Huomioi pölyttäjät kevättöissä pellolla, pihassa ja puutarhassa

Tarhamehiläiset, kimalaiset ja monet muut hyönteiset ovat elintärkeitä ruuantuotannon apureita. Pölyttäjien elinoloja parantamalla meistä jokainen voi vaikuttaa niiden hyvinvointiin. Mitä monimuotoisempi ympäristö on, sitä enemmän se tarjoaa sekä pesäpaikkoja että ravintoa pölyttäjille. MTK ja SML kannustavat jokaista miettimään, mitä voisi tehdä pölyttäjien hyväksi.

Pölyttäjähyönteisistä on konkreettista hyötyä niin ammattiviljelijälle kuin kotipuutarhurillekin, joten niistä kannattaa pitää huolta.

Maataloudessa pölyttäjien hyvinvointia voidaan tukea ja edistää monin tavoin. Runsaskukkaiset niityt, avo-ojien ja peltoteiden pientareet sekä metsien reunavyöhykkeet tarjoavat pölyttäjille ravintoa ja elintilaa. Pienilläkin toimilla, kuten kivikasojen, puusaarekkeiden tai vaikkapa puisten latojen ja aidanseipäiden säästämisellä, voi olla suuri merkitys. Myös maatilan pihapiirin tarjoamia mahdollisuuksia kannattaa pohtia.

Ottamalla viljelykiertoon kukkivia viljelykasveja tarjotaan samalla pölyttäjille ravintoa eli mettä ja siitepölyä. Esimerkiksi härkäpapu, kumina, tattari, apilat, mansikka, omena, puutarhavadelma, herukat ja pensasmustikka ovat pölyttäjille mieleisiä viljelykasveja. Lisäksi pölyttäjät hyötyvät erilaisista kukkivista maisemakasveista, jotka tuovat peltomaisemaan monimuotoisuutta ja ilahduttavat lähiympäristön asukkaita. Pölyttäjät tarvitsevat kukkia varhaisesta keväästä pitkälle alkusyksyyn.

– Myös öljykasvien eli rypsin ja rapsin viljely on hyvä esimerkki molemminpuolisesta hyödystä. Öljykasvien hintataso on nyt korkealla, mikä kannattaa hyödyntää, ja näistä kasveista pitävät myös pölyttäjät, MTK:n kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen vinkkaa.

Onnistunut pölytys kasvattaa satoa ja parantaa tuotteiden laatua. Peltokasveilla hyvä pölytys takaa siementen tasaisen tuleentumisen, kun taas puutarhakasveilla marjojen ja hedelmien muoto paranee. Jopa 80 prosenttia rypsin sadosta riippuu hyönteispölytyksen onnistumisesta ja rapsillakin luku on 10 prosentin luokkaa.

Maatalouden kannalta tarpeellista pölytystä on mahdollista tehostaa mehiläistarhaajilta saatavilla pölytyspalveluilla. Pölytys.fi-sivustolta löytyy lisätietoa siitä, mitä viljelijän ja tarhaajan tulee yhteistyössä huomioida. Sivustolta löytyy myös kartta palvelua tarjoavista tarhaajista ja runsaasti lisämateriaaleja aiheesta.

– Tarhamehiläispesien etuna on niiden suuri yksilömäärä, sillä pesässä on parhaimmillaan kymmeniä tuhansia työläisiä. Pesiä voidaan myös siirtää viljelykasvien kukinnan mukaan. Erilaiset pölyttäjähyönteiset täydentävät toistensa työtä, painottaa SML:n tutkimusasiantuntija Eeva-Liisa Korpela.

MTK ja SML muistuttavat, että viljelijöiden ja mehiläistarhaajien lisäksi myös muiden on mahdollista parantaa pölyttäjien elinoloja yksinkertaisilla toimilla. Pihalle ja puutarhaan voi valita pölyttäjäystävällisiä kasveja ja tontillaan voi toteuttaa hallittua hoitamattomuutta. Annetaan siis pajupuskien olla, kukkien kukkia ja pihanurmikon apiloiden kasvaa!

Mika Virtanen, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, 0400 544 728
Eeva-Liisa Korpela, Suomen Mehiläishoitajain Liitto SML, 040 506 3202

What do you want to do ?
New mailCopy

What do you want to do ?
New mailCopy

Ruokaviennin kannattava kasvu on välttämätöntä maatilojen tulevaisuudelle17.4.2021 09:24:30 EEST | Tiedote

Ruoka-alan kasvu, kannattavuus ja viennin edistäminen tarvitsevat lisäpotkua myös valtiovallan taholta, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tänään pidettävässä MTK-Etelä-Pohjanmaan kevätkokouksessa. Marttila toivoo ensi viikon hallituksen puoliväliriihestä maatalousyrittäjien toimintaympäristöä vakauttavia ja kehittäviä linjauksia.

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.