Huoli opiskelijoiden mielenterveys- ja jaksamisongelmista on yhteispohjoismainen

Demariopiskelijat haluaa opiskelijoiden mielenterveyspäivän koko Pohjolaan.

Pohjoismaiden ja Baltian demarinuorten yhteistyöverkosto FNSU:n kongressi hyväksyi viikonloppuna Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n aloitteesta päätöslauselman, jossa peräänkuulutetaan puuttumista korkeakouluopiskelijoiden työ- ja opiskelukykyä uhkaaviin mielenterveys- ja jaksamisongelmiin.

“Suomessa joka kolmas opiskelija kärsii eriasteisista psyykkisistä ongelmista ja trendi on valitettavasti sen suuntainen, että oireilu lisääntyy. Onglemaan on puututtava, sillä ongelmien hoitamatta jättäminen johtaa opintojen keskeyttämisiin ja siihen, että työelämään siirtyy jo valmiiksi loppuunpalanut sukupolvi” Demariopiskelijoiden puheenjohtaja Jääskeläinen kuuluttaa.

Mielenterveysongelmiin liittyvän häpeän hälventämiseksi SONK esittää, että opiskelijoiden mielenterveyspäivää aletaan viettää koko Pohjolassa. Suomessa historian ensimmäinen opiskelijoiden mielenterveyspäivä pidettiin 18.4.2018. Päivän aikana korkeakouluissa järjestetään mielenterveyteen ja jaksamiseen liittyviä tempauksia ja julkiseen keskusteluun nostetaan positiivisia esimerkkejä siitä, että ongelmien yli voi päästä.

Demariopiskelijat alleviivaa myös, että jaksamisongelmien lisääntymisen syyt ovat institutionaalisia. Pelkkä mielenterveysongelmista puhuminen eivätkä edes toimivat palvelut poista rakenteellisia ongelmia, joista opiskelustressin lisääntyminen johtuu.

“Opiskelijoiden kuormitus on lisääntynyt ainakin kahdesta eri suunnasta. Toimeentuloruuvia on kiristetty entisestään opintotukileikkauksilla ja opinnoissa edistymisen vaatimuksia on tiukennettu. Samaan aikaan koulutuksestakin on leikattu niin, että opintotarjonta on paikoitellen ohutta ja pakollisia kurssejakaan ei järjestetä edes vuosittain”, Jääskeläinen sanoo.

“Isossa kuvassa kyse on siitä miten arvostamme opiskelua ja koulutusta. Meidän mielestämme opiskelu on ihan oikeaa työtä. Esimerkiksi työelämäkeskustelussa ymmärrämme jo työsuojelu- ja hyvinvointinäkökulmien tärkeyden. Nyt ne pitäisi ulottaa koskemaan myös opiskelua. Opiskelijoilla pitäisi koko Pohjolassa olla sellaiset opintososiaaliset etuudet, että kokopäiväinen opiskelu on mahdollista”, Jääskeläinen linjaa.

Pohjoismaiden ja Baltian demarinuorten yhteistyöverkosto Föreningen Nordens Socialdemokratiska Ungdomin (FNSU) kongressi järjestettiin 1.-3.6.2018 Norjassa, Utøyan leirisaarella. Suomesta kongressiin osallistuvat myös Sosialidemokraattiset Nuoret.

Varushenkilöiden tasa-arvo ei voi olla säästökohde19.5.2018 15:54Tiedote

Puolustusministeri Jussi Niinistö (sin.) väläyttää, että naisten vapaaehtoinen asepalvelus jäädytettäisiin joksikin aikaa. Niinistön mukaan kansallisen puolustuksen tasosta ei voida tinkiä. Tätä hän kuitenkin juuri esittää ehdottamalla, että asepalveluksesta rajattaisiin ulos kaikista motivoituneimmat palveluksen suorittajat. Tämä luonnollisesti rajoittaisi naisten mahdollisuuksia hakeutua sotilasuralle tai kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. “Puolustusministeri Niinistö lähtisi säästämään varushenkilöiden tasa-arvosta ja reservin laadusta. Ajatus on käsittämätön ja kertoo enemmän Niinistön omasta vanhanaikaisesta ajatusmaailmasta kuin puolustusvoimien säästötarpeesta.” Topi Kytölehto linjaa. “Sen eteen, että naiset voivat suorittaa asepalveluksen, on nähty vuosien työ. Seuraava askel tulisi olla se, että kutsunnat koskisivat tasa-arvoisesti kaikkia. Nyt puolustusministeri haluaa ottaa askeleen taaksepäin. Uskomatonta.” Demariopiskelijoiden varapuheenjohtaja Topi Kytölehto jatkaa

Kaikilla työntekijöillä oltava oikeus riittävään lomaan19.5.2018 15:31Tiedote

Nykyinen lainsäädäntö asettaa suomalaiset palkansaajat epätasa-arvoiseen asemaan sen perusteella, kuinka kauan heidän nykyinen työsuhteensa on kestänyt. Alle vuoden kestäneet työsuhteet kerryttävät vuositasolla viikon vähemmän lomaa, mikä asettaa erityisesti nuoret työntekijät epätasa-arvoiseen asemaan muiden kanssa. Jo nyt määräaikaiset ja epätyypilliset työsuhteet kasautuvat nuorille työntekijöille, mikä entisestään lisää heidän kokemaansa epävarmuutta työmarkkinoilla. Pyrkimys tämän vuosilomalain epäkohdan korjaamiseksi kaatui neuvotteluissa Elinkeinoelämän keskusliiton vanhakantaiseen ja asenteelliseen vastustukseen. Tasa-arvoiseen ja erilaiset elämäntilanteet huomioivaan uudistukseen pyrkimisen sijaan EK pitää kiinni mekaanisesta tavoitteestaan lisätä työaikaa. Ehdotus lomien lyhentämisestä on kohtuuton. “Sen sijaan, että pitäisimme kiinni mekaanisen työajan pidentämisen tavoitteesta, suomalaisilla työmarkkinoilla pitäisi viimein nostaa myös lyhyemmässä työsuhteessa olleet samalle