Hypon Asuntoluottoluokitus julki torstaina 23.9.2021 klo 0:01

Ennakkotiedote Hypo-luokituksesta: Hypon Asuntoluottoluokituksen ensimmäinen päivitys julkistetaan torstaina 23.9.2021.

Viime talvena julkistettua Hypo-luokitusta on nyt päivitetty ensimmäistä kertaa, käytössä ovat uusimmat tilastotiedot. Uutena tekijänä on mukana näkemys riskeistä, miten ilmastonmuutos ja sään ääri-ilmiöt näkyvät asuntokannassa alueellisesti. Lisäksi olemme laskeneet kokonaisuuteen mukaan tulevaisuusmittarin.

Hypon Asuntoluottoluokitus eli Hypo-luokitus tarkastelee kaikkia manner-Suomen asuntomarkkina-alueita niiden riskitasojen kautta käyttämällä asuntorahoituksen yleisiä mittareita. Luokituksessa jaetaan Suomen kunnat luottoluokitusmaailmasta tuttuun portaikkoon AAA --> DDD.

Hypon Asuntoluottoluokitus julki varhain yöllä torstaina 23.9.2021 klo 0:01.

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.6.2021 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,3 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 13,3 %, luottokanta 2,6 miljardia euroa, talletukset 1,6 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,1 % ja liikevoitto 4,5 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on lähes 28 000.

Korona, korot ja kaupungistuminen21.5.2021 00:05:00 EEST | Tiedote

Hypon Asuntomarkkinakatsaus 1/2021, no. 77 - Kolme vahvaa k:ta eli korona, korot ja kaupungistuminen ohjaavat kuumana käyvää asuntokauppaa. Yksi koronakriisin suurimpia yllätyksiä on se, ettei pahin pandemia 100 vuoteen suinkaan karkottanut kasvukeskusten vetovoimaa, vaan kasvukolmion kärjet ovat entistäkin valovoimaisemmat. Eurot eivät valehtele. Asuntorahoittajien luottamus suomalaisiin kaupunkialueisiin vahvistuu entisestään.