Hushållen investerade aktivt i aktier i mars 2022

I mars 2022 gjorde hushållen nya investeringar i börsnoterade aktier för 650 miljoner euro netto[1], även om Rysslands anfallskrig bidragit till ökad osäkerhet på marknaden. Hushållen investerade senaste gång mer i aktier under en månad i början av coronapandemin i mars 2020, när aktiekurserna sjönk brant. Av de nya investeringarna i mars 2022 hänförde sig nästan en tredjedel till aktier i utländska företag. De senaste åren har andelen utländska aktier av hushållens aktieinnehav ökat, även om den fortfarande är liten, 12 % vid utgången av mars 2022.

Vid slutet av mars 2022 uppgick hushållens börsnoterade aktieinnehav till 49,2 miljarder euro, vilket är 10,8 % mindre än vid utgången av 2021. I januari och februari 2022 sjönk innehavens värde med sammanlagt 6,6 miljarder euro på grund av nedgången i aktiekurserna, och hushållen investerade under motsvarande tid 210 miljoner euro mer i aktier. I mars 2022 utgjorde aktienedskrivningarna endast 200 miljoner euro och till följd av rikliga nya investeringar ökade aktieinnehaven från februari med 440 miljoner euro.

Under det första kvartalet 2022 översteg de finländska hushållens inlösen av andelar i finländska investeringsfonder beloppet av nya teckningar. Inlösen gjordes huvudsakligen från räntefonder. Också fondinnehavens värde sjönk i januari–februari 2022 med över 2 miljarder euro. I januari–februari noterades mest nedskrivningar (1,4 miljarder euro) i aktiefonder, men avsevärda nedskrivningar gjordes också i ränte- och blandfonder. I mars 2022 ökade innehavens värde till följd av uppgången i värdet på aktiefonder på nytt med sammanlagt 320 miljoner euro.

Hushållens investeringar i finländska investeringsfonder uppgick vid utgången av mars 2022 till 32,5 miljarder euro, vilket är 6,2 % mindre än vid utgången av 2021. Endast en liten del (0,2 %) av de finländska hushållens investeringar var gjorda i fonder med fokus på Ryssland och Östeuropa.

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick till 110,6 miljarder euro och årsökningen var 5,5 % vid utgången av mars 2022. Av tillgångarna på inlåningskonton bestod 92 % av insättningar på transaktionskonton. Genomsnittsräntan på inlåningen var 0,03 %. I mars 2022 var nettobeloppet av nya insättningar på inlåningskonton mindre än normalt (360 miljoner euro).

Närmare upplysningar lämnas av

Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi,

Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik/Sparande-och_investering/.

Nästa publiceringstillfälle 10.8.2022 kl. 10.

[1] Förvärv–avyttringar.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Kutsu medialle: Suomen Pankin Maksufoorumi 25.5.2022 klo 9.00 - 12.0019.5.2022 14:02:11 EEST | Kutsu

Miten maksaminen turvataan häiriötilanteissa? Entä kuinka paljon maksaminen oikeastaan meille maksaa? Onko mobiilimaksamisen suosio kasvanut odotetusti? Tervetuloa mukaan seuraamaan Suomen Pankin Maksufoorumia keskiviikkona 25.5.2022 klo 9.00–12.00 webinaarina. Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä linkistä 24.5.2022 klo 12.00 mennessä. Tapahtumalinkki toimitetaan ilmoittautuneille median edustajille ennen tilaisuutta. Lisätietoja: sidosryhmäviestinnän ryhmäpäällikkö Iina Lario, p. 09 183 2689, iina.lario@bof.fi. Lue lisää Maksufoorumista Suomen Pankin verkkosivuilta. Ohjelma: 9.00 Tilaisuuden avaus Johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki, Suomen Pankki 9.15 Mobiilimaksaminen Paneelikeskustelu Perttu Kröger, MobilePay Marie Nordgren, Swish Christian Pirkner, Bluecode and EMPSA Ville Sointu, Nordea 10.00 Pääjohtajan puheenvuoro Olli Rehn, Suomen Pankki 10.20 Tauko 10.30 Vähittäismaksamisen kustannukset Vähittäismaksamisen kustannusselvitys: Jussi Terho, Suomen Pankki Paneelikeskustelu Antti Karhu, O

Antalet kortbetalningar ökade 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Under det första året av coronapandemin avstannade ökningen i antalet kortbetalningar, men 2021 vände kortbetalningarnas antal åter mot tillväxt. År 2021 gjordes med finländska betalkort sammanlagt 1,9 miljarder kortbetalningar, vilket var 5 % mer än 2020. Kortbetalningarnas totala värde ökade med 9,2 % från 2020 och var sammanlagt 57,0 miljarder euro 2021. Förändringen i kortens användningssätt fortsatte: kontaktlös betalning användes allt oftare 2021 och dess andel av samtliga betalningstransaktioner med kort var redan 59 %. Det genomsnittliga värdet på kontaktlösa betalningar ökade med 3,6 % från 2020 till 15,20 euro 2021.[1] År 2021 var det totala värdet av kontaktlösa betalningar (16,9 miljarder euro) 14 % större än året innan. Kortbetalning på distans blev allt vanligare 2021. Med dator eller mobil enhet initierades 221 miljoner kortbetalningar till ett värde av 7,8 miljarder euro. Antalet sådana kortbetalningar ökade 2021 med 21 % och deras totala värde med 26 % från året innan.

Number of card payments resumed growth in 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Press release

During the first year of the COVID-19 pandemic, the growth of the number of card transactions came to a halt, but growth resumed in 2021. In 2021, a total of 1.9 billion card payments were made using Finnish payment cards, that is, 5% more than in 2020. The aggregate value of card payments grew 9.2% from 2020 to stand at EUR 57.0 billion in 2021. The evolution of methods used in card payments continued: contactless payments became increasingly widespread in 2021, and they accounted for 59% of the total number of card payment transactions. The average value of contactless payments rose 3.6% from 2020 to stand at EUR 15.20 in 2021. [1] In 2021, the average value of contactless payments (EUR 16.9 billion) was 14% higher than a year earlier. Remote card payment continued to gain ground in 2021. A total of to 221 million card payments were initiated on a computer or mobile device, with an aggregate value of EUR 7.8 billion. In 2021, the number of these transactions grew by 21% and their ove

Korttimaksujen lukumäärä kääntyi kasvuun vuonna 202117.5.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemian ensimmäisenä vuotena korttimaksujen lukumäärän kasvu pysähtyi, mutta vuonna 2021 korttimaksujen lukumäärä kääntyi jälleen kasvuun. Suomalaisilla maksukorteilla tehtiin vuonna 2021 yhteensä 1,9 mrd. korttimaksua, mikä oli 5 % enemmän kuin vuonna 2020. Korttimaksujen kokonaisarvo kasvoi 9,2 % vuodesta 2020 ja oli yhteensä 57,0 mrd. euroa vuonna 2021. Korttimaksamisessa käyttötapojen muutos jatkui: lähimaksua hyödynnettiin vuonna 2021 yhä useammin ja sen osuus kaikista korttimaksutapahtumista oli jo 59 %. Lähimaksujen keskimääräinen arvo kasvoi 3,6 % vuodesta 2020 ja oli 15,20 euroa vuonna 2021. [1] Vuonna 2021 lähimaksujen kokonaisarvo (16,9 mrd. euroa) oli 14 % suurempi kuin edellisvuonna. Etäkorttimaksamisen yleistyminen jatkui vuonna 2021. Tietokoneella tai mobiililaitteilla käynnistettiin 221 milj. korttimaksua, ja niiden arvo oli 7,8 mrd. euroa. Vuonna 2021 tällaisten korttimaksujen lukumäärä kasvoi 21 % ja kokonaisarvo 26 % edellisvuodesta. Sekä lähi- että etämaksam

Inbjudan till medierna till Finlands Banks festseminarium tillägnat Stefan Ingves17.5.2022 09:00:00 EEST | Kutsu

Republikens president har förlänat chefen för Sveriges Riksbank, Stefan Ingves, Kommendörstecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden. Finlands Bank ordnar ett festseminarium tillägnat Stefan Ingves torsdagen den 19 maj kl. 16.00-17.45. Representanter för media är välkomna att följa seminariet, som äger rum i Finlands Banks auditorium på adressen Fredsgatan 19. Seminariet sänds inte på webben, utan det är endast möjligt att delta på plats i Finlands Bank. Centralbankschef Stefan Ingves håller ett anförande med rubriken: Den nya geopolitiska kartan och Nordens ekonomiska framgång. Anförandet kommenteras av Danske Banks forskningschef Heidi Schauman och Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen. Öppningsanförandet hålls av chefdirektör Olli Rehn. Seminariet hålls under Chatham House-regler. Vi ber om anmälan senast den 17 maj här. Intervjuförfrågningar och tilläggsuppgifter: Finlands Banks kommunikationschef Jenni Hellström, telefon 09 183 26 32, jenni.hellstrom@bof.fi.