Huolien kanssa ei tarvitse sinnitellä yksin - Kriisipuhelin päivystää läpi kesän

Raskas kevät ja epätietoisuus syksystä kuormittavat monia tällä hetkellä. Omien huolien kanssa ei tarvitse jäädä yksin, vaan keskusteluapua on saatavilla. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelin päivystää suomeksi vuorokauden ympäri numerossa 09 2525 0111 ja ruotsiksi arkipäivisin numerossa 09 2525 0112. Soittaa voi nimettömänä.

Koronan takia kesätyötlomamatka tai muut kesäsuunnitelmat ovat voineet kariutua. Myös ristiriidat tai ongelmatilanteet perheissä ovat voineet kärjistyä koronarajoitusten myötä. Monet ovat huolissaan jaksamisestaan.

”Omaan pahaan oloon saa ja pitää hakea apua. Kevät on ollut rankka, tulevaisuus on aiempaa epävarmempi ja se huolestuttaa monia tällä hetkellä. Puhuminen Kriisipuhelin-päivystäjän kanssa selkeyttää ajatuksia ja auttaa löytämään voimavaroja ja ratkaisuja tilanteeseen”, MIELI ry:n Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter sanoo.

Puhuminen rauhoittaa oloa ja selkeyttää ajatuksia

Kriisipuhelimeen soittaneet ovat tyytyväisiä saamaansa keskusteluapuun. Kevään 2020 palautteesta yli 97 prosenttia on positiivistaSoittajat kertovat, että puhelun jälkeen olo on rauhallisempi ja omat ajatukset selkeytyneet.

“Päivystäjä oli empaattinen, mutta kuitenkin jämäkkä, ja osasi valaa uskoa, että elämää kannattaa vielä elää, ja voin selvitä vaikeuksistani. Teki todella hyvää kuulla, ettei elämäni ole sittenkään täysin pilalla, vaikka siltä tuntuuKriisipuhelimesta apua saanut henkilö kertoo.

”Kriisipuhelimen numero kannattaa tallentaa omaan puhelimeen, niin se on nopeasti saatavilla silloin, kun tuntee tarvitsevansa tukea, Susanna Winter kannustaa. Kriisipuhelimen numero löytyy myös 112 Suomi -sovelluksen päivystysnumerolistalta.

Keskusteluapua saatavilla myös etäyhteyksin ja kasvokkain kriisikeskuksista

Verkkokriisikeskus Tukinet ja nuorille suunnattu Sekasin-chat päivystävät myös läpi kesän. Aikuisille suunnattu Tukinetin Solmussa-chat on auki maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 1519 ja tiistaisin ja torstaisin klo 1517 osoitteessa tukinet.netSekasin-chat päivystää maanantaista perjantaihin klo 924 ja viikonloppuisin klo 1524 osoitteessa sekasin.fi.

Kriisikeskukset ympäri Suomen sekä itsemurhien ehkäisykeskus antavat keskusteluapua kasvokkain tai etäyhteyksin asiakkaan toiveen mukaan. Keskustelu kriisityöntekijän kanssa on maksutonta. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta mieli.fi/sos.

Kriisipuhelimen aukioloajat

Kriisipuhelin suomeksi 09 2525 0111
Auki 24h vuoden jokainen päivä ja yö.
mieli.fi/kriisipuhelin

Kriisipuhelin ruotsiksi 09 2525 0112
Auki ma
anantaisin ja keskiviikkoisin klo 16–20, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9–13.
mieli.fi/kristelefon

Kriisipuhelin arabiaksi ja englanniksi 09 2525 0113 (Whatsapp 040 195 8202)
Auki ma
anantaisin ja tiistaisin klo 1115, keskiviikkoisin klo 1316 ja 1721 ja torstaisin