HUS lisää etävastaanottoja – Maisa-sovelluksen avulla osallistuminen potilaalle vaivatonta
Etävastaanotto on verkossa tapahtuva vastaanotto, jossa terveydenhuollon ammattilainen ja potilas kohtaavat videoyhteyden välityksellä. Etävastaanotoissa käytettävä teknologia takaa hyvän äänen ja kuvan laadun sekä potilasturvallisuuden. Videokuva parantaa potilaan ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta.
Tarjoamalla enemmän mahdollisuuksia vastaanottoon etänä HUS mahdollistaa potilailleen hoidon joustavoittamisen. Potilaalta säästyy esimerkiksi aikaa, kun ei tarvitse matkustaa vastaanotolle. Etävastaanotto suojaa sekä potilaita että henkilöstöä altistumiselta koronavirukselle tai muille viruksille.
HUSin ensisijainen vaihtoehto etävastaanoton toteuttamiseksi on Maisan videovastaanotto. Maisa on potilastietojärjestelmä Apotin sähköinen asiointipalvelu, jossa potilaat voivat esimerkiksi tarkastella tutkimustuloksiaan, varata ja peruuttaa aikoja tai vastata ennakkokyselyihin ennen vastaanottoa. Kirjautuminen Maisaan tapahtuu vahvaa tunnistautumista käyttäen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, sähköinen henkilökortti).
Maisan etävastaanotto voitaan toteuttaa tietokoneella tai mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Mobiililaitteella osallistuminen edellyttää, että laitteelle on ladattu Maisan etävastaanottosovellus sovelluskaupasta.
Yksikön ja asiakkaan niin halutessa voidaan käyttää myös muita etävastaanottovaihtoehtoja, kuten Terveyskylän Omapolun vastaanotto tai Microsoftin Teams-sovellus.
”Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Koronavirusepidemia on vauhdittanut etenemistä”, kehittämisjohtaja Visa Honkanen kertoo.
Lisää HUSin sähköisistä palveluista: Sähköiset palvelut | HUS
Tutustu Maisaan: Usein kysyttyä Maisasta
Yhteyshenkilöt
Anne MannerviestintäpäällikköHUS Viestintä
Puh:050 5651553Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme