HSY:n hallituksen päätökset 12.6.2020

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2021 - 2023.

Hallitus päätti valita osaltaan Kalasataman raitiotiehankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavaksi konsortioksi osahankinnan 1 osalta ryhmittymän Sörkän spora, johon kuuluvat Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja WSP Finland Oy sekä nimettyinä alihankkijoina Sweco Rakennetekniikka Oy, Sweco PM Oy, Sweco Ympäristö Oy ja Destia Engineering Oy. Toinen valittu osahankintaryhmittymä on Karaatti, johon kuuluvat GRK Infra Oy, GRK Rail Oy ja AFRY / Pöyry Finland Oy sekä nimettyinä alihankkijoina FLOU Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy.

Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista:
- valita urakkaan Yksittäiskohteet 4/2020 viemäreiden saneeraus kaivamattomilla menetelmillä urakoitsijaksi Putkistosaneeraus Eerola Oy:n
- tilata Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen julkisivun ja vesikaton korjauksen VM Suomalainen Oy:ltä
- valita jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi sekajätteelle Helsingin kantakaupunkiin yhdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:n ja toiselle Sihvari Oy:n sekä Länsi-Vantaalle yhdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:n ja toiselle All-Rounders Transport Oy:n. Kartongin keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijaksi valittiin Espooseen ja Kirkkonummelle kolmeen urakka-alueeseen Urbaser Oy ja yhteen Remeo Oy.

Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016 - 2019 kevään 2020 seurantatilanteen ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian toteutumisen vuonna 2019.

Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Kiinteistöillä on tärkeä rooli jätevesiylivuotojen torjunnassa22.6.2020 11:42:27 EESTTiedote

Vantaanjoen valuma-alueen vesilaitokset ovat asettaneet visiokseen jätevesiylivuotojen loppumisen. Tavoitteen eteen on tehty yhteistyötä jo vuodesta 2012, ja pitkäjänteisen työn tuloksena jätevesiylivuotojen määrää on saatu vähennettyä merkittävästi. Laitosten yhteisessä VIPPA-hankkeessa on valmistunut kiinteistönomistajille suunnattuja videoita, jotta kiinteistöjen toimenpiteillä pystyttäisiin vähentämään jätevesiylivuotoja entisestään.