Huolet ja murheet eivät lomaile – Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät jouluna

Lasten ja nuorten murheet eivät jää jouluksi lomalle. Päinvastoin lähestyvä loma huolestuttaa osaa lapsista jo ennakkoon. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat ovat avoinna vuoden jokaisena päivänä – myös jouluna. Puhelin ja chat vastaavat 23.–31.12.2021 päivittäin kello 14–17.

Perheissä, joissa on isoja taakkoja tai suruja, ei odoteta joulua innolla. Näiden perheiden lapsille ja nuorille joulu ei ole tunnelmallinen tauko arkeen, vaan surut ja huolet saattavat jopa kasvaa loman aikana. MLL:n Lasten ja nuorten puhelin- ja nettipalveluissa vastataan joka vuosi yhteydenottoihin, joissa lapset ja nuoret kertovat pelkäävänsä tai inhoavansa pyhiä.

– Lasten jouluahdistukseen on aina syynsä. Toisille lähestyvä joulu on ensimmäinen isojen ei-toivottujen muutosten keskellä. Toisia pelottaa jo ennakkoon aikuisen hallinnasta riistäytyvä alkoholinkäyttö. Toisissa perheissä aikuisen murheet kasvavat niin, ettei lapselle jää tilaa. Osaa huolettaa perheen taloudelliset vaikeudet, MLL:n auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.

Lapset murehtivat joulunviettoa jo hyvissä ajoin ennen lomia, ja samaan aikaan päiväkodeissa ja kouluissa jutellaan aiheesta. Pajamäki toivookin lasten ja nuorten kanssa toimivilta herkkyyttä asian kanssa. Ahdistuuko joku joulukeskustelusta? Kenellä ei ole kiire kotiin? – Jos lapsi vaikuttaa surulliselta tai levottomalta lomien lähestyessä, on tärkeä pysähtyä selvittämään lapsen tilannetta, Pajamäki sanoo.

Lasten ja nuorten puhelin päivystää joka päivä, myös jouluaattona. Puhelimeen voi soittaa ja kirjepalveluun sekä chattiin kirjoittaa joululoman aikana joka päivä. Vapaaehtoisten päivystäjien kanssa voi jutella luottamuksellisesti mistä tahansa asiasta. Päivystäjien tukena on aina ammattilainen. Puhelinnumero on 116 111 ja chat löytyy osoitteesta nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-chat/, kirjepalvelu osoitteessa lasten-ja-nuorten.kirjepalvelu.mll.fi/

Vanhempainpuhelin ja -chat joulutauolla

MLL:n Vanhempainpuhelin ja -chat ovat joulutauolla 23.12.2021–2.1.2022. Usein jo asian purkaminen kirjoittamalla helpottaa, ja nettikirjeen voi kirjoittaa itselle parhaiten sopivana aikana. Ajanvarauschateista löytyy aikoja ammattilaisen kanssa keskusteluun myös loma-aikaan.

auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, p. 050 562 4299
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin.
nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin

Skolfredstemat utmanar oss att hitta en vän till alla12.8.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Skolfreden utlyses i Joensuu 17.8. Barnen och ungdomarna har som skolfredstema för läsåret valt kamratfärdigheter - ”Kaikille kaveriksi – Vän med alla”. Temat är viktigt. Enligt enkäten Hälsa i skolan 2021 hade känslan av ensamhet ökat bland flickor i synnerhet. Var fjärde flicka som fyllt i enkäten kände sig ensam ganska ofta eller hela tiden. Bland pojkar kände sig omkring 10 procent ensamma.

Koulurauhateema haastaa löytämään kaikille kaverin12.8.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Koulurauha julistetaan Joensuussa 17.8. Lapset ja nuoret ovat valinneet vuoden koulurauhateemaksi kaveritaidot - ”Kaikille kaveriksi – Vän med alla”. Aihe on tärkeä. Vuoden 2021 Kouluterveyskyselyn mukaan yksinäisyyden kokemus oli yleistynyt erityisesti tytöillä. Noin joka neljäs kyselyyn vastannut tyttö tunsi itsensä yksinäiseksi melko usein tai jatkuvasti. Pojista yksinäisyyttä koki noin 10 prosenttia.