HSY kerää joulukuuset maksutta hyötykäyttöön

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Laita kuusesi näkyville roskakatoksen tai -astioiden lähelle, missä se ei tuki kulkuväyliä. Kuusen voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemalle tammikuun ajan.

HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville roskakatoksen tai -astioiden lähelle. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista. Kiinteistön on myös huolehdittava siitä, ettei kuusten päälle aurata lunta.

HSY kerää noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi vuosittain. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Joulukuuset viedään Espooseen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon, missä sijaitsee biojätteen käsittelylaitos. Kuusista saadaan noin 100 tonnia haketta, joka käytetään tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Kuuset päätyvät tällöin jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Yksittäisen kuusen voi viedä myös HSY:n Sortti-asemalle, jossa se otetaan risujätteeseen maksutta tammikuun ajan. Sortti-asemien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/sorttiasemat.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, tulee laittaa sekajäteastiaan. Tekokuusi ei kuulu metallin keräykseen, koska siinä on selvästi enemmän muovia kuin metallia. Kuusta ei voi myöskään laittaa muovipakkausten keräykseen, koska kiinteistöillä ja kierrätyspisteissä kerätään vain muovipakkauksia.

Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

Sortti-asemien yhteystiedot ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Yhteyshenkilöt

Logistiikkapäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen(at)hsy.fi (torstaista 27.12.2018 alkaen)

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi