HSY:n vesihuoltoon liittymisen uusi aika – asiointikanava helpottaa liitoskohtalausunnon tilaamista

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sujuvoittaa vesihuollon asiakkaaksi liittymistä. Sen ensimmäisenä askeleena otettiin 21.5.2018 käyttöön asiointikanava liitoskohtalausunnon tilaamiseen. Liitoskohtalausunnon hankkiminen on olennainen osa rakennushankkeita, joissa asennetaan tai tehdään muutoksia kiinteistön vesi- ja viemärilaitteistoihin.

Uudessa asiointikanavassa HSY:n asiakas tekee liitoskohtalausunnon tilauksen ja toimittaa siihen liittyvät asiakirjat sähköpostin ja puheluiden sijaan sähköiseen palvelukanavaan. Siellä asiakas voi myös keskustella tilaukseen liittyvistä asioista HSY:n liittymisasiantuntijoiden kanssa. Tilauksen edistyminen, tilaukseen liittyvät asiakirjat ja keskustelu ovat palvelussa asiakkaan nähtävissä vuorokauden ympäri. Uusi toimintatapa nopeuttaa liitoskohtalausuntojen käsittelyä.

- Lähitulevaisuudessa asiakkaamme voi hoitaa koko vesihuoltoon liittymisen yhden asiointikanavan kautta. Rakennamme tämän ja ensi vuoden aikana kanavan kattamaan myös liittymisprosessin seuraavat vaiheet kuten kiinteistön vesi- ja viemärikuvien käsittelyn ja liitostyön tilauksen. Panostamme myös asiakasportaalin käytettävyyteen asiakaskokemusten pohjalta. Lisäksi kehitämme osavaiheiden etenemisestä tiedottavaa vastauspalvelua asiakkaillemme, kertoo verkko-osaston johtaja Kia Aksela.

Toimiva vesihuolto luo asumismukavuutta

Jotta vesi saadaan taloon ja viemäröinti toimimaan, tulee kiinteistön liittäminen HSY:n verkostoon hoitaa huolellisesti. Liitoskohtalausunto kertoo tonttijohtojen liitoskohdat ja runkojohtojen tiedot liitoskohdassa, tonttijohtojen liitoskorkeudet, painetasot runkovesijohdossa sekä viemärin padotuskorkeudet. HSY:ssä tehtiin vuonna 2017 yli 3000 liitoskohtalausuntoa. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä niitä oli tehty yli 800. Kiihtynyt rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy liitostöiden kasvuna.

• HSY:n vesihuolto palvelee yli miljoonaa pääkaupunkiseudun asukasta tuottaen korkealaatuista talousvettä, toimintavarmaa viemäröintiä ja tehokasta jätevedenpuhdistusta.
  • Huolehdimme siitä, että vesijohtoverkoston ikääntyessä vesihuolto toimii mahdollisimman pienillä katkoilla ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä.
  • Toimintamme on laatu- ja ympäristösertifioitua.

Linkki palvelukanavaan: www.hsy.fi/liitoskohtalausunto

Lisätietoja: verkko-osaston johtaja Kia Aksela, puh. 0400 514 219

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä