EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Huomenna Tokiossa avautuva näyttely avaa Rut Brykin laajan tuotannon Japanin näyttelykiertueen

Rut Brykin (1916–1999) Japanin kiertonäyttely nähdään neljässä museossa vuosien 2019–2020 aikana. Rut Bryk – Perhosen kosketus antaa laajan katsauksen Brykin viidelle vuosikymmenelle ulottuvaan taiteilijan uraan. Bryk on tunnettu herkistä, mutta voimakkaista teoksistaan, joilla hän on lähtemättömästi vaikuttanut suomalaiseen keramiikkataiteeseen. Hänen töidensä kirjo ulottuu värikkäistä tarinallisista teoksista suuriin tilallisiin ja arkkitehtonisesti näyttäviin luomuksiin.

Rut Bryk: Touch of a Butterfly -näyttely Tokyo Station Galleryssa 27.4.–16.6. Teos kuvassa: Rut Bryk, Leijona, 1957

Lauantaina 27.4. Tokyo Station Galleryssa yleisölle avautuva näyttely aloittaa Rut Brykin Japanin näyttelykiertueen. Näyttelyssä on esillä noin 200 teosta, joista valtaosa on EMMAan  talletetusta Tapio Wirkkala RutBryk Säätiön kokoelmasta. Näyttelyn sisällöstä vastaavat EMMA ja näyttelykiertueen museot.

RutBryk – Perhosen kosketus -näyttely rakentuu viidestä osasta:

Muistoja ja haaveita

Varhaisissa keramiikkatöissään Bryk kuvasi unenomaisia tarinallisia näkymiä tai humoristisia arjen sattumuksia, usein omaan lapsuuteensa ja sen tapahtumiin liittyen. Tarinat, ihmis-, eläin- ja kasviaiheet sekä rento maalauksellisuus olivat ominaista Brykin varhaisille teoksille.

Värin lumo

Vuosina 1948─1950 Bryk aloitti työskentelyn tekniikalla, joka muistutti taidegrafiikkaa ja mahdollisti sarjallisen työskentelyn, paksut lasitteet sekä kuultavana hehkuvan värimaailman. Aiheina olivat tyylitellyt asetelmat, perhe-elämä ja lapsuusmuistot. Jokainen laatta on uniikki, vaikka ne on valettu saman muotin avulla.

Kohti tilallisuutta

1950-luvun lopulla Bryk alkoi koostaa teoksia pienten laattojen pohjalta. Hän suunnitteli erilaisia toistettavia laattaelementtejä, joiden pohjalta kukin yksittäinen teos rakentui. Rut Brykin ensimmäinen varsinainen monumentaalityö, Katettu pöytä (1961) sijaitsee Saksassa Rosenthalin posliinitehtaan tiloissa. Näyttelyssä on mukana teoksen yksityiskohtia ja sen taustalaattoja Bryk hyödynsi myöhemmin muissa teoksissaan.

Pienestä suurta

Bryk rakensi moduulijärjestelmän avulla kaakeleista reliefejä ja monumentaaliteoksia edustustiloihin. Teokset saivat muodon ja palaset osat löysivät paikkansa taiteilijan työhuoneen lattialla, jossa Bryk tutki kokonaisuutta uudestaan ja uudestaan tikkaille kiiveten. 1960-luvun lopun teoksissa on yhdistetty valkoisia kaakeleita sekä raikkaita ja kirkkaita perusvärejä pop-taiteen hengessä.

Valon harmonia

1970-luvun lopulta alkaen Brykiä kiehtoi yhä enemmän luontoon liittyvien valon ja varjon ilmiöiden jalostaminen kolmiulotteisiksi pinnoiksi. Yksittäisten kaakelien muotoilut muuttuivat pelkistetymmiksi ja geometrisiksi värien ja materiaalisuuden väistyessä. Valo, tila ja aika olivat teosten keskeisimpiä käsitteitä, katsojaa puhuttelee aineettomuuden tuntu. Pohjoisen luonnon puhtaus ja aistivoimaisuus on läsnä erityisesti taiteilijan viimeisessä monumentaaliteoksessa, Tasavallan presidentin virka-asuntoon luodussa Jäävirrassa (1991).

Näyttelyssä on esillä RutBrykin tyttären, taiteilija Maaria Wirkkalan materiaalitutkielma Mielen mosaiikki, joka on kuin elämäkerta ilman sanoja ja valmistettu Brykin eri vuosikymmenien aikana teoksiinsa käyttämistä keramiikkaelementeistä.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketus, joka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan elokuvaohjaaja Pirjo Honkasaloa, FT, dosentti Harri Kalhaa sekä Brykin lapsenlapsia Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Näyttely on esillä Tokyo Station Galleryssa 16.6. asti, jonka jälkeen näyttelykiertue jatkuu seuraavasti:

7.9.–20.10.2019 Itami City Museum of Art

25.4.2020– 5.7.2020 Museum of Modern Ceramic Art, Gifu

18.7.–6.9.2020 Kurume City Art Museum

Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk: Touch of a Butterfly -näyttely Tokyo Station Galleryssa 27.4.–16.6. Kuvassa ripustetettavan teoksen tiedot: Rut Bryk, Suolampi, 1978
Rut Bryk, Jäävirta, 1991, kaakelisommitelma (fajanssi), Mäntyniemi presidentin virka-asunto, Kuva: Ari Karttunen ja Ella Tommila/EMMA
Rut Bryk, Perhonen, 1957. Photo: Ari Karttunen/EMMA, Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelma.

2021 firar vi konstens styrka – utställningar av samtidskonstens gigant Daniel Buren och den fängslande koloristen Konrad Mägi visas på EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Konsten har styrkan att inspirera till viktiga diskussioner och att skapa upplevelser också under utmanande tider. EMMAs utställningsprogram 2021 förmedlar konstens styrka, förmåga att påverka och beröra. Under årets gång visas starka helheter designade explicit för EMMAs lokaler, och virtuos hantering av olika material, tekniker och färger.

2021 on taiteen voiman juhlaa – nykytaiteen jättiläisen Daniel Burenin ja lumoavan koloristin Konrad Mägin näyttelyt EMMAan5.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

EMMAn vuoden 2021 näyttelyohjelmiston teemana on taiteen voima. Taiteella on voimaa viedä tärkeiden keskustelujen äärelle sekä tuottaa elämyksiä haastavinakin aikoina. Taiteen ja luovuuden avulla voi ottaa kantaa, vaikuttaa ja ilmaista itseään. Taiteen voima ilmenee kussakin näyttelyssä sille ominaisella tavalla. Vuoden aikana nähdään vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä virtuoosimaista eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa.

2021 celebrates the power of art – exhibitions on contemporary art giant Daniel Buren and mesmerising colourist Konrad Mägi at EMMA5.6.2020 09:00:00 EESTPress release

The theme of EMMA’s 2021 exhibition programme is the power of art. Art has the power to take the viewer amidst important discussions and produce memorable experiences, even in challenging times. The year honours strong exhibitions designed especially for EMMA, along with virtuoso-like mastery of different materials, techniques and colours.

Michael Schilkins förtjusande keramikdjur visas i en djurvärld designad av Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

På utställningen Michael Schilkin feat. Lotta Mattila visas en grupp uttrycksfulla djurskulpturer i keramik. Utställningsbesökarna får se livsmiljöer där djurskulpturer av två konstnärer från olika tidsperioder möts. Utställningen som huvudsakligen bygger på samlaren Kyösti Kakkonens samling visas 2.6.2020–28.2.2021 i anslutning till visningslagret Bryk & Wirkkala.

Michael Schilkinin ihastuttavia keramiikkaeläimiä nähdään Lotta Mattilan suunnittelemassa eläinten maailmassa2.6.2020 11:00:00 EESTTiedote

Michael Schilkin feat. Lotta Mattila -näyttelyssä on esillä ilmeikäs joukko keraamisia eläinveistoksia. Näyttelyssä kävijä näkee elinympäristöjä, joissa kahden eri aikakauden taiteilijan eläinveistokset kohtaavat. Pääosin kauppaneuvos, keräilijä Kyösti Kakkosen kokoelmaan perustuva näyttely on esillä Bryk & Wirkkala -katseluvaraston yhteydessä 2.6.2020–28.2.2021.

Michael Schilkin’s delightful ceramic animals displayed in an animal world designed by Lotta Mattila2.6.2020 11:00:00 EESTPress release

The Michael Schilkin feat. Lotta Mattila exhibition brings an expressive bunch of ceramic animal sculptures on display. In the exhibition, the visitor is presented with environments, where animal figures by two artists from different eras come together. The exhibition is based on the collection of Kyösti Kakkonen, collector and primarily a commercial counsellor, and is on display in connection with the Bryk & Wirkkala Visible Storage during 2 June 2020–28 February 2021.