Huijausviestejä liikkeellä Suomi.fi-viestien nimissä – älä klikkaa viestissä olevaa linkkiä
Linkki ohjaa rikollisten ylläpitämälle verkkosivustolle, joka on Suomi.fi-verkkopalvelun näköinen. Kyseessä on tietojenkalastelusivu, jonka tarkoituksena on hankkia henkilötietoja ja kirjautumistietoja, kuten pankkitunnuksia.
Suomi.fi-viestit ei lähetä koskaan linkkejä sähköpostitse tai tekstiviestillä
Jos kansalaisella on käytössään Suomi.fi-viestit, hän saa ilmoituksen Viestit-palveluun tulleista julkishallinnon viestistä sähköpostiinsa tai Suomi.fi-mobiilisovellukseen.
Suomi.fi-viestien sähköpostiin lähettämissä ilmoituksissa ei ole koskaan linkkiä, eikä niissä pyydetä lataamaan dokumentteja tai antamaan henkilötietoja. Suomi.fi-viestit ei koskaan lähetä ilmoituksia tekstiviestillä.
Jos olet saanut viestin,
- Älä klikkaa viestissä olevia linkkejä.
- Älä vastaa viestiin.
- Älä syötä tietojasi sivustolle, johon olet mennyt sähköpostin kautta saamastasi linkistä.
- Jos epäilet, että luottokorttitietosi tai pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee rikosilmoitus.
Suomi.fi-verkkopalvelua ylläpitävä Digi- ja väestötietovirasto selvittää tapausta turvallisuusviranomaisten kanssa.
Miten käytät Suomi.fi-viestejä turvallisesti
Jos sinulla on käytössäsi Suomi.fi-viestit,
- kirjoita selaimen osoitekenttään osoite https://www.suomi.fi, jonka kautta pääset kirjautumaan Viestit-palveluun tai lataa matkapuhelimeesi Suomi.fi-sovellus: Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta
- älä koskaan siirry sivustolle sähköpostiisi tai tekstiviestillä tulleen viestin kautta.
- älä siirry Suomi.fi-viesteihin hakukoneen tulosten kautta.
Kun olet kirjautunut Viestit-palveluun tai käytät Suomi.fi-sovellusta, voit turvallisesti avata Saapuneet-kansiossa olevia liitetiedostoja ja linkkejä.
Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen tapa vastaanottaa viestejä eri viranomaisilta. Viestit-palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortissa olevalla varmenteella.
Kun henkilö on ottanut palvelun käyttöönsä, hän saa viestejä sähköisesti niiltä julkishallinnon asiointipalveluista, jotka käyttävät Suomi.fi-viestejä. Tällöin nämä viestit eivät tule enää paperipostina. Esimerkiksi Verohallinnon, Traficomin sekä monien kuntien viestejä on mahdollista vastaanottaa sähköisesti.
Lisätietoja
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja medialle:
Kehityspäällikkö Maria Juka-Lahdenperä
maria.juka-lahdenpera@dvv.fi
0295 535 334
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Changes to Digital and Population Data Services Agency's service locations: Seinäjoki transitions to remote service on 1 December28.11.2025 10:40:00 EET | Press release
The number of service locations of the Digital and Population Data Services Agency (DVV) will change from 1 December. The Agency will close the Seinäjoki service location and offer remote service going forward. The remote service will make it possible to receive personal advice and guidance even when the customer and the customer adviser are in different cities.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I S:t Michel erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i S:t Michel och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Mikkelissä tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Mikkelin palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
