HSY:n uudet kummikoulut pääsevät harjoittelemaan ympäristötekoja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on valinnut seitsemän koulua pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta lukuvuoden 2022–2023 kummikouluiksi. Kummikoulutoimintaa on järjestetty jo 15 vuoden ajan. Ohjelmassa oppilaat pääsevät harjoittelemaan ympäristötekojen ottamista pysyväksi osaksi omaa arkea.

Tänä vuonna mukana ovat Helsingistä Vallilan ala-asteen koulu, Torpparinmäen peruskoulu sekä Poikkilaakson ala-asteen koulu, Kirkkonummelta Heikkilän koulu ja Kartanonrannan koulu, Espoosta Kirkkojärven koulu sekä Vantaalta Rekolan koulu.

Kummikouluohjelma on osana kestävän kehityksen opetusta

Kummikoulut voivat valita kummivuotensa pääteemaksi joko elintärkeän veden tai kestävän kehityksen ja kiertotalouden. Ohjelman tavoitteena on auttaa koko koulua ottamaan ympäristötekoja osaksi arkea niin, että ohjelmavuoden jälkeen sekä koulun opettajilla, oppilailla että muulla henkilökunnalla on hyvät mahdollisuudet jatkaa ympäristötyötä arjessaan. Kummikouluvuoden oppitunnit voidaan toteuttaa lähiopetuksena, etänä tai ulkona.

- Oppitunneilla hyödynnetään myös hauskoja älylaitteella pelattavia digipelejä, jotka tutustuttavat oppilaat monipuolisten tehtävien avulla kiertotalouteen ja elintärkeään veteen, kertoo ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto

Ohjelmassa tärkeässä osassa on kannustaa sekä oppilaita että opettajia jatkamaan opittuja arjen ympäristötekoja myös kummivuoden jälkeen. HSY tarjoaa oppimisen tueksi kummikouluille opetussuunnitelman mukaisia, monipuolisia oppitunteja ja materiaaleja. Opettajille tarjotaan koulutusta sekä tukea Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polun ympäristökasvattajilta. Oppitunnit ja materiaalit on suunniteltu tukemaan koulun kestävän kehityksen suunnitelman toteutumista.

- Tavoitteena on, että lapset ja nuoret kasvavat ymmärtämään oman toimintansa merkityksen ympäristölle ja tekemään vastuullisia valintoja omassa arjessaan, Päivi jatkaa.

Uutta sisältöä ja vaihtelua opetukseen

Aiemmista kummikouluvuosista positiivisia palautteita on kertynyt runsaasti. Luokanopettajat ovat kiittäneet erityisesti siitä, että koulut ovat saaneet uusia sisältöjä ja vaihtelua opetukseen, sekä tukea koulujen kestävän kehityksen päämäärien saavuttamisessa. Ohjelmia on myös muokattu onnistuneesti vastaamaan koulun lähtökohtia ja tarpeita.

HSY valitsee kummikouluohjelmaan vuosittain mukaan kouluja pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Yhteensä ohjelmassa on vuosien mittaan ollut mukana yli 145 kummikoulua.

Biojätteen keräys laajenee kaikkiin asuinkiinteistöihin HSY:n alueella23.9.2022 10:35:28 EEST | Tiedote

Uudet jätehuoltomääräykset laajentavat biojätteen erilliskeräyksen koskemaan kaikenkokoisia asuinkiinteistöjä pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kotitalousjätteiden lajittelumahdollisuudet paranevat uudistuksen myötä noin 50 000 pienkiinteistössä. Uudistus astuu voimaan porrastetusti vuosien 2023–24 aikana, ja kaikkia pienkiinteistöasukkaita tiedotetaan siitä hyvissä ajoin etukäteen. Omaehtoinen kompostointi on vaihtoehto biojätteen erilliskeräykselle, mutta siihen sisältyy jatkossa ilmoitusvelvollisuus. Uudistuksen ja uusien palvelukokonaisuuksien ansiosta kotien seka- ja biojäteastioiden tyhjennysvälejä voi muuttaa joustavammiksi. Lisäksi kiinteistöjen omistamat, käsin siirrettävät jäteastiat korvataan HSY:n vuokra-astioilla niiden tullessa elinkaarensa päähän.

HSY:n hallituksen päätökset 23.9.202223.9.2022 10:30:36 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä uudet jätehuoltomääräykset. Ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päätti esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Hämeentien (Kustaa Vaasan tie – Koskelantie) vesihuollon hankesuunnitelma - Kaisaniemenpuiston vesihuollon hankesuunnitelma - Laajasalon vesihuollon kapasiteetin parantamisen hankesuunnitelma - Haukilahden painepii

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.9.202220.9.2022 15:37:29 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.9.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa jätehuoltomääräysten hyväksymisestä. Jos määräykset hyväksytään, ne tulevat voimaan 1.11.2022, lukuun ottamatta biojätteen erilliskeräysvelvoitetta pienkiinteistöille, joka tulee voimaan Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella 1.7.2023, Vantaalla 1.1.2024 ja Helsingissä 1.7.2024. Lisäksi siirtymäaikoja on kunnan hallinto- ja palvelutoimintaa koskevissa erilliskeräysvelvoitteissa, joissa hyötyjätteiden keräysvelvoitteiden rajoja on madallettu. Hallitus päättää seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n hallintosäännön hyväksyminen - talousarviovuotta 2022 koskevan vesihuollon sidotun investointimäärärahan ja sidotun toimintamenomäärärahan korottaminen. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Hämeentien (