Huoli opiskelijoiden mielenterveys- ja jaksamisongelmista on yhteispohjoismainen

Demariopiskelijat haluaa opiskelijoiden mielenterveyspäivän koko Pohjolaan.

Pohjoismaiden ja Baltian demarinuorten yhteistyöverkosto FNSU:n kongressi hyväksyi viikonloppuna Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n aloitteesta päätöslauselman, jossa peräänkuulutetaan puuttumista korkeakouluopiskelijoiden työ- ja opiskelukykyä uhkaaviin mielenterveys- ja jaksamisongelmiin.

“Suomessa joka kolmas opiskelija kärsii eriasteisista psyykkisistä ongelmista ja trendi on valitettavasti sen suuntainen, että oireilu lisääntyy. Onglemaan on puututtava, sillä ongelmien hoitamatta jättäminen johtaa opintojen keskeyttämisiin ja siihen, että työelämään siirtyy jo valmiiksi loppuunpalanut sukupolvi” Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Jääskeläinen kuuluttaa.

Mielenterveysongelmiin liittyvän häpeän hälventämiseksi SONK esittää, että opiskelijoiden mielenterveyspäivää aletaan viettää koko Pohjolassa. Suomessa historian ensimmäinen opiskelijoiden mielenterveyspäivä pidettiin 18.4.2018. Päivän aikana korkeakouluissa järjestetään mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyviä tempauksia ja julkiseen keskusteluun nostetaan positiivisia esimerkkejä siitä, että ongelmien yli voi päästä.

Demariopiskelijat alleviivaa myös, että jaksamisongelmien lisääntymisen syyt ovat institutionaalisia. Pelkkä mielenterveysongelmista puhuminen eivätkä edes toimivat palvelut poista rakenteellisia ongelmia, joista opiskelustressin lisääntyminen johtuu.

“Opiskelijoiden kuormitus on lisääntynyt ainakin kahdesta eri suunnasta. Toimeentuloruuvia on kiristetty entisestään opintotukileikkauksilla ja opinnoissa edistymisen vaatimuksia on tiukennettu. Samaan aikaan koulutuksestakin on leikattu niin, että opintotarjonta on paikoitellen ohutta ja pakollisia kurssejakaan ei järjestetä edes vuosittain”, Jääskeläinen sanoo.

“Isossa kuvassa kyse on siitä miten arvostamme opiskelua ja koulutusta. Meidän mielestämme opiskelu on ihan oikeaa työtä. Esimerkiksi työelämäkeskustelussa ymmärrämme jo työsuojelu- ja hyvinvointinäkökulmien tärkeyden. Nyt ne pitäisi ulottaa koskemaan myös opiskelua. Opiskelijoilla pitäisi koko Pohjolassa olla sellaiset opintososiaaliset etuudet, että kokopäiväinen opiskelu on mahdollista”, Jääskeläinen linjaa.

Pohjoismaiden ja Baltian demarinuorten yhteistyöverkosto Föreningen Nordens Socialdemokratiska Ungdomin (FNSU) kongressi järjestettiin 1.-3.6.2018 Norjassa, Utøyan leirisaarella. Suomesta kongressiin osallistuvat myös Sosialidemokraattiset Nuoret.

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”