HSY palkitsi hyvästä ilmastotyöstä helsinkiläisen Niemikotisäätiön ja vantaalaisen Rajatorpan koulun

Helsingin seudun ympäristöpalvelut on myöntänyt ilmastopalkinnot helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle sekä vantaalaiselle Rajatorpan koululle. Lisäksi espoolaiselle Saunalahden koululle myönnettiin kunniamaininta. HSY jakoi palkinnot toimijoille, jotka ovat aktiivisesti ja innovatiivisesti toimineet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi sekä edistäneet seudun ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Niemikotisäätiölle myönnettiin Helsingin seudun ilmastopalkinto 2019

Niemikotisäätiö on tehnyt pitkäjänteistä ympäristötyötä

HSY myönsi HEI – Helsingin seudun ilmastopalkinnon 2019 helsinkiläiselle Niemikotisäätiölle pitkäjänteisestä ympäristötyöstä. Säätiön ympäristöteemoiksi on valittu yhdessä palvelunkäyttäjien kanssa energia ja ruokahävikki. Tämä Ekokompassi-yritys onkin lähtenyt panostamaan energiatehokkuuden edistämiseen ja uusiutuvan energian käyttöön. Ruokahävikin vähentämiseksi säätiö osallistui valtakunnalliseen Hävikkiviikkoon monella eri tempauksella. Tuloksiakin saatiin, säätiön eräässä toimipisteessä ruokahävikki väheni jopa puolella.

- Niemikotisäätiö on kannustanut työntekijöitään viisaaseen liikkumiseen ja työntekijät ovat ideoineet tapoja, joilla työnantaja voi tukea työmatkoja. Lisäksi säätiö koulutti viime vuonna yli 20 uutta ekotukihenkilöä toimipisteisiinsä. Säätiö myös valmistaa kestohedelmäpusseja, jotka haastavat kaupoissa myydyt ulkomailla valmistetut pussit. Pusseja on myyty yli 400 kappaletta, kertoo palkintoraadin puheenjohtaja ja tulosaluejohtaja Irma Karjalainen HSY:stä.

- Ympäristöasioiden ohella palkittava yritys tekee arvokasta työtä sosiaalisen kestävyyden saralla. Ympäristöosaaminen kuuluu kaikille, ei vain terveille ja vahvoille. Recovery, toipuminen, on yrityksen työtapa myös ympäristöasioissa, Karjalainen jatkaa.

Palkintoraati totesi, että säätiön toimintaa kuvaa monistettavuus, ajankohtaisuus, kokonaisvaltainen lähestymistapa kestävään kehitykseen ja laaja-alainen ohjelma, innovatiivisuus, sosiaalinen vastuu sekä esimerkillisyys. Yritys on saanut Ekokompassi-ympäristösertifikaatin joulukuussa 2014 ja uusinut sen marraskuussa 2017. Niemikotisäätiö on Helsingin kaupungin tytäryhteisö.

Rajatorpan koulu kannustaa liikkumaan ja hyödyntämään julkisia

Alle 18-vuotiaille suunnatun HEIJ – Helsingin seudun ilmastojuniori 2019 -palkinnon voitti Rajatorpan koulu. Se on ollut mukana HSY:n kummikoulutoiminnassa lukuvuonna 2016–2017.

- Rajatorpan koulussa on ollut keskeisenä liikkumisen teemana “Kyyditön koulumatka”. Siinä kannustettiin liikkumaan kouluun omin voimin tai julkisilla välineillä. Koulussa kysyttiin joka kuukausi keskusradion kautta oppilaiden koulumatkojen kulkemisesta ja kerättiin vastaukset. Kilpailun voitti luokka, joka oli vähiten tullut kouluun henkilöautokyydillä. Tänä lukuvuonna jatketaan kyyditön koulumatka -periaatetta, Karjalainen kertoo.

Rajatorpan koulua aletaan purkaa reilun vuoden päästä, kun uusi koulurakennus valmistuu viereen. Irtaimiston uudelleenkäyttöä on ideoinut oppilaiden ympäristöraati. Käyttökelpoisille tavaroille kaavaillaan kirpputoria ja jätteille rakennetaan lajittelupiste. Palkintoraati totesi, että ilmastojunioripalkinnon saajan valinnassa ratkaisevat tekijät olivat tekojen uutuus ja innovatiivisuus, monistettavuus sekä esimerkillisyys.

HSY myönsi espoolaiselle Saunalahden koululle kunniamaininnan kunnianhimoisesta ja laajasta teemojen huomioimisesta ympäristötyössä. Koulussa toimii ympäristöasioista kiinnostunut, oppilaista koostuva ympäristöneuvosto ja ruokaraati, jotka työskentelevät osallistamalla koulun oppilaita erilaisten ympäristöaiheisten teemapäivien avulla. Tällä hetkellä koulussa keskitytään ilmastonmuutokseen ja tavoitteena on saada jokainen koulun oppilas ja aikuinen ymmärtämään teoiksi saakka, mitä kukin voi omalla toiminnallaan tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Koulu on Vihreä lippu -koulu ja se on valittu HSY:n kummikouluksi lukuvuonna 2016–2017.

Voittajat valittiin HSY:n Kummikoulujen ja Ekokompassi-toimijoiden joukosta

HSY jakoi palkinnot 7. helmikuuta pidetyssä Helsingin seudun ilmastoseminaarissa. Palkinnot jaettiin viidettä kertaa.

Ilmastopalkinnon voittaja valittiin Ekokompassia käyttävien yritysten, yleisötapahtumien ja virastojen joukosta, jotka olivat ilmoittautuneet mukaan kilpailuun. Ilmastojunioripalkinnon voittaja valittiin niiden koulujen joukosta, jotka ovat osallistuneet HSY:n kummikoulutoimintaan ja ilmoittautuneet kilpailuun mukaan. Palkintoraati koostui pääkaupunkiseudun kaupunkien ympäristöjohtajista sekä HSY:n ja HSL:n edustajista.

• HEI-ilmastopalkinto, Ekokompassi-ympäristöjärjestelmä: ympäristöasiantuntija Irina Niinivaara, HSY, puh. 050 361 8448, irina.niinivaara@hsy.fi
  • HEIJ-ilmastojunioripalkinto, ekotukitoiminta: ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, HSY, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto@hsy.fi
  • Tulosaluejohtaja Irma Karjalainen, HSY, puh. 045 657 7990, irma.karjalainen@hsy.fi
  • ilmastopalkinnon voittaja, Niemikotisäätiö: apulaisjohtaja Jouni Nisula, puh. 040 522 8581, jouni.nisula@niemikoti.fi
  • ilmastojunioripalkinnon voittaja, Rajatorpan koulu: koulun ekotukihenkilö ja ympäristöraadin vetäjä Leena Hiisiö, puh. 044 547 5065
  • Ilmastopalkinnot: www.hsy.fi/hei

Ekokompassi pähkinänkuoressa

• HSY:n ylläpitämä ympäristöjärjestelmä pk-yrityksille ja tapahtumille.
  • Pääkaupunkiseudulla Ekokompassin on ottanut käyttöön noin 70 yritystä, tapahtumaa ja virastoa.
  • HSY tarjoaa Ekokompassi-palvelun pääkaupunkiseudun yrityksille ja yleisötapahtumille.
  • ekokompassi.fi

HSY:n kummikouluohjelma

• Ohjelmassa on ollut mukana 110 koulua.
  • Kummikouluissa suunnitellaan ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta.
  • Kummikoulut saavat maksutonta ympäristökasvatusta valitsemallaan teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.
  • Kestävä kulutus -teemassa opitaan jätteen määrän vähentämistä, lajittelua ja kohtuullisia kulutusvalintoja
  • Elintärkeä vesi -teemassa keskitytään vesihuoltoon tutustumiseen, lähivesien tutkimiseen, vesivastuullisuuteen ja viemärietikettiin
  • hsy.fi/kummikoulu

Niemikotisäätiölle myönnettiin Helsingin seudun ilmastopalkinto 2019
Rajatorpan koulu sai Helsingin seudun ilmastojuniori 2019 -palkinnon
Ilmastopalkintojen ja kunniamaininnan saajat

HSY kehittää uusia innovatiivisia käsittelymenetelmiä jätevesilietteiden hyödyntämiseksi15.2.2019 10:01:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää jätevesilietteen käsittelyyn uudenlaista menetelmää, jossa lietteestä voidaan poistaa tehokkaasti haitta-aineita, mutta säilyttää arvokkaat fosfori ja hiili maanparannusaineeksi. Prosessissa yritetään saada myös typpi talteen. Tätä varten HSY rakentaa Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Ekomoon pyrolyysin koetoimintalaitoksen, joka valmistuu ensi vuoden aikana. HSY:n hallitus päätti rakentamisesta tänään 15.2.2019.

HSY:n hallituksen päätökset 15.2.201915.2.2019 09:59:12Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen, hallitus hyväksyi myös jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.2.201913.2.2019 07:19:57Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.2.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksymisestä sekä jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen hankesuunnitelmasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.2.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346

Yrityksiä haetaan mukaan maksuttomiin kokeiluihin luomaan ilmastofiksua palvelutarjontaa asemanseuduille4.2.2019 09:43:15Tiedote

Usean kaupungin ja julkisen sektorin toimijan yhteinen Fiksu Assa -tapahtuma avaa juna- ja metroasemat maksuttomiksi vähähiilisten ratkaisujen testikentiksi. Yritykset ovat tervetulleita markkinoimaan, myymään ja testaamaan tuotteitaan ja palvelujaan 13.–18.5.2019. Asemien palvelutarjonnan parantaminen sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa ilmastoystävälliseen liikkumiseen.

Runsas lumentulo viivästyttänyt jäteastioiden tyhjennyksiä31.1.2019 13:01:21Tiedote

Alkuviikon runsas lumentulo ja liukkaus ovat vaikeuttaneet jäteautojen kulkua pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Tilannetta on pyritty ennakoimaan tyhjentämällä jäteastioita poikkeuksellisesti kello 5.00–22.00 tiistaista 29. tammikuuta lähtien. Jäteastioiden tyhjentäminen on kuitenkin viivästynyt. Tyhjennyksiä jatketaan lauantaina, jos kaikkia astioita ei ehditä tyhjentää arkipäivinä.