaa sekajäteastiaan. Tekokuusi ei kuulu metallin keräykseen, koska siinä on selvästi enemmän muovia kuin metallia. Kuusta ei voi myöskään laittaa muovipakkausten keräykseen, koska kiinteistöillä ja kierrätyspisteissä kerätään vain muovipakkauksia.

Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

Sortti-asemien yhteystiedot ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Yhteyshenkilöt

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen(at)hsy.fi (torstaista 27.12.2018 alkaen)

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote