HSY rakentaa Hämeentielle väliaikaisen vedenjakeluverkoston putkirikkojen ehkäisemiseksi

Vedenjakeluverkosto rakennetaan välille Kaikukatu–Käenkuja.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY varmistaa häiriötöntä vedenjakelua Hämeentiellä ja rakentaa väliaikaisen vedenjakeluverkoston välille Kaikukatu–Käenkuja. Vesi suljetaan Helsingin kaupungin työmaa-alueella kulkevasta vanhasta vesijohdosta työteknisistä syistä, kun uusi vesijohto rakennetaan vanhan sijaintiin. Tällä minimoidaan samalla kaivuutöiden mahdollisesti aiheuttama putkirikko ja sen aiheuttamat vahingot.

- Tavoitteenamme on saada rakennustyö valmiiksi heinäkuun ensimmäisen viikon aikana. Tämän jälkeen uusi vesijohto huuhdellaan ja siitä otetaan vesinäytteet. Jos laboratoriossa näytteet ovat puhtaat, aloitamme kiinteistöjen liittämisen yksi kerrallaan. Liitettäviä kiinteistöjä on kaikkiaan 11, HSY:n valvoja Joel Kallio kertoo.

Kiinteistöjen liittäminen väliaikaiseen vedenjakeluverkkoon aiheuttaa hetkellisiä katkoksia vedenjakelussa. HSY ilmoittaa katkoksista kiinteistöille sekä laputtamalla rapunovet että tekstiviesteillä.

Väliaikainen verkosto on käytössä siihen asti, kun työmaa ja sen myötä myös uusi runkovesijohto valmistuvat.

Varmista tekstiviestin saaminen ja ilmoita puhelinnumerosi HSY:n tekstiviestijärjestelmään »

vesihuollon valvoja Joel Kallio, puh. 09 1561 2370, joel.kallio(at)hsy.fi

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022