HSY:n vesihuoltoon liittymisen uusi aika – asiointikanava helpottaa liitoskohtalausunnon tilaamista

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sujuvoittaa vesihuollon asiakkaaksi liittymistä. Sen ensimmäisenä askeleena otettiin 21.5.2018 käyttöön asiointikanava liitoskohtalausunnon tilaamiseen. Liitoskohtalausunnon hankkiminen on olennainen osa rakennushankkeita, joissa asennetaan tai tehdään muutoksia kiinteistön vesi- ja viemärilaitteistoihin.

Uudessa asiointikanavassa HSY:n asiakas tekee liitoskohtalausunnon tilauksen ja toimittaa siihen liittyvät asiakirjat sähköpostin ja puheluiden sijaan sähköiseen palvelukanavaan. Siellä asiakas voi myös keskustella tilaukseen liittyvistä asioista HSY:n liittymisasiantuntijoiden kanssa. Tilauksen edistyminen, tilaukseen liittyvät asiakirjat ja keskustelu ovat palvelussa asiakkaan nähtävissä vuorokauden ympäri. Uusi toimintatapa nopeuttaa liitoskohtalausuntojen käsittelyä.

- Lähitulevaisuudessa asiakkaamme voi hoitaa koko vesihuoltoon liittymisen yhden asiointikanavan kautta. Rakennamme tämän ja ensi vuoden aikana kanavan kattamaan myös liittymisprosessin seuraavat vaiheet kuten kiinteistön vesi- ja viemärikuvien käsittelyn ja liitostyön tilauksen. Panostamme myös asiakasportaalin käytettävyyteen asiakaskokemusten pohjalta. Lisäksi kehitämme osavaiheiden etenemisestä tiedottavaa vastauspalvelua asiakkaillemme, kertoo verkko-osaston johtaja Kia Aksela.

Toimiva vesihuolto luo asumismukavuutta

Jotta vesi saadaan taloon ja viemäröinti toimimaan, tulee kiinteistön liittäminen HSY:n verkostoon hoitaa huolellisesti. Liitoskohtalausunto kertoo tonttijohtojen liitoskohdat ja runkojohtojen tiedot liitoskohdassa, tonttijohtojen liitoskorkeudet, painetasot runkovesijohdossa sekä viemärin padotuskorkeudet. HSY:ssä tehtiin vuonna 2017 yli 3000 liitoskohtalausuntoa. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä niitä oli tehty yli 800. Kiihtynyt rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy liitostöiden kasvuna.

• HSY:n vesihuolto palvelee yli miljoonaa pääkaupunkiseudun asukasta tuottaen korkealaatuista talousvettä, toimintavarmaa viemäröintiä ja tehokasta jätevedenpuhdistusta.
  • Huolehdimme siitä, että vesijohtoverkoston ikääntyessä vesihuolto toimii mahdollisimman pienillä katkoilla ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
  • Toimintamme on laatu- ja ympäristösertifioitua.

Linkki palvelukanavaan: www.hsy.fi/liitoskohtalausunto

Lisätietoja: verkko-osaston johtaja Kia Aksela, puh. 0400 514 219

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.

Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.20197.5.2019 12:21:49 EESTTiedote

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.

HSY etsii ilmanlaadun mittauspaikkoja Helsingistä – Onko kenties sinun pihasi tai parvekkeesi sopiva?24.4.2019 09:14:09 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY etsii mittauspaikkoja uusille, pienikokoisille ilmanlaadun mittalaitteille noin kahden vuoden ajaksi. Sopiva paikka on piha tai parveke tiiviisti rakennetulla pientaloalueella tai vilkkaan kadun varrella. Mittauksia tehdään syksystä alkaen yhteensä noin 25 paikassa Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa, Vallilassa, Pakilassa ja Pirkkolassa.