Hypon Asuntomarkkinakatsaus julki pe 18.11. klo 0:01

Ennakkotiedote Hypon Asuntomarkkinakatsauksesta 4/2022: Hypo julkistaa vuoden neljännen asuntomarkkinakatsauksen perjantaina 18.11. klo 0:01. Asuntojen hintojen luisu jatkuu, taustalla korot, kustannukset ja uusien asuntojen valmistumisrytmi. Miten se kaikki näkyy asuntokaupassa ja asuntolainojen hinnoissa? Katsaus Hypon netissä heti puolenyön jälkeen perjantaina 18.11. klo 0:01.

Suomen Hypoteekkiyhdistys on Suomen vanhin valtakunnallinen ja yksityinen luottolaitos, perustettu 1860. Hypo-konserni on kaikista pankki- ja vakuutusyhtiöistä riippumaton, jäsentensä hallinnoima keskinäinen yhtiö, joka toiminnassaan on erikoistunut asuntorahoitukseen. Konserniin kuuluu myös vuonna 2002 perustettu talletuspankki, Suomen AsuntoHypoPankki Oy.

Osavuosikatsauksen 1.1.–30.9.2022 mukaan Hypo-konsernin tase oli 3,3 miljardia euroa, ydinvakavaraisuus 14,0 %, luottokanta 2,7 miljardia euroa, talletukset 1,4 miljardia euroa, järjestämättömät luotot 0,2 % ja liikevoitto 6,7 miljoonaa euroa. Asiakkaita konsernilla on yli 22 000.

Hypon Asuntoluottoluokitus perjantaina 14. lokakuuta klo 0:0113.10.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ennakkotiedote Hypon Asuntoluottoluokituksesta: Hypo julkaisee nyt kolmannen kerran alueellisen asuntoluottoluokituksen manner-Suomen kunnille. A-ryhmä on koronan poikkeusaikojen kirittämänä kasvanut viime vuodesta, mutta samaan aikaan eriytyminen on jatkunut eli kolmen C:n ryhmä on sekin kasvanut. Uutuutena Hypo tarkentaa asuntomarkkinoiden näkymää postinumeroalueille asti pääkaupunkiseudun kaupungeissa, Tampereella ja Turussa. Käytössä on sama 10-portainen luokitusasteikko AAA-luokasta D:hen kuin koko maan kunnissa, joten yksittäisen postinumeroalueen tilannetta voi verrata muualla maassa sijaitsevan kunnan kokonaistilanteeseen. Luokituksessa avataan asuntomarkkinoiden alueelliset riskit ja näkymät asuntorahoittajan silmin avoimesti. Hypon Asuntoluottoluokitus julki varhain yöllä, perjantaina 14. lokakuuta 2022 klo 0:01.