Instrumentarium

Huono näkö on turvallisuusriski liikenteessä

Jaa

Kaikki tietävät, että humalassa toimintakyky heikkenee. Mutta aina ei tule ajatelleeksi, että myös huono näkö pidentää reaktioaikaa ja on muutenkin turvallisuusriski liikenteessä.

Instrumentariumin kampanjan keulahahmona on Urpo Martikainen.
Instrumentariumin kampanjan keulahahmona on Urpo Martikainen.

Heikko näkö pidentää reaktioaikaa liikenteessä.

Kuski, jolla on erinomainen näkö, erottaa tienviittojen kirjaimet tarkasti yli 150 metrin etäisyydeltä. 80 kilometrin tuntinopeudella hänellä on seitsemän sekuntia aikaa reagoida. B-ajokortin edellyttämällä vähimmäisnäöntarkkuudella kirjaimet erottuvat vasta 60 metrin päästä, jolloin reaktioaikaa jää alle kolme sekuntia.

Näöntarkkuuden lisäksi myös kontrastinäöllä ja näkökentän laajuudella on vaikutusta ajoturvallisuuteen.

– Kontrastinäkö, eli kyky erottaa eri sävyjä toisistaan, vaikuttaa erityisesti keskitalvella, kun maisema on valkoisena lumesta. Silloin tien ja lumipenkan rajan hahmottuminen voi olla vaikeaa. Jos taas näkökenttä on puutteellinen, voi autoilijoita, pyöräilijöitä tai jalankulkijoita ilmestyä yllättäen ikään kuin kuolleesta kulmasta, kertoo Instrumentariumin optikko Arto Karhunen.

Lähes puolet suomalaisista kokee, että pitkät talvet lisäävät onnettomuuksien riskejä liikenteessä. Yhtä monen mielestä silmien terveyteen liikenteessä kiinnitetään liian vähän huomiota. Tulokset käyvät ilmi Instrumentariumin teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten kokemuksia erilaisista liikenneolosuhteista.

Yli kolmannes pitää vaarallisimpana olosuhteena liikenteessä sitä, että on pilkkopimeää ja vastaantulevat valot häikäisevät. Karhunen tunnistaa haasteen.

– Pimeässä pupillin koko voi jopa tuplaantua, jotta silmään saadaan ohjattua mahdollisimman paljon valoa. Tässä tilanteessa vastaantulevan auton valot ovat kuin valonheitintykkejä. Pahimmillaan voi kestää jopa puoli tuntia ennen kuin silmät ja näkeminen palautuvat täysin ennalleen, Karhunen selittää.

Hyvä uutinen on, että häikäistymistä voi kuitenkin ennaltaehkäistä ja helpottaa.

Laadukkaat ja voimakkuuksiltaan oikeat linssit vähentävät häikäistymisen tunnetta. Erityisesti laadukas heijastuksenpoistopinnoite linssissä auttaa.

Näkö kannattaa tutkituttaa kahden–kolmen vuoden välein. Autoa ammatikseen ajavien olisi hyvä tutkituttaa näkö vuoden välein. Jos itse huomaa muutoksia omassa näkökyvyssä, on syytä hakeutua tutkimuksiin.

– Vaikka oma näkö ei olisikaan muuttunut, kannattaa ajoittain käydä tarkistuttamassa, että silmälasilinssit ovat kunnossa. Naarmut linssin pinnassa ja vaurioituneet pinnoitteet pahentavat häikäistymistä, koska valo hajaantuu linssin pinnalla, sanoo Arto Karhunen.

Instrumentariumin kampanja muistuttaa autoilijoita näön tärkeydestä

Tapaninpäivänä käynnistyvä mainoskampanja nostaa esille, että huono näkö voi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. Monikanavaisen kampanjan keulahahmona on pitkän uran uutisankkurina tehnyt Urpo Martikainen.

– Olen käyttänyt silmälaseja koko elämäni. Olen joutunut suhtautumaan vakavasti silmien terveyteen ja pyrkinyt hoitamaan silmiä sekä huolehtimaan näkökyvystäni. Siksi kiinnostuin kampanjasta, Martikainen sanoo.

Martikainen esiintyy kampanjassa silmälaseja käyttävänä autoilijana. Mainosfilmin viestinä on, että heikentynyt ja korjaamaton näkö voi olla vaaraksi liikenteessä. Hyvä näkö taas auttaa toimimaan liikenteessä turvallisemmin ja levollisin mielin.

Liikenneolosuhteita selvittävä tutkimus toteutettiin internethaastatteluina 17.–24.8.2018. Tutkimukseen osallistui 1 003 henkeä. Vastaajat olivat 18–69-vuotiaita silmälasien käyttäjiä.

Näistä merkeistä voi päätellä, että näössä tai silmälasilinsseissä on korjattavaa

  • Tienviittojen tekstit erottuvat niin myöhään, ettet ehdi reagoida.
  • Lumisella kelillä tie ei erotu valkeasta penkasta.
  • Muut liikenteessä kulkijat ilmestyvät sivuilta kuin tyhjästä eteen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Markkinointipäällikkö Eveliina Rantahalvari, 040 6616799, eveliina.rantahalvari@instru.fi

Kuvat

Instrumentariumin kampanjan keulahahmona on Urpo Martikainen.
Instrumentariumin kampanjan keulahahmona on Urpo Martikainen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Instrumentarium
Instrumentarium
PL 6
02631 Espoo

0201 70 7000http://www.instru.fi/

Instrumentarium
Silmien hyvinvoinnista huolehtiminen on meille kunnia-asia. Tänä päivänä Instrumentarium-myymälöitä on Suomessa 147 ja Virossa 20. Myymälöissämme ympäri Suomen palvelee yli 200 asiantuntevaa optikkoa ja jokaisesta myymälästämme löytyy myös silmälääkärin vastaanotto. Panostamme vahvasti myös optikkojen ja optisten myyjien kehysasiantuntijuuteen muun optisen tietämyksen lisäksi. Pääkaupunkiseudulla ja Kouvolassa tarjoamme lisäksi ensiluokkaisia silmäsairaalapalveluita, jotka tuotamme yhteistyössä Silmäsairaala Valon kanssa. www.instru.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Instrumentarium

Vanhemmista ihmisistä vihdoin sankareita myös markkinoinnissa – Instrumentariumin uudessa kampanjassa 60-70 -vuotiaat juhlistavat rakkauden kesää21.6.2018 07:45:00 EESTTiedote

Todellinen rakkauden kesä elettiin noin 50 vuotta sitten. On aika elää se uudestaan. Instrumentariumin kesäkampanjan malleina nähdään 60–70 -vuotiaista koostuva “jengi”, joka viettää elämänsä kesää, täynnä rakkautta ja vapautta Kaj Hyttisen vuoden 1968 “Muistan Kesän” -klassikkobiisin tahtiin. Tarinan sankarit elävät täysin rinnoin uutta, huoletonta vapauden aikaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme