HSY:n hallituksen päätökset 20.5.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille.

Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat:
- Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma
- Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma
- Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma
- Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma
- Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma
- vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023.

Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021.

Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

HSY:n hallituksen päätökset 17.6.202217.6.2022 10:36:09 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj - urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy - pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä - urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy - luistiventtiilit ja kar