Huoltovarmuuspaketti saatava pikaisesti maksuun – raha ruokamarkkinoilta ratkaisee maatalouden hengissä pysymisen

Hallituksen tänään päättämä maatalouden huoltovarmuuspaketti on poikkeuksellinen toimi, joka tulee äärimmäisen vakavaan tilanteeseen ja tarpeeseen. Paketin avulla kyetään lyhyellä tähtäimellä helpottamaan osittain maatalouden talousahdinkoa ja turvaamaan kotimaista ruoantuotantoa. Maksatusta pitää kiirehtiä kaikin mahdollisin keinoin. Maatalouden toimintakyky voidaan turvata pitkäjänteisesti ainoastaan ruokamarkkinoiden toimivuutta kehittävillä toimilla. Näitä toimia viljelijät vaativat pikaisesti päivittäistavarakaupalta, elintarviketeollisuudelta ja julkisista hankinnoista päättäviltä.

MTK katsoo, että huoltovarmuuspaketin ensisijainen tavoite on vahvistaa maatilojen maksuvalmiutta. Korotukset olemassa oleviin maataloustukiin yhdistettynä energiaveron palautukseen ovat tässä mielessä ratkaisun keskeisimmät osat. Maatilojen maksuvalmiustilanne on ennennäkemättömän kustannusnousun takia kehittynyt erittäin huolestuttavaksi viime kesästä lähtien ja monella maatilalla joudutaan vakavasti pohtimaan, onko enää varaa jatkaa tuotantoa. Yhteiskunnan tulee erityisesti heikentyneessä turvallisuustilanteessa kaikin keinoin turvata alkavan satokauden ja seuraavankin vuoden ruoantuotanto Suomessa.

Nyt julkaistu huoltovarmuuspaketti kattaa osan viime vuoden puolella tapahtuneesta tuotantopanosten jyrkästä hinnannoususta. Ukrainan sota on kuitenkin entisestään syventänyt maatilojen taloushuolia ja ratkaisut niihin, on löydettävä markkinoilta. MTK on viime kesästä lähtien painottanut markkinoiden toimivuuden ja tuottajahintojen korotusten tärkeyttä, mutta valitettavasti tulokset tältä osin ovat olleet vaatimattomia. Valtio on huoltovarmuuspaketilla osoittanut olevansa ajan tasalla alkutuotannon ahdingosta ja tämän jälkeen on entistä vahvemmin suunnattava katseet jalostavan teollisuuden ja vähittäiskaupan suuntaan. Ruokaketjun kaikilta osapuolilta on löydyttävä valmiutta kantaa vastuunsa suomalaisten ruokahuollosta. EU:n sisämarkkinoilla tuottajahinnat ovat nousseet huomattavan paljon Suomen markkinaa nopeammin.

MTK on pettynyt EU:n toimintaan ruokakriisin hoidossa. EU:n rahallinen panostus on täysin marginaalinen ja reunaehdot erilaisille huoltovarmuustoimenpiteille asetettiin niin tiukoiksi, että tukien tarkempi kohdennus olisi käynyt mahdottomaksi. Hallituksen panostus huoltovarmuuden turvaamiseksi on EU-mittakaavassa täysin poikkeuksellinen ja osoittaa, että ymmärrys ruoantuotannon tärkeydestä on Suomessa paljon paremmalla tasolla kuin yhdessäkään toisessa jäsenmaassa.

Maatalouden vuoden 2021 energiaveron palautuksen kasvattaminen suurimmalle EU:n energiaverodirektiivin sallimalle tasolle on hyvä ratkaisu. Kriisiapumekanismina palautuksen korostus on hyvä myös siksi, että tuki kohdistuu ruoantuotannossa aktiivisille tiloille ja järjestelmä palautuksen maksamiseen on jo olemassa. Näin raha saadaan tiloille mahdollisimman nopeasti. MTK vaatii, että palautus saadaan maatalousyrittäjien tileille jo toukokuun alkupuolella.

MTK kiirehtii myös aiemmin luvattua maa- ja metsätalouden talousrakennuksien vapauttamista kiinteistöverosta. Tämä vero kohdistuu investoineille tiloille, jotka ovat nyt suurimmissa vaikeuksissa kustannusten noustessa. Ruotsissa maatalouden talousrakennukset ovat kiinteistöverovapaita. Näin tulisi olla myös Suomessa.

Huoltovarmuuspaketti sisältää myös isoja panostuksia tuleviin investointeihin ja ilmastotoimenpiteisiin. Ravinnekierrätyksen parantaminen ja riippuvuuden vähentäminen tuontiravinteista on tärkeä keino parantaa kansallista huoltovarmuutta. Sama koskee ilmastonmuutokseen liittyviä toimenpiteitä. Näillä ei kuitenkaan paranneta alkutuotannon toimintaedellytyksiä lähivuosina.

Varautumisen ministerityöryhmä päätti toimista maatalouden huoltovarmuuden turvaamiseksi

Juha Marttila, puheenjohtaja puh. 050 341 3167

Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja puh. 050 522 5207

Johan Åberg, maatalousjohtaja puh. 040 523 3864

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.