Huolet eivät jää kesälomalle – Lasten ja nuorten puhelin avoinna kesällä joka päivä

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin vastaa kesäkuukausien aikana joka päivä. Juhannusviikonlopusta eteenpäin palvelu on avoinna päivittäin kello 17–20. Chatissa päivystetään maanantaisin ja tiistaisin.

Lasten ja nuorten puhelin on avoinna numerossa 116 111 juhannusviikonloppuna 19.–21. kesäkuuta kello 14–17. Sen jälkeen palvelu siirtyy kesäaukioloaikoihin: puhelimessa vastataan päivittäin kello 17–20 sekä chatissa maanantaisin ja tiistaisin kello 17–20. Nettikirjeen voi kirjoittaa milloin tahansa, siihen saa päivystäjän kirjoittaman vastauksen viikon sisällä.

Ruotsinkielinen Lasten ja nuorten puhelin vastaa numerossa 0800 96 116 kesän aikana maanantaista keskiviikkoon kello 14–17 ja torstaisin kello 17–20.

Normaaleihin aukioloaikoihin Lasten ja nuorten puhelin ja nettipalvelut palaavat 10. elokuuta.

Palvelussa lapset ja nuoret voivat jutella mistä tahansa aiheesta kiireettä MLL:n kouluttaman vapaaehtoisen kanssa. Keskustelun aiheena voi olla kaikkea mahdollista kuulumisten vaihdosta isoihin murheisiin. Yhteydenotot ovat maksuttomia ja luottamuksellisia. Tarvittaessa tukena on aina myös MLL:n ammattilainen

Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa päivystetään vuoden jokaisena päivänä, myös pyhinä ja loma-aikoina. Palvelulla on käynnissä juhlavuosi, sillä sen perustammisesta on tänä vuonna kulunut 40 vuotta.

Vanhempainpuhelimessa kesätauko

MLL:n Vanhempainpuhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa vastataan juhannukseen asti normaalisti. Viimeinen päivystyspäivä on torstaina 18. kesäkuuta. Sen jälkeen palvelu jää kesätauolle ja avautuu uudelleen jälleen 10. elokuuta.

Vanhempien omassa auttavassa puhelimessa voi keskustella nimettömänä vapaaehtoisen, tehtävään koulutetun päivystäjän kanssa mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä. Puhelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, p. 040 580 2393

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 17 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. Vuonna 2020 Lasten ja nuorten puhelin täyttää 40 vuotta. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin

MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia. www.mll.fi/vanhempainpuhelin

The coronavirus crisis has hit household finances – the traditional Good Holiday Spirit campaign helps families buy food for Christmas16.11.2020 07:00:00 EETPress release

The Good Holiday Spirit campaign has again been launched to help low income families in Finland. Grocery gift cards will bring joy to families in financial difficulties. The coronavirus crisis has increased the number of these families this year. The campaign starts on 19 November and donations can be made until Christmas Eve.

Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat auki superpitkään lapsen oikeuksien päivänä13.11.2020 06:03:00 EETTiedote

Kuluva vuosi on lisännyt kaikkien kokemaa yksinäisyyttä, mutta psyykkinen hyvinvointi on mietityttänyt Lasten ja nuorten puhelimeen soittavia koko 2010-luvun ajan. Viikoittain yli 3 000 lasta tai nuorta yrittää ottaa yhteyttä MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin tai nettikirjepalveluun. Lasten ja nuorten puhelin ja chat päivystävät lapsen oikeuksien päivänä 20. marraskuuta kello 12–21.