HSY mittaa ilmanlaatua uusissa kohteissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY mittaa ilmanlaatua vuonna 2018 neljässä uudessa paikassa: Eteläsatamassa, Itä-Hakkilassa, Kauniaisissa ja Hyvinkäällä. Mittauksilla selvitetään satamien, pientaloalueiden ja vilkasliikenteisten katujen ilmanlaatua. Lisäksi mittausverkostoa täydennetään uudenlaisilla pienikokoisilla mittalaitteilla.

- HSY mittaa ilmanlaatua sekä pysyvillä että vuosittain siirrettävillä mittausasemilla. Helsingissä Mechelininkadun siirrettävä mittausasema jatkaa viimevuotisessa paikassaan. Uudet siirrettävien asemien mittauspaikat ovat tänä vuonna Helsingissä Eteläsatamassa, Vantaalla Itä-Hakkilassa sekä Kauniaisten ja Hyvinkään keskustassa, kertoo HSY:n Ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen.

Pienet sensorit täydentävät mittausverkostoa

Pääkaupunkiseudulla on yhteensä 11 ilmanlaadun mittausasemaa. Mittausverkostoa täydennetään tutkimusyhteistyönä useilla, uudenlaisilla ja pienikokoisilla mittalaitteilla, joita on pääkaupunkiseudulla noin 15 paikassa.

- Uusien pienikokoisten mittalaitteiden eli sensoreiden avulla saamme reilun vuoden ajan kattavasti ilmanlaatutietoa pääkaupunkiseudun alueelta. Lisäksi sensoreilla saadaan tietoa siitä, miten ilmanlaatu vaihtelee eri korkeuksilla ja etäisyyksillä kadusta, Myllynen kuvailee.

Satamien, puunpolton ja liikenteen vaikutukset tarkastelussa

Helsingissä Eteläsatamassa seurataan laivojen ja satamien liikenteestä syntyviä ilmansaasteita kuten typpidioksidin, rikkidioksidin ja erikokoisten hiukkasten pitoisuuksia. Mechelininkadulla mitataan vilkasliikenteisen kadun ilmanlaatua toista vuotta peräkkäin.

Vantaan Itä-Hakkilassa HSY selvittää puupolton vaikutuksia pientaloalueiden ilmanlaatuun. Kauniaisissa Kauniaistentiellä mitataan liikenteen ja katupölyn vaikutusta keskustan ilmanlaatuun. Kauniaisissa on mitattu ilmanlaatua edellisen kerran vuonna 2013 ja nyt arvioidaan ilmanlaadun kehittymistä keskusta-alueella.

Hyvinkään ilmanlaatua mitataan osoitteessa Kauppalankatu 1. Mittausasema edustaa vilkasliikenteistä ympäristöä Hyvinkään keskustassa. Ilmanlaatua on mitattu Hyvinkäällä edellisen kerran vuosina 2008, 2013 ja 2014.

Hengitys- ja sydänsairaat, iäkkäät sekä pienet lapset erityisen herkkiä ilmansaasteille

- Mittausasemat keräävät tietoa muun muassa hengitettävien hiukkasten, pienhiukkasten ja typenoksidien pitoisuuksista. Erityisesti hengitys- ja sydänsairaat, iäkkäät sekä pienet lapset voivat saada ilmansaasteista oireita. Altistumista voi välttää seuraamalla ilmanlaatutilannetta. Ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu, Myllynen sanoo.

Pysyvät ilmanlaadun mittausasemat sijaitsevat Helsingissä keskustassa osoitteessa Mannerheimintie 5 ja Mäkelänkatu 50 sekä Kallion urheilukentällä ja Vartiokylässä. Espoossa ilmanlaatua mitataan pysyvästi Leppävaarassa ja Luukissa, Vantaalla Tikkurilan Neilikkatiellä ja Uudellamaalla Lohjalla.

Tietoa ilmansaasteista

• Hengitysilmassa olevat typenoksidit ovat peräisin liikenteen, erityisesti dieselautojen ja raskaan liikenteen päästöistä. Typenoksideista eniten terveyshaittoja aiheuttaa typpidioksidi. Se supistaa korkeina pitoisuuksina keuhkoputkia ja lisää hengityselinoireita erityisesti lapsilla ja astmaatikoilla.
  • Hengitettävät hiukkaset ovat suurimmaksi osaksi liikenteen nostattamaa katupölyä, joka voi aiheuttaa haittaa terveydelle etenkin keväisin. Karkeiden hiukkasten pitoisuuksien kohoaminen heikentää erityisesti hengityssairaiden hyvinvointia.
  • Pienhiukkasia syntyy pääasiassa liikenteen ja puunpolton päästöistä. Lisäksi niitä kulkeutuu pääkaupunkiseudulle maan rajojen ulkopuolelta. Pienhiukkasia pidetään erityisen haitallisina terveydelle, sillä ne pääsevät tunkeutumaan keuhkojen ääreisosiin saakka.
  • Rikkidioksidia vapautuu ulkoilmaan pääasiassa energiantuotannosta ja laivojen päästöistä. Se ärsyttää korkeina pitoisuuksina hengitysteitä. Rikkidioksidin pitoisuudet ovat pääkaupunkiseudulla matalia.
  • EU:n PAH-yhdisteille eli polyaromaattisille hiilivedyille asettama tavoitearvo ylittyy paikoin pääkaupunkiseudun pientaloalueilla, joilla poltetaan paljon puuta. PAH-yhdisteitä syntyy epätäydellisessä palamisessa. Monet PAH-yhdisteet lisäävät syöpäriskiä.

Lisätietoa:

HSY:n hallituksen kokous 16.2.201816.2.2018 10:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 16.2.2018 Hallitus päätti muun muassa valita Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijaksi Sähköarina Oy:n. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 09 1561 2412, 040 593 6346 www.hsy.fi

HSY palkitsi Hilton Helsinki Strandin ja erityisopettaja Jukka-Pekka Anttisen jätteen vähentämisestä15.2.2018 13:58Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on jakanut Vuoden Petraaja 2017 -palkinnon Hilton Helsinki Strandille. Lisäksi Käpylän peruskoulun erityisopettaja Jukka-Pekka Anttiselle myönnettiin kunniamaininta. Palkinto myönnetään toimijalle, joka on vähentänyt merkittävästi jätemääräänsä ja edistänyt materiaalitehokkuutta ja siten osallistunut vähähiilisen yhteiskunnan rakentamiseen. HSY jakoi palkinnon torstaina 15. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.2.201814.2.2018 07:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.2.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kivikon jätepalvelukeskuksen siirtokuormausaseman ja vanhan toimistorakennuksen saneerauksen urakoitsijan valinnasta ja saa tiedoksi pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2016. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen ilmastonmuutoksen sopeutumisen strategian toteutumisesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 16.2.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi