HSY:n vesihuoltoon liittymisen uusi aika – asiointikanava helpottaa liitoskohtalausunnon tilaamista

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sujuvoittaa vesihuollon asiakkaaksi liittymistä. Sen ensimmäisenä askeleena otettiin 21.5.2018 käyttöön asiointikanava liitoskohtalausunnon tilaamiseen. Liitoskohtalausunnon hankkiminen on olennainen osa rakennushankkeita, joissa asennetaan tai tehdään muutoksia kiinteistön vesi- ja viemärilaitteistoihin.

Uudessa asiointikanavassa HSY:n asiakas tekee liitoskohtalausunnon tilauksen ja toimittaa siihen liittyvät asiakirjat sähköpostin ja puheluiden sijaan sähköiseen palvelukanavaan. Siellä asiakas voi myös keskustella tilaukseen liittyvistä asioista HSY:n liittymisasiantuntijoiden kanssa. Tilauksen edistyminen, tilaukseen liittyvät asiakirjat ja keskustelu ovat palvelussa asiakkaan nähtävissä vuorokauden ympäri. Uusi toimintatapa nopeuttaa liitoskohtalausuntojen käsittelyä.

- Lähitulevaisuudessa asiakkaamme voi hoitaa koko vesihuoltoon liittymisen yhden asiointikanavan kautta. Rakennamme tämän ja ensi vuoden aikana kanavan kattamaan myös liittymisprosessin seuraavat vaiheet kuten kiinteistön vesi- ja viemärikuvien käsittelyn ja liitostyön tilauksen. Panostamme myös asiakasportaalin käytettävyyteen asiakaskokemusten pohjalta. Lisäksi kehitämme osavaiheiden etenemisestä tiedottavaa vastauspalvelua asiakkaillemme, kertoo verkko-osaston johtaja Kia Aksela.

Toimiva vesihuolto luo asumismukavuutta

Jotta vesi saadaan taloon ja viemäröinti toimimaan, tulee kiinteistön liittäminen HSY:n verkostoon hoitaa huolellisesti. Liitoskohtalausunto kertoo tonttijohtojen liitoskohdat ja runkojohtojen tiedot liitoskohdassa, tonttijohtojen liitoskorkeudet, painetasot runkovesijohdossa sekä viemärin padotuskorkeudet. HSY:ssä tehtiin vuonna 2017 yli 3000 liitoskohtalausuntoa. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä niitä oli tehty yli 800. Kiihtynyt rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy liitostöiden kasvuna.

• HSY:n vesihuolto palvelee yli miljoonaa pääkaupunkiseudun asukasta tuottaen korkealaatuista talousvettä, toimintavarmaa viemäröintiä ja tehokasta jätevedenpuhdistusta.
  • Huolehdimme siitä, että vesijohtoverkoston ikääntyessä vesihuolto toimii mahdollisimman pienillä katkoilla ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
  • Toimintamme on laatu- ja ympäristösertifioitua.

Linkki palvelukanavaan: www.hsy.fi/liitoskohtalausunto

Lisätietoja: verkko-osaston johtaja Kia Aksela, puh. 0400 514 219

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi