Huomioi naapurit Halloweenin vietossa

Yhdysvalloista Suomeen rantautuneella Halloweenilla ei ole Suomessa yhtä päivämäärää, johon juhlinta keskittyisi. Näin Halloweenin vietto saattaa jatkua useita päiviä, jopa viikkoja, eikä tämä välttämättä miellytä kaikkia.

Taloyhtiössä naapurit on huomioitava Halloweenin vietossa, kuten kaikessa muussakin toiminnassa. Yksi osa naapureiden huomioimista on se, että koristeet pidetään oman huoneiston sisäpuolella, eikä niitä levitellä esimerkiksi porraskäytävään tai taloyhtiön pihamaalle.

”Jo paloturvallisuus edellyttää, ettei kurpitsoja tai muita koristeita saa laittaa porraskäytäviin”, muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Karkki vai kepponen?

Halloweenin viettoon kuuluvat Yhdysvalloissa myös ovelta ovelle karkkien toivossa kiertävät lapset. Kristel Pynnösen mukaan mikään laki ei kiellä lasten karkinkerjuuta, mutta asukas saa luonnollisesti itse päättää, avaako ovensa vai ei.

”Myös ovelle koputtelijan kannattaa muistaa, ettei kenenkään ole pakko avata oveaan tai antaa karkkia”, Pynnönen sanoo.

Yhdysvalloissa, jossa Halloweenilla on pitkät perinteet, osa taloyhtiöistä on määritellyt ajankohdat, jolloin ”karkki tai kepponen” -kiertely on sallittua. Suomessa kyse ei ainakaan toistaiseksi ole niin isosta ilmiöstä, että tällaisille aikarajoille olisi Kristel Pynnösen mielestä tarvetta.

”Mutta jos joku kokee kiertelyn kovasti häiriöksi, mikään ei estä häntä teippaamasta oveensa lappua, jossa asia ilmaistaan. Tästä ei kannata Halloweenia viettävien naapureidenkaan pahastua”, Pynnönen neuvoo.

Nuohousuudistus ei tuonut suuria muutoksia palveluun13.12.2019 08:35:00 EETTiedote

Nuohousuudistus ei ole nuohouspalvelun käyttäjien mielestä aiheuttanut suuria muutoksia nuohouspalveluun, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tekemästä kyselystä. Vastaajista hiukan yli 70 prosenttia oli sitä mieltä, että kuluvana vuonna nuohoojan tilaaminen sujui samoin kuin aiemminkin. Hiukan yli 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös nuohouspalvelujen saatavuus on pysynyt ennallaan. Nuohouksen hinta sen sijaan oli noussut noin joka viidennen vastaajan mukaan.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Lievää kasvua korjausrakentamiseen vuonna 202028.11.2019 08:55:00 EETTiedote

Korjausrakentamisbarometrin tulokset povaavat varovaista kasvua taloyhtiöiden korjaamiseen vuonna 2020. Kiinteistöliiton korjausrakentamisen Ilmapuntari osoittaa positiivista saldolukua pk-seudulla, muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla oli hienoisesti enemmän vastaajia, jotka ilmoittavat yhtiönsä korjausten olevan ensi vuonna kuluvaa vuotta suurempia kuin niitä, jotka arvioivat korjausten supistuvan.

Osakas, huomioi postilakko ja ilmoita taloyhtiölle sähköpostiosoitteesi yhtiökokouskutsua varten!25.11.2019 15:13:01 EETTiedote

Postilakko aiheuttaa huolta niissä taloyhtiöissä, joissa yhtiökokouskutsu on toimitettava lakon aikana. Laki velvoittaa toimittamaan yhtiökokouskutsun osakkaille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta. Lakon aikana olisi sekä taloyhtiön että osakkaan edun mukaista lähettää kutsu perinteisen postin sijasta sähköpostilla. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että osakas ilmoittaa oman sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle nimenomaan yhtiökokouskutsun toimittamista varten.

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää8.11.2019 15:35:35 EETTiedote

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.