Hyvä teko lapselle -palkinto muusikko Dilemmalle

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuoden 2017 Hyvä teko lapselle- tunnustuspalkinnon hiphop -artisti Dilemmalle. Hän on nostanut perheväkivaltaa näkyville ja halunnut murtaa musiikillaan väkivaltaan liittyvää häpeää ja antaa muille nuorille eväitä selviytymiseen.

Dilemman musavideo ja single kertoo nuoren pojan tarinan väkivallasta ja siitä selviytymisestä. Mä en pelkää sua enää -kappale puhuu pelon voittamisesta ja haluaa luoda toivoa. Faruk Nazerin ohjaaman musiikkivideon rooleissa nähtiin palkittuja suomalaisia näyttelijöitä.

Perheväkivalta herättää sen kohteeksi ja sitä todistamaan joutuneissa häpeää ja syyllisyyden tunteita. Usein asiasta halutaan vaieta. Myös avun hakemiseen on korkea kynnys. Rohkeasti asian esiin nostamisella Dilemma rohkaisee perheväkivallasta puhumiseen ja avun hakemiseen.

Pelkästään musiikkivideota on katsottu Youtubessa yli 20 000 kertaa ja kappaletta kuunneltu moninkertaisesti enemmän. Dilemma alias Joonas Linnamaa oli Ensi- ja turvakotien liittoon yhteydessä jo ennen kappaleen julkaisua. Todettiin, että kappale voisi auttaa väkivaltaa kokeneita lapsia ja nuoria. Yhteistyö konkretisoitui muun muassa nuorten väkivaltafoorumissa, jossa hän oli kertomassa omista kokemuksistaan sekä Väkivaltafoorumissa, jossa esiintyminen sai kaiken nähneet ja kokeneet ammattilaiset liikuttumaan. Lisäksi hän on tehnyt liiton käyttöön neljä omaa videota, jossa väkivaltaa eri tavoin kokeneet nuoret kannustavat kertomaan rohkeasti omista kokemuksista.

Dilemma kertoo kappaleellaan sen, mikä on totta kymmenille tuhansille lapsille ja nuorille.

− Nuorten kotona kohtaama perheväkivalta ylittää harvoin uutiskynnystä tai pääsee julkiseen keskusteluun. Keskustelut nuorten kanssa ja kurkistus netin keskustelupalstoille todistavat kuitenkin, että ilmiö on liian tuttu. Väkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti selviytymistä. Se vaatii rohkeutta. Dilemman kaltaiset esikuvat ovat tärkeitä tiennäyttäjiä, oven avaajia uuteen alkuun, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä

Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos ”Ylittäjä”. Palkinto on myönnetty vuosittain lasten hyväksi tehdyssä vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille vuodesta 1985 alkaen.

Ensi- ja turvakotien liitto ry on valtakunnallinen lastensuojelun asiantuntija- ja vaikuttajajärjestö, jonka jäseninä on 30 alueellista yhdistystä. Liitto toimii erityisesti haavoittavissa ja vaikeissa olosuhteissa elävien lasten ja perheiden auttamiseksi. Vuonna 2017 autettiin uuteen alkuun yli 11 000 lasta ja aikuista.

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto p. 050 63663

Laura Kouri
tiedottaja, Ensi- ja turvakotien liitto p. 040 709 9498

Kutsu medioille 16.1: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.1.2018 11:08Kutsu

Rovaniemen ja Kemin vastaanottokeskuksissa asuu parhaillaan 59 perhettä, joissa on yli 100 lasta. Molemmat keskukset ovat niin sanottuja odotusajan keskuksia, joissa asutaan pidempään ja odotetaan päätöstä turvapaikkahakemukseen. Keskuksia ylläpitää SPR Lapin piiri. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme turvapaikanhakijaperheiden elämästä ja arjesta vastaanottokeskuksessa. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Vaikeuksissa olevat vauvaperheet saavat apua Helsingin ensikodista19.12.2017 11:05Tiedote

Vallilan ensikodissa on syksyn aikana ollut tavallista vähemmän apua tarvitsevia vauvaperheitä. Tilanne ihmetyttää Helsingin ensikoti ry:tä, sillä esimerkiksi Helsingissä tehdään noin 15 000 lastensuojeluilmoitusta vuodessa. - Apua tarvitsevat perheet eivät ole loppuneet, mutta palvelua ostavien kuntien taloustilanne näkyy myös ensikodissa. Kunnat pyrkivät auttamaan perheitä omien palvelujensa turvin silloinkin, kun ne eivät ole riittävän intensiivisiä. Perheille voidaan tarjota tukea kotiin muutamana päivänä viikossa, vaikka tuen tarve olisi ympärivuorokautinen. Perheet ovat erilaisia, ja niin tulee olla perheille tarjottavien palvelujenkin, sanoo Helsingin ensikoti ry:n toiminnanjohtaja Kirsi-Maria Manninen.

Uhkaavien erotilanteiden tunnistaminen ja riskien arviointi keskeistä - Ensi- ja turvakotien liitto julkaisee perusteoksen vainon uhrien auttajille12.12.2017 08:00Tiedote

Parisuhteen väkivalta voi jatkua myös eron jälkeen. Vainoaja voi uhkailla, seurata, tarkkailla tai ottaa toistuvasti yhteyttä ahdistavalla tai pelottavalla tavalla. Vainoaja voi myös yltyä hengenvaaralliseen väkivaltaan. Nykyään on olemassa keinoja tunnistaa vainoajat, jotka todennäköisesti käyttävät fyysistä väkivaltaa, ja suojella uhreja, mutta niitä ei pystytä käyttämään kattavasti kaikkialla Suomessa. Erityisesti lapseen kohdistuvan vainon arvioimiseksi ei ole välineitä.

Kutsu medioille 20.11: Lapsiperheen arki vastaanottokeskuksessa on haastavaa16.11.2017 09:00Kutsu

Vastaanottokeskuksissa asuvien lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Lapset jäävät helposti työntekijöiden kiireen ja vanhempien vaikean elämäntilanteen jalkoihin. Perheitä voidaan tukea monin tavoin. Medialounaalla vastaanottokeskuksessa asuvan pikkulapsiperheen isä kertoo perheen arjesta ja elämästä turvapaikkaprosessin aikana.