HUS on nostanut valmiustasonsa täysvalmiuteen

HUSin toimitusjohtaja Juha Tuominen on tehnyt 23.11.2020 päätöksen nostaa HUSin valmiustason korkeimpaan valmiustilaan eli täysvalmiuteen koronavirusepidemian vuoksi.
23.11. HUSin sairaaloissa oli koronaviruksen vuoksi sairaalahoidossa 36 potilasta vuodeosastoilla ja 5 potilasta teho-osastoilla.

Koronavirustartuntojen määrä HUSin alueella lisääntyy tällä hetkellä kiihtyvään tahtiin. Viime viikolla todettiin pääkaupunkiseudun kuntien olevan epidemian leviämisvaiheessa. Tartuntojen määrän kasvu näkyy noin yhden - kahden viikon viiveellä sairaanhoidon tarpeessa. Nyt on havaittavissa koronaviruspotilaiden määrän lisääntyminen niin HUSin kuin pääkaupunkiseudun kuntienkin sairaaloissa.

​HUSin valmiusohjeen mukaisesti täysvalmiuteen siirrytään, kun yhteiskunta valmistautuu toimimaan vakavassa häiriötilassa tai valmiuslain mukaisissa poikkeusoloissa. Vakavan häiriötilan määritelmä täyttyy ja HUSin sairaaloissa valmistaudutaan koronaviruspotilaiden määrän kasvuun. Tämä tarkoittaa, että vuodeosasto- ja tehohoitopaikkoja varataan lisää koronaviruspotilaille ja vastaavasti ei kiireellistä toimintaa jouduttaneen jo lähiaikoina vähentämään.

”On todella tärkeää, että tänään voimaan tulevia suosituksia ja rajoituksia noudatetaan, jotta epidemian leviäminen saadaan taittumaan. Toistamiseen tänä vuonna olemme HUSin alueella tilanteessa, jossa joudumme sairaaloissamme laajoihin poikkeusjärjestelyihin”, toteaa Tuominen.

Edellisen kerran HUS siirtyi täysvalmiuteen 19.3. koronavirusepidemian vuoksi.

Kuvat