HSY tarjoaa maksutonta ympäristökasvatusta – kummikouluksi voi hakea 14.4. asti

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa vuosittain kummikoulutoimintaa kymmenelle peruskoululle pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Teeman voi valita kahdesta vaihtoehdosta: kestävä kulutus ja kiertotalous tai elintärkeä vesi. Opetuskokonaisuudet tukevat opetussuunnitelmien tavoitteita. Hakuaika lukuvuoden 2021–2022 kummikouluksi on auki 8.3.–14.4.2021.

HSY:n kouluille tarjoamassa ympäristökasvatuksen opintokokonaisuudessa koululaiset pääsevät miettimään ja harjoittelemaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta. Ohjelmaan osallistuminen antaa näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppitunnit ja -materiaalit ovat opetussuunnitelmien mukaisia ja tukevat koulujen kestävän kehityksen työtä.

Ympäristökasvattaja auttaa koulun oman ohjelman suunnittelussa ja toteutuksessa

Koulut voivat valita kummikouluohjelman kahdesta vaihtoehtoisesta ympäristökasvatusteemasta:

• Kestävä kulutus ja kiertotalous -teeman sisältöinä ovat jätteen määrän vähentäminen, kiertotalous, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat.
  • Elintärkeä vesi -teeman sisältöinä ovat vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti.

Kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Jokainen koulu saa oman, nimetyn ympäristökasvattajan, joka auttaa ohjelman suunnittelussa. Lisäksi käytettävissä on tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja, jotka voivat sisältää esimerkiksi ympäristökasvattajan pitämiä oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. Jos koronapandemia vielä asettaa rajoitteita, kouluilla pidettävät oppitunnit ja vierailut toteutetaan etänä tai ulkona. HSY tarjoaa myös kummikoulujen opettajille koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottamaan ja rahoittamaan kummikouluohjelmaan valitaan uudet osallistujat vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. Opetuskokonaisuus antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin. Yhdessä teemme maailman kestävimmän kaupunkiseudun.

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.4.202120.4.2021 15:03:49 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.4.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen itäisen valuma-alueen viemäröinnin hankesuunnitelman ja Kivikon Sortti-aseman uudistamisen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös Digitalisaatio-ohjelman hyväksymisestä ja CEB-pankin kanssa tehtävän rahoitussopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - jätehuollon kuljetuspalveluiden IT-järjestelmän toimittajan valinta - Ämmässuon eteläisen hyötykäyttökentän esirakentamistöiden urakoitsijan valinta - vesijohtoverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien aluemittakaivojen hankinta - Metsäpirtin kompostointikentän työkonepalvelujen hankinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen maaliskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen itäisen v