”Hyrrä”-ehdotuksesta tornitalo Jätkäsaareen

Arkkitehtitoimisto HMV Oy voitti ehdotuksellaan ”Hyrrä” Helsingin Jätkäsaaren 16-kerroksisen tornitalon arkkitehtuurikutsukilpailun. Yksimielinen palkintolautakunta arvosti erityisesti kilpailutyön julkisivua sekä kaunista ja selkeää pohjaratkaisua. Tornitalo on ensimmäinen osa Hartelan rakentamasta korttelista, johon kuuluu yhteensä kolme asuintonttia. Hartela Etelä-Suomi Oy käynnisti helmikuussa arkkitehtisuunnittelukilpailun yhteistyössä Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Helsingin Länsisatamaan, Jätkäsaaren merelliseen kaupunginosaan rakennetaan 16-kerroksinen asuinkerrostalo osaksi laajempaa korttelikokonaisuutta.

Kohteen pääarkkitehti Juha Huuhtanen kuvailee Hyrrä-ehdotuksen suunnittelua seuraavasti:
- Kohdealueen kaupunkikuvallisia kohokohtia ovat näkymät Saukonkanavalle sekä Karibianrannan suuntaan. Myös avomeri on esteettömästi näkyvissä ylemmistä kerroksista. Rakennuksen hahmo viuhkamaisine parvekkeineen tukee näkymien suuntaamista tasapuolisemmin näihin merinäkymiin tai edullisiin ilmansuuntiin.

- Torni liittyy kiinteästi muuhun korttelirakenteeseen kaavaa noudattaen, kertoo raadin perusteluista arkkitehti Kirsi Korhonen. - Julkisivupintojen hienovarainen taittuminen tornin keskiötä kohden keventää tornin hahmoa ja siluettia. Muutos umpiseinästä vaiheittain parveketta suojaavaksi pitsimäiseksi reliefiksi on tehty taiten. Viuhkamaisesti levenevät parvekkeet suuntautuvat loogisiin ilmansuuntiin ja niistä avautuu näkymiä merelle ja kaupungin suuntaan.

Valoisia asuntoja toimivilla pohjaratkaisuilla

Tornitalon asunnot ovat pääosin valoisia kulmahuoneistoja. Asunnot on suunniteltu taitavasti ja eläytyen, ja mitoitus on niissä kohdallaan. Rakennuksessa on kaksi saunaosastoa ja asukkaiden käyttöön suunnittelu terassi. Tornitalossa on noin 100 asuntoa.

Autopaikat sijaitsevat viereisessä pysäköintilaitoksessa. Pihalle istutetaan puita ja muuta kasvillisuutta tuulisuutta estämään. Pihan kulkureittien varrelle sijoittuvat oleskelu- ja leikkipaikka.

- Kilpailun ratkaisun myötä koko korttelin suunnittelu saadaan hyvin käyntiin. Rakentaminen pyritään aikatauluttamaan siten, että koko kortteli valmistuu mahdollisimman samanaikaisesti, kertoo hankekehityspäällikkö Pekka Sainio Hartelasta.

Tietoa hankkeesta:

• Voittaneen työn ovat suunnitelleet arkkitehdit Juha Huuhtanen, Eeva Sääskilahti (Safa) ja Jari Viherkoski (Safa). Avustajina ovat toimineet Tuuli Tuohikumpu (Safa) ja Jussi Tähkiö.
  • Havainnekuvat: Mikael Saurén, Tomi Laine
  • Hartela toteuttaa koko korttelin nro 20069 jossa on kolme tonttia eli tontit 1, 2 ja 3.
  • Tontille 1 toteutetaan 6-kerroksinen, Hartelan omaperustainen RS-hanke, joka käsittää 5 400 kem2 ja n. 80 asuntoa sekä liiketilaa noin 400 m2.
  • Tontille 2 toteutetaan 6-kerroksinen vuokratalo, joka käsittää 4 300 kem2 ja n. 70 asuntoa.
  • Tontille 3 toteutetaan 16-kerroksinen, Hartelan omaperustainen RS-hanke, joka käsittää 6 800 kem2 ja n. 100 asuntoa.
  • Koko korttelin nro 20069 rakentaminen alkaa keväällä 2018. Korttelin arvioitu valmistumisaika on kesällä tai alkusyksystä 2020.

Pekka Sainio, hankekehityspäällikkö, Hartela Etelä-Suomi Oy
p. 010 561 3273, pekka.sainio@hartela.fi

Juha Huuhtanen, arkkitehti, Arkkitehtitoimisto HMV Oy
p. 0400 995 029, juha.huuhtanen@arkhmv.fi

Kirsi Rantama, arkkitehti, palkintolautakunnan jäsen, Kaupunkiympäristö/Asemakaavoitus, Helsinki, p. 09 3103 7207, kirsi.rantama@hel.fi

Kaupintie 2

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.

Kruunuvuorenrantaan haetaan laadukasta arkkitehtuuria kutsukilpailulla30.6.2017 11:56Tiedote

Hartelan ja kumppanikonsortion toteuttama monimuotoinen korttelikokonaisuus Helsingin Kruunuvuorenrannan Haakoninlahdessa on edennyt arkkitehtuurikilpailuun. Kilpailun tavoitteena on löytää eri asiakasryhmien toiveita ja resursseja vastaava, kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen sekä toteuttamiskelpoinen suunnitelma. Korttelikokonaisuudessa korostetaan asumisen monipuolisia hallintomuotoja, yhteisöllisyyttä ja vihreitä arvoja. Suunnittelun pohjaksi tutkittiin asiakkaiden odotuksia.