HSY uudistaa eSortti.fi-verkkopalvelun ja Sortti-asemien itsepalvelujärjestelmän – jätteiden kierrättäminen helpottuu

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa asiointitapoja Sortti-asemilla 1.4.2021 alkaen. Tavoitteena on tehdä jätteiden kierrättämisestä mahdollisimman helppoa ja turvallista.

Sortti-asemalla on oma, erillinen ajokaista eSortti.fi- ja Sortti-korttiasiakkaille. Itsepalveluasiakkaiden on mahdollista hoitaa asiansa Sortti-asemalla täysin ilman kontaktia henkilökuntaan. Jätekentällä voi tarvittaessa kysyä neuvoa lajitteluun. Kuva on Ruskeasannan Sortti-asemalta Vantaalta.

HSY avaa uudistuneen eSortti.fi-verkkopalvelun sekä asentaa itsepalvelulaitteet jokaiselle Sortti-asemalle. Uudet asiointitavat ovat käytössä 1.4.2021 alkaen.

- Avasimme eSortti.fi-palvelun reilu vuosi sitten. Se on tähän mennessä ollut käytössä vain kotitalousasiakkaille, jotka ovat voineet kirjata ja maksaa jätteet verkkopalvelussa ennen asiointiaan Sortti-asemalla. Nyt eSortti.fi laajenee myös yritysasiakkaiden käyttöön ja tarjoaa heille paljon hyödyllisiä palveluja, kertoo HSY:n käyttöinsinööri Joonas Enqvist tyytyväisenä.

Saadun palautteen pohjalta kuorman koon ja jätteen laadun arviointia on helpotettu. Kaikille asiakkaille uusina ominaisuuksina ovat omien asiakastietojen hallinnointi ja laskutussopimuksen tekeminen. Suomi.fi-tunnistautuminen tekee verkkoasioinnista turvallista.

- Sopimuksia voi edelleen tehdä myös Sortti-aseman Infopisteessä, mutta etenkin näin korona-aikana verkossa asiointi on hyvä tapa välttää ylimääräisiä kontakteja, Enqvist suosittelee.

Kotitalousasiakkaat voivat halutessaan kirjata ja maksaa jätteensä ilman tunnistautumista kuten ennenkin. Omien asiakastietojen hallinta ja laskutussopimuksen tekeminen edellyttävät kuitenkin vahvaa tunnistautumista Suomi.fi-palvelussa.

Yritysten pitää aina tunnistautua eSortti.fi-palveluun. Suomi.fi-tunnistautumisen jälkeen yritysasiakas voi hallinnoida omia asiakastietojaan ja Sortti-korttejaan sekä seurata jätepalvelunsa arvoa. Lisäksi Sortti-korttiin voi lisätä pin-tunnuksen, minkä jälkeen tunnusta voi käyttää jätteiden kirjaamiseen ennakkoon eSortissa.

Itsepalvelulaitteet löytyvät nyt jokaiselta Sortti-asemalta

Itsepalvelulaitteet ovat tähän mennessä olleet käytössä ainoastaan kahdella HSY:n uusimmalla Sortti-asemalla Kirkkonummen Jorvaksessa ja Vantaan Ruskeasannassa. Nyt laitteet on asennettu kaikille viidelle asemalle ja ne ovat käytössä 1.4. alkaen.

Itsepalvelulaitteita voi käyttää Sortti-kortilla. Uusi järjestelmä edellyttää kuitenkin, että kotitalouksien käytössä olleet vanhat Sortti-kortit pitää uusia.

- Uuden kortin saa 1.4. alkaen joko Sortti-aseman infopisteestä tai tunnistautumalla eSortti.fi-verkkopalveluun. Jo olemassa olevia yritysten Sortti-kortteja voi käyttää niiden päättymispäivään asti, Joonas Enqvist opastaa.

Jätteiden maksamiseen itsepalvelussa voi käyttää joko maksukorttia tai valita maksutavaksi laskun.

Konalan Sortti-asema palvelee viikonloppuisin 10.4. alkaen

HSY on saanut paljon toiveita, että Sortti-asemalle pääsisi asioimaan myös viikonloppuisin. Nyt tämäkin on mahdollista.

Konalan Sortti-asema on auki 10.4. alkaen myös lauantaisin ja sunnuntaisin klo 10–17. Asukkaiden tulee kuitenkin noudattaa mahdollisia koronasta johtuvia liikkumisrajoituksia.

HSY testaa uutta aukioloaikaa ensin yhdellä asemalla vuoden ajan ja tekee sitten päätöksen jatkosta.

• www.eSortti.fi
• Tietoa eSortti.fi-palvelusta HSY:n verkkosivuilla
• www.hsy.fi/sorttiasemat

Yhteyshenkilöt