Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Havainnekuva tulevasta S-market Ritaharjusta

Oulun Ritaharjuun valmistuu keväällä 2022 Osuuskauppa Arinan uusi S-Market, joka tuottaa päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon. S-Marketin energiajärjestelmä perustuu kiinteistön CO2-kylmälaitoksen hukkalämmön ja laitokseen yhdistetyn lämpöpumpun energian hyödyntämiseen kaukolämpöverkossa. Järjestelmää ohjaa Caverionin älykäs automaatiojärjestelmä, joka on integroitu sekä rakennuksen että kaukolämpötuotannon ohjausjärjestelmiin. Innovaatio on viety vajaassa kahdessa vuodessa täyden mittakaavan teolliseen toteutukseen.

VALOR Partners Oy:n laskelmien mukaan Ritaharju mahdollistaa vuositasolla jopa 3 GWh kaukolämmön tehokkaan ja polttamattoman tuotannon.

”Samalla vähennetään päästöjä yli 500 tonnilla, mikä vastaa noin 170 omakotitalon lämmityksessä syntyviä päästöjä. Suomessa vastaavan tai suuremman kokoluokan kauppoja on noin 1000, joten potentiaali on merkittävä”, konkretisoi Kalle Ahlstedt Valor Partners Oy:ltä.

Kaupan innovatiiviset energiaratkaisut edistävät energiantuotantolaitosten tehokkuutta ja tästä hyötyvät sekä kauppa että energiayhtiöt. Tavoitteena on ratkaisu, jolla alennetaan kokonaisenergiankulutusta. Kiertotalouteen perustuvat toimintamallit ovat keskeinen keino energiajärjestelmien tehostamisessa ja päästöjen vähentämisessä.

”Oulun esimerkki osoittaa, että toimijoiden yhteisellä tahtotilalla ja yhteen hiileen puhaltamisella voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia. Teknologialla on merkittävä potentiaali sekä hiilipäästöjen vähentämisessä että kaukolämpöverkkojen energiatehokkuuden parantamisessa”, jatkaa Klaus Känsälä VTT:ltä.

Innovaatiolla on iso yhteiskunnallinen merkitys hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Sen laajempi hyödyntäminen vaatii uudenlaista aluesuunnittelua ja modernin talotekniikan hyödyntämistä, jotta energiavirrat voidaan ohjata tarkoituksenmukaisesti.  Uudenlainen energiaratkaisu tarjoaa kaavoittajille, sijoittajille, rakennuttajille, energiayhtiöille, talotekniikan osaajille ja kiinteistönhuollon ammattilaisille uusia näkökulmia resurssiviisaiden ratkaisujen toteuttamiseen.

Kalle Ahlstedt, konsultti, VALOR Partners Oy, kalle.ahlstedt@valor.fi, puh: +358 50 453 3507

Klaus Känsälä, johtava tutkija, VTT, klaus.kansala@vtt.fi, puh: +358 40 546 0131

Ville Tamminen, toimitusjohtaja, Caverion Suomi Oy, ville.tamminen@caverion.com, puh. +358 50 390 0129

Seppo Jakola, kiinteistöjohtaja, Arinan Kiinteistöt Oy, seppo.jakola@sok.fi, puh: +358 50 337 5890

Kimmo Alatulkkila, lämpöpalvelujohtaja, Oulun Energia, kimmo.alatulkkila@oulunenergia.fi, puh. +358 40 640 3441

Havainnekuva tulevasta S-market Ritaharjusta

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.

Arinan vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet palkittiin Levillä - Maija Kiljo pokkasi Arinan vuoden esimiehen Martti-patsaan25.10.2021 13:27:13 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet Levillä. Palkintokategorioita olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja esimiehet, vuoden kehittäjät, vuoden ryhmäpäällikkö ja Tahto-patsas elämäntyöpalkinto. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmaesimiehestä Arinan vuoden esimiehelle annettavan Martti-patsaan pokkasi marketpäällikkö Maija Kiljo.

Arina mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi21.9.2021 11:35:26 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena myös Pohjois-Suomessa. Osuuskauppa Arina liittyy 50 000 euron lahjoituksella Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteiseen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Arinan lisäksi pohjoisesta haasteessa ovat mukana mm. LähiTapiola Pohjoinen ja LähiTapiola Lappi.