EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Huomenna Tokiossa avautuva näyttely avaa Rut Brykin laajan tuotannon Japanin näyttelykiertueen

Rut Brykin (1916–1999) Japanin kiertonäyttely nähdään neljässä museossa vuosien 2019–2020 aikana. Rut Bryk – Perhosen kosketus antaa laajan katsauksen Brykin viidelle vuosikymmenelle ulottuvaan taiteilijan uraan. Bryk on tunnettu herkistä, mutta voimakkaista teoksistaan, joilla hän on lähtemättömästi vaikuttanut suomalaiseen keramiikkataiteeseen. Hänen töidensä kirjo ulottuu värikkäistä tarinallisista teoksista suuriin tilallisiin ja arkkitehtonisesti näyttäviin luomuksiin.

Rut Bryk: Touch of a Butterfly -näyttely Tokyo Station Galleryssa 27.4.–16.6. Teos kuvassa: Rut Bryk, Leijona, 1957

Lauantaina 27.4. Tokyo Station Galleryssa yleisölle avautuva näyttely aloittaa Rut Brykin Japanin näyttelykiertueen. Näyttelyssä on esillä noin 200 teosta, joista valtaosa on EMMAan  talletetusta Tapio Wirkkala RutBryk Säätiön kokoelmasta. Näyttelyn sisällöstä vastaavat EMMA ja näyttelykiertueen museot.

RutBryk – Perhosen kosketus -näyttely rakentuu viidestä osasta:

Muistoja ja haaveita

Varhaisissa keramiikkatöissään Bryk kuvasi unenomaisia tarinallisia näkymiä tai humoristisia arjen sattumuksia, usein omaan lapsuuteensa ja sen tapahtumiin liittyen. Tarinat, ihmis-, eläin- ja kasviaiheet sekä rento maalauksellisuus olivat ominaista Brykin varhaisille teoksille.

Värin lumo

Vuosina 1948─1950 Bryk aloitti työskentelyn tekniikalla, joka muistutti taidegrafiikkaa ja mahdollisti sarjallisen työskentelyn, paksut lasitteet sekä kuultavana hehkuvan värimaailman. Aiheina olivat tyylitellyt asetelmat, perhe-elämä ja lapsuusmuistot. Jokainen laatta on uniikki, vaikka ne on valettu saman muotin avulla.

Kohti tilallisuutta

1950-luvun lopulla Bryk alkoi koostaa teoksia pienten laattojen pohjalta. Hän suunnitteli erilaisia toistettavia laattaelementtejä, joiden pohjalta kukin yksittäinen teos rakentui. Rut Brykin ensimmäinen varsinainen monumentaalityö, Katettu pöytä (1961) sijaitsee Saksassa Rosenthalin posliinitehtaan tiloissa. Näyttelyssä on mukana teoksen yksityiskohtia ja sen taustalaattoja Bryk hyödynsi myöhemmin muissa teoksissaan.

Pienestä suurta

Bryk rakensi moduulijärjestelmän avulla kaakeleista reliefejä ja monumentaaliteoksia edustustiloihin. Teokset saivat muodon ja palaset osat löysivät paikkansa taiteilijan työhuoneen lattialla, jossa Bryk tutki kokonaisuutta uudestaan ja uudestaan tikkaille kiiveten. 1960-luvun lopun teoksissa on yhdistetty valkoisia kaakeleita sekä raikkaita ja kirkkaita perusvärejä pop-taiteen hengessä.

Valon harmonia

1970-luvun lopulta alkaen Brykiä kiehtoi yhä enemmän luontoon liittyvien valon ja varjon ilmiöiden jalostaminen kolmiulotteisiksi pinnoiksi. Yksittäisten kaakelien muotoilut muuttuivat pelkistetymmiksi ja geometrisiksi värien ja materiaalisuuden väistyessä. Valo, tila ja aika olivat teosten keskeisimpiä käsitteitä, katsojaa puhuttelee aineettomuuden tuntu. Pohjoisen luonnon puhtaus ja aistivoimaisuus on läsnä erityisesti taiteilijan viimeisessä monumentaaliteoksessa, Tasavallan presidentin virka-asuntoon luodussa Jäävirrassa (1991).

Näyttelyssä on esillä RutBrykin tyttären, taiteilija Maaria Wirkkalan materiaalitutkielma Mielen mosaiikki, joka on kuin elämäkerta ilman sanoja ja valmistettu Brykin eri vuosikymmenien aikana teoksiinsa käyttämistä keramiikkaelementeistä.

EMMA on yhteistyössä Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kanssa toteuttanut dokumenttielokuvan Rut Bryk: Perhosen kosketus, joka esitetään Japanissa kiertonäyttelyn yhteydessä. Osittain Lapin maisemissa kuvattu dokumentti on lämminhenkinen ja intiimi henkilökuva Rut Brykistä, joka oli kotonaan niin maailman metropoleissa kuin keskellä Lapin erämaata. Haastatteluissa kuullaan elokuvaohjaaja Pirjo Honkasaloa, FT, dosentti Harri Kalhaa sekä Brykin lapsenlapsia Tinni Torikkaa ja Petra Wirkkalaa. Dokumentti nähtävillä EMMAssa Bryk & Wirkkala -katseluvarastossa 3.4.–5.5.2019.

Näyttely on esillä Tokyo Station Galleryssa 16.6. asti, jonka jälkeen näyttelykiertue jatkuu seuraavasti:

7.9.–20.10.2019 Itami City Museum of Art

25.4.2020– 5.7.2020 Museum of Modern Ceramic Art, Gifu

18.7.–6.9.2020 Kurume City Art Museum

Näyttely on tuotettu yhteistyössä EMMAn, Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön sekä japanilaisen Blue Sheep -yhtiön kanssa.

Rut Bryk: Perhosen kosketus trailer

Rut Bryk: Touch of a Butterfly -näyttely Tokyo Station Galleryssa 27.4.–16.6. Kuvassa ripustetettavan teoksen tiedot: Rut Bryk, Suolampi, 1978
Rut Bryk, Jäävirta, 1991, kaakelisommitelma (fajanssi), Mäntyniemi presidentin virka-asunto, Kuva: Ari Karttunen ja Ella Tommila/EMMA
Rut Bryk, Perhonen, 1957. Photo: Ari Karttunen/EMMA, Tapio Wirkkala Rut Bryk säätiön kokoelma.

EMMAs nya utställning utforskar gränslandet mellan konst och formgivning, samt samspelet mellan tekniskt kunnande och kreativitet4.6.2019 12:01:15 EESTTiedote

Utställningen Interwoven – Sammanvävda belyser textil som material genom att ta fasta på konstnärers och formgivares arbetssätt, samt genom att förmedla historier. Hantverkets uråldriga traditioner sammanfogas i utställningen med vår föränderliga värld: olika tekniker, material och ny teknologi tar fram nya möjligheter för konsten och utformningen. Interwoven – Sammanvävda visas på EMMA 5.6.2019–1.3.2020.

EMMAssa avautuva näyttely tutkii taiteen ja muotoilun rajapintaa sekä teknisen taidon ja luovuuden yhteensovittamista 4.6.2019 11:55:00 EESTTiedote

Interwoven – Yhteen kudotut -näyttely avaa tekstiiliä materiaalinaan hyödyntävien taiteilijoiden ja suunnittelijoiden työskentelyä, ja välittää tarinoita taideteosten kautta. Näyttelyssä käsityön ikiaikainen perinne yhdistyy muuttuvaan maailmaan: tekniikat, materiaalit ja uudet teknologiat tuovat uudenlaisia mahdollisuuksia taiteeseen ja suunnitteluun. Interwoven – Yhteen kudotut on esillä EMMAssa 5.6.2019–1.3.2020.

EMMA’s new exhibition explores boundaries between art and design, unions of craft and creativity4.6.2019 11:55:00 EESTPress release

The Interwoven exhibition sheds light on the work of artists and designers utilising textile as a material, conveying stories through the artworks. In the exhibition, the ancient tradition of handicraft meets a changing world, as techniques, materials and new technologies create new possibilities for art and design. Interwoven will be on display at EMMA during 5 June 2019 – 1 March 2020.

KUTSU medialle: Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyn ennakkoesittely ti 4.6. klo 1022.5.2019 13:13:33 EESTKutsu

Tervetuloa tutustumaan Interwoven – Yhteen kudotut -näyttelyyn EMMAan tiistaina 4.6. klo 10. Näyttelyssä on esillä teoksia 12 suomalaiselta ja kansainväliseltä taiteilijalta. Ryhmänäyttely tekstiilisuunnittelun ja taiteen vuorovaikutuksesta luo katseen tämän päivän rohkeaan ja kehittyvään materiaalien maailmaan. Näyttely avautuu Bryk & Wirkkala -katseluvaraston ympäröimään tilaan. Katseluvaraston puolella esillä on vastikään konservoituja Rut Brykin Seita-kankaita. Saastamoisen säätiön Kosketus-näyttelyn mediatilaan avautuu Pilvi Takalan videoteos Players (2010).