HSY tarjoaa maksuttomia ympäristökasvatuksen digipelejä koulujen etäarkeen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n kouluille tarjoamat kiertotalous- ja vesioppitunnit ovat nyt myös digimuodossa. Maksuttomat ja älylaitteilla toimivat oppimispelit sopivat hyödynnettäviksi peruskoulun etäopetuksessa. Kolmelle eri ikätasolle suunnatut pelit tutustuttavat oppilaat monipuolisten ja hauskojen tehtävien avulla kiertotalouteen ja elintärkeään veteen.

HSY:n kiertotalous- ja vesiteemaiset digipelit innostavat etäkoululaisia toiminnallisilla ja hauskoilla sisällöillään.

HSY:n ympäristökasvatuksen oppimispelit ovat maksuttomia ja mainoksettomia apuvälineitä koulujen etäopetukseen, ja ne avattiin opettajien käyttöön maanantaina 20. huhtikuuta. Opettaja voi valita kuudesta mielenkiintoisesta pelistä sopivimman ja seurata peliä ohjaajan näkymästä tietokoneen selaimessa tai tabletilta. Oppilaat pelaavat pelejä verkossa omalla digilaitteellaan kotoa käsin.

Muun muassa kestävään elämäntapaan, arjen vesiasioihin ja vesivastuullisuuteen keskittyvistä peleistä löytyy vaihtoehtoja monen ikäisille opetusryhmille. Vesi- ja kiertotalousseikkailut on suunnattu perusopetuksen 3.–6.-luokkien tarpeisiin ja samoja teemoja astetta monipuolisemmin käsittelevät haasteet yläkoulujen opetukseen. Esi- ja alkuopetuksessa voidaan puolestaan hyödyntää toiminnallisia ja leikkisiä vesi- ja ympäristöpelejä.

Helsinkiläisen Suutarinkylän peruskoulun luokanopettaja Annu Kauppinen on ehtinyt kokeilla pelejä ensimmäisten joukossa. Kauppisen mukaan pelien tehtävät käsittelevät aiheita oppilaille sopivalla ja motivoivalla tavalla ja tuovat hauskaa vaihtelua etäkoulun tehtäviin.

– Peli oli mielestäni hyvin rakennettu ja opettajan kannalta helppo ohjata. Oppilaista oli mukavaa saada palaute ja pisteet vastauksista välittömästi, se kannusti kovasti. Joku oppilaista kommentoi myös, että asiat jäävät pelin kautta paremmin muistiin. Meille nämä pelit tulevat varmasti koulussa käyttöön!

Pelit ladataan maksutta Seppo-kaupasta osoitteesta play.seppo.io/shop/. Materiaalit saa käyttöön aktivointikoodilla, joka on HSY. Lisätietoja pelien lataamisesta ja käytöstä löytyy HSY:n verkkosivuilta osoitteesta hsy.fi/digipelit.

Oppimispelit on suunniteltu HSY:n toiminta-alueelle eli pääkaupunkiseudulle ja Kirkkonummelle. Jätteiden lajitteluohjeissa, vedenpuhdistuksen käytänteissä sekä jäte- ja vesihuollon palveluiden järjestämisessä on paikallisia eroja, joten kaikki oppituntien asiat eivät pidä paikkaansa valtakunnallisesti.

HSY:n ympäristökasvatuksen oppimispelit on toteutettu yhteistyössä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy:n kanssa suomalaisen koulutusteknologiayritys Seppo.io:n alustalle.

Lisätietoja pelistä ja HSY:stä:

Päivi Vaisto
Ympäristöasiantuntija
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY
paivi.vaisto@hsy.fi

Lisätietoja käyttäjäkokemuksesta:

Annu Kauppinen
Luokanopettaja
Suutarinkylän peruskoulu
ann-marie.kauppinen@edu.hel.fi

Ympäristökasvatuksen digipeleistä löytyy vaihtoehtoja niin esiopetuksen kuin yläkoulun tarpeisiin.
HSY:n digipelit toimivat niin tabletilla, älypuhelimella kuin tietokoneen verkkoselaimella, ilmaiseksi ja ilman mainoksia.

Ilmalantori 1

09 1561 2110 (palvelee klo 8:30-15:30)

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022