Hyvä joulumieli -keräys muistuttaa lapsiperheköyhyydestä ja jakaa ruokalahjoja

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa tänäkin vuonna vähävaraisia lapsiperheitä ruokalahjakorteilla. Keräykselle on suuri tarve, sillä koronakriisi on lisännyt perheiden taloudellisia vaikeuksia.

Suomessa 121 000 lasta kasvaa pienituloisissa perheissä. Määrä on lähes 12 prosenttia kaikista lapsista.

Koronakriisi on vaikuttanut lapsiperheisiin kahdella tavalla. Se on vaikeuttanut niiden perheiden tilannetta, joilla jo ennestään oli tiukkaa. Lisäksi työttömyys, lomautukset ja pienyrittäjien yritystoiminnan supistuminen ovat laajentaneet apua tarvitsevien perheiden joukkoa.

– Pandemian aikana lapsiperheiden määrä ruokajonoissa on kasvanut. Ruokajakeluissamme näkyy, että apua hakevat aikuisten lisäksi myös nuoret joko itselleen tai perheelleen, kertoo Suomen Punaisen Ristin sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta.

Talousvaikeuksien lisäksi poikkeustilanne on kärjistänyt hyvinvointi- ja oppimiseroja lasten välillä. Kuormittuneilla vanhemmilla on vaikeuksia tukea lapsia koulunkäynnissä ja harrastuksissa. Samaan aikaan lapsiperheiden palveluja on supistettu, mikä on johtanut palveluvelan kertymiseen.

– Koronapandemialla arvioidaan olevan pitkäkestoisia vaikutuksia lasten hyvinvointiin, varsinkin, jos perheiden kasvaneeseen tuen tarpeeseen ei nopeasti vastata, MLL:n johtava asiantuntija Esa Iivonen sanoo.

Köyhyys herättää lapsissa osattomuuden ja häpeän tunteita

Suomessa 121 000 lasta kasvaa pienituloisissa perheissä. Määrä on lähes 12 prosenttia kaikista lapsista. Jokaisen perheen vähävaraisuuden taustalla on eri tekijöitä, mutta yleisiä syitä ovat vanhempien ero ja yksinhuoltajuus, pitkäaikaissairaus, työttömyys sekä matalapalkkaisuus.

Vähävaraisessa perheessä kasvavalle lapselle keskeisin köyhyyskokemus on syrjään jääminen. MLL:n palveluissa ja eri kyselyissä lapset ja nuoret kertovat, kuinka perheen niukat varat määrittävät heidän asemaansa suhteessa muihin: ”Ei voi tehdä samoja asioita kuin muut, jää ulkopuolelle.”

Monelle vähävaraisen perheen lapselle häpeän, osattomuuden ja masennuksen tunteet ovat tuttuja. On vaikea nähdä itseä samanarvoisena muiden kanssa. Perheen taloudellinen tilanne aiheuttaa myös riitoja ja epävarmuutta: ”Pelottaa, että rahat ei riitä. Mitä meille tapahtuu. Joutuuko esim. muuttamaan. Minne?”

Pienituloisten perheiden lapset luottavat muita vähemmän omiin mahdollisuuksiinsa ja usko hyvään tulevaisuuteen on muita heikompi. ”Joskus miettii, että onko koko oma elämä tätä samaa. Että voiko koskaan saada jotain muuta, sitä mitä muut.”

Lapsuuden köyhyys on vakava ongelma, sillä se voi vaikuttaa elämään pitkälle aikuisuuteen saakka. Köyhyyttä on vaikea poistaa kokonaan, mutta sitä voidaan vähentää ja sen vaikutuksia lieventää. Esimerkiksi perusturvan ja perhe-etuuksien tason korjaaminen, asumiskulujen alentaminen ja pienimpien palkkojen korottaminen vähentäisivät lapsiperheiden köyhyyttä.

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä

Monessa vähävaraisessa perheessä ulkopuolisuuden kokemukset korostuvat jouluna. Lapsuuden joulumuistojen kannalta tärkeiden joululahjojen ja jouluaterian järjestäminen lapsille voi olla vähävaraisille vanhemmille mahdotonta.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin järjestämä Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään nyt jo 25. kerran. Keräyksen tavoitteena on kerätä 2,5 miljoonaa euroa, jolla voidaan lahjoittaa 36 000 kappaletta70 euron arvoisia ruokalahjakortteja vähävaraisille kotimaan lapsiperheille. Keräysaika on 19.11.–24.12.2021.

Lahjoittaa voi monin eri tavoin:

• Verkkosivuilla osoitteessa hyvajoulumieli.fi
  • MobilePaylla numeroon 66020
  • Hyvä Joulumieli -keräyksen tilille: IBAN FI33 5780 4120 0801 60. Viite: 5429
  • Soittamalla keräyspuhelimeen 0600 16555 (10,01 e + pvm/mpm)
  • Lähettämällä tekstiviestin:
    Lahjoita 10 € lähettämällä viesti HJM numeroon 16499
    Lahjoita 10 € lähettämällä viesti HJM10 numeroon 16499
    Lahjoita 20 € lähettämällä viesti HJM20 numeroon 16499
    Lahjoita 30 € lähettämällä viesti HJM30 numeroon 16499

Lisätietoja:
viestintä- ja varainhankintajohtaja Liisa Partio, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, liisa.partio(a)mll.fi, p. 040 580 8984
sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta, Suomen Punainen Risti, maaret.alaranta(a)punainenristi.fi, p. 040 580 8984
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

MLL:n Vahvuutta vanhemmuuteen -mallista tutkitusti apua isille11.11.2021 09:17:10 EET | Tiedote

Tuore tutkimus osoittaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton kehittämän Vahvuutta vanhemmuuteen -pienryhmämallin auttaneen vanhempia monin tavoin. Isät hyötyivät erityisesti toisiltaan saamastaan tuesta ja oman lapsensa paremmasta ymmärryksestä. MLL muistuttaa korona-ajan tuoneen vanhemmuuteen suuria haasteita. Liitto tarjoaa kaikille vanhemmille kynnyksetöntä tukea sekä auttavassa puhelimessa, chatissä ja nettipalveluissa että perhekahviloissa joka puolella Suomea.