Huhtikuun myyntitiedote: Koronavappu hiljensi kuohuviinin myyntiä
Alko myi huhtikuussa 9,1 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 23 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Tuoteryhmittäin myyntiään kasvattivat eniten roseeviinit, joiden myynti kasvoi 40 prosenttia. Miedoista viineistä myyntiään kasvattivat myös punaviinit (35 prosenttia) ja valkoviinit (28 prosenttia). Kuohuviinien myynti laski 2 prosenttia edellisvuoden huhtikuusta. Alkon huhtikuun myyntiin vaikuttivat pääsiäinen ja vappu sekä vähentynyt ulkomaanmatkustus ja ravintoloiden ja baarien kiinniolo. Alkoholin kokonaiskulutuksesta anniskelu vastaa noin 10 prosenttia ja matkustajatuonti noin 15 prosenttia.
Asiakkaita Alkon myymälöissä kävi huhtikuussa noin viisi prosenttia edellisvuotta enemmän. Asiakasmäärät vaihtelivat myymälöittäin. Asiakkaiden kiinnostus verkkokauppaa ja digitaalisia palveluita kohtaan on kasvanut korona-aikana. Huhtikuussa tehtiin noin 15 000 verkkokauppatilausta, kasvua oli 110 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Verkkokauppatilaukset noudetaan joko myymälöistä tai noutopisteistä. Mobiilisovelluksen on ladannut noin 62 000 käyttäjää.
”Asiakkaiden ja henkilöstömme turvallisuus on ollut koko poikkeustilanteen ajan etusijalla. Asiakkaamme ovat sopeutuneet hyvin uuteen tilanteeseen ja ovat asioineet myymälöissä perinteisten ruuhka-aikojen ulkopuolella, tästä kiitos! Osassa myymälöitä olemme rajoittaneet kerrallaan asioivien asiakkaiden määriä varmistaaksemme turvallisen asioinnin ja tähän on suhtauduttu ymmärtäväisesti”, sanoo toimitusjohtaja Leena Laitinen.
Vuoden ensimmäisen neljän kuukauden aikana Alko myi yhteensä 26,8 miljoonaa litraa juomia. Viime vuodesta litramyynti kasvoi 10 prosenttia. On epätodennäköistä, että Alkon ja päivittäistavarakaupan myynti korvaisi matkustajatuontia ja anniskelua, vaikka myynti on ollut edellisvuotta vilkkaampaa. Korona-aikana maalis- ja huhtikuussa Alkon myynti on ollut 16 prosenttia edellisvuotta vilkkaampaa ja asiakasmäärä on ollut 1,2 prosenttia suurempaa.
”Alkoholin käytössä on syytä edelleen muistaa maltti. Vähemmän on parempi”, Laitinen toteaa.
Huhtikuun alkoholin vähittäismyynti Suomessa vuosina 2017–2020, tuhatta litraa |
||||
Alko |
Pt-kauppa |
Anniskelu |
Yhteensä |
|
4/17 |
8 201 |
36 327 |
6 750 |
51 278 |
4/18** |
6 772 |
33 656 |
6 658 |
47 086 |
4/19 |
7 414 |
37 833 |
7 430 |
52 677 |
4/20 |
9 089 |
** vuonna 2018 pääsiäismyynti ajoittui maaliskuulle.
Matkustajatuonti vuonna 2019 oli 61,4 miljoonaa litraa.
Huhtikuun alkoholin vähittäismyynti Suomessa vuosina 2017–2020, tuhatta litraa 100 % alkoholina* |
||||
Alko |
Pt-kauppa |
Anniskelu |
Yhteensä |
|
4/17 |
1 347 |
1 653 |
428 |
3 428 |
4/18** |
1 159 |
1 570 |
429 |
3 158 |
4/19 |
1 264 |
1 769 |
473 |
3 506 |
4/20 |
1 550 |
** vuonna 2018 pääsiäismyynti ajoittui maaliskuulle.
Matkustajatuonti vuonna 2019 oli 6,2 miljoonaa litraa 100 % alkoholia.
Yhteistyö kumppaneiden kanssa näkyy valikoimassa
Alko haluaa osaltaan tukea kumppaneitaan haastavassa koronatilanteessa. Heti koronkriisin alussa tarjotun maksuajan lisäksi Alkon tilausvalikoima mahdollistaa tuottajille ja tavarantoimittajille nopean väylän saada tuotteensa myyntiin Alkon myymälöihin. Tilausvalikoima on kasvanut ja tuotteita on 10 prosenttia edellisvuotta enemmän. Toukokuun alussa Alkon kokonaisvalikoima ylitti 10 000 tuotteen rajan. Alkon koko valikoima on myynnissä verkkokaupan kautta kaikkialle Suomeen.
Pientuottajilla on maaliskuusta alkaen ollut mahdollisuus myydä tuotteitaan verkkokaupan ohella 20 Alkon myymälän kautta aiemman 10 myymälän sijaan. Lisäksi pientuottajille on käynnistetty lisätuotehakuja, ja tuotteet tulevat valikoimaan heinäkuussa. Alko on aktiivisesti pitänyt yhteyttä tavarantoimittajiin ja pientuottajiin koko kriisin ajan.
Alko mukana perherauhanturvajoukoissa
Koko kansaa herättävänä tekona A-klinikkasäätiön Lasinen Lapsuus ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä julistivat Suomeen perherauhan huhtikuun alussa. Julistuksella herätetään kiinnittämään huomiota turvalliseen kodin arkeen ja muistutetaan, että apua on saatavilla, jos perherauha särkyy. Alko on mahdollistanut kampanjan toteutuksen osana vastuullisuustyötään.
Alko on mukana Perherauhan julistuksen perherauhanturvajoukoissa ja osana tätä työtä on tukenut Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaa. Alko lahjoitti kampanjalle
50 000 euroa. Summalla pystytään toimittamaan yli 500 vähävaraiselle lapsiperheelle ruokakassi. Kampanjassa on maaliskuun alusta lähtien toimitettu vähävaraisille lapsiperheille yli 4 000 ruokakassia.
* 100 % alkoholi on tilastollinen luku. Siinä kaikki alkoholi muutetaan sataprosenttiseksi. Esimerkiksi litra 4,5-tilavuusprosenttista olutta sisältää 4,5 senttilitraa 100-prosenttista alkoholia.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kuukausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole suoraan verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–17), viestinta@alko.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 9 500 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 362 myymälää, 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuosittain meillä asioi reilut 54 miljoonaa asiakasta. Vuonna 2019 Alkon liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme