Hyvä teko lapselle -palkinto muusikko Dilemmalle

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuoden 2017 Hyvä teko lapselle- tunnustuspalkinnon hiphop -artisti Dilemmalle. Hän on nostanut perheväkivaltaa näkyville ja halunnut murtaa musiikillaan väkivaltaan liittyvää häpeää ja antaa muille nuorille eväitä selviytymiseen.

Dilemman musavideo ja single kertoo nuoren pojan tarinan väkivallasta ja siitä selviytymisestä. Mä en pelkää sua enää -kappale puhuu pelon voittamisesta ja haluaa luoda toivoa. Faruk Nazerin ohjaaman musiikkivideon rooleissa nähtiin palkittuja suomalaisia näyttelijöitä.

Perheväkivalta herättää sen kohteeksi ja sitä todistamaan joutuneissa häpeää ja syyllisyyden tunteita. Usein asiasta halutaan vaieta. Myös avun hakemiseen on korkea kynnys. Rohkeasti asian esiin nostamisella Dilemma rohkaisee perheväkivallasta puhumiseen ja avun hakemiseen.

Pelkästään musiikkivideota on katsottu Youtubessa yli 20 000 kertaa ja kappaletta kuunneltu moninkertaisesti enemmän. Dilemma alias Joonas Linnamaa oli Ensi- ja turvakotien liittoon yhteydessä jo ennen kappaleen julkaisua. Todettiin, että kappale voisi auttaa väkivaltaa kokeneita lapsia ja nuoria. Yhteistyö konkretisoitui muun muassa nuorten väkivaltafoorumissa, jossa hän oli kertomassa omista kokemuksistaan sekä Väkivaltafoorumissa, jossa esiintyminen sai kaiken nähneet ja kokeneet ammattilaiset liikuttumaan. Lisäksi hän on tehnyt liiton käyttöön neljä omaa videota, jossa väkivaltaa eri tavoin kokeneet nuoret kannustavat kertomaan rohkeasti omista kokemuksista.

Dilemma kertoo kappaleellaan sen, mikä on totta kymmenille tuhansille lapsille ja nuorille.

− Nuorten kotona kohtaama perheväkivalta ylittää harvoin uutiskynnystä tai pääsee julkiseen keskusteluun. Keskustelut nuorten kanssa ja kurkistus netin keskustelupalstoille todistavat kuitenkin, että ilmiö on liian tuttu. Väkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti selviytymistä. Se vaatii rohkeutta. Dilemman kaltaiset esikuvat ovat tärkeitä tiennäyttäjiä, oven avaajia uuteen alkuun, sanoo Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä

Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos ”Ylittäjä”. Palkinto on myönnetty vuosittain lasten hyväksi tehdyssä vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille vuodesta 1985 alkaen.

Ensi- ja turvakotien liitto ry on valtakunnallinen lastensuojelun asiantuntija- ja vaikuttajajärjestö, jonka jäseninä on 30 alueellista yhdistystä. Liitto toimii erityisesti haavoittavissa ja vaikeissa olosuhteissa elävien lasten ja perheiden auttamiseksi. Vuonna 2017 autettiin uuteen alkuun yli 11 000 lasta ja aikuista.

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto p. 050 63663

Laura Kouri
tiedottaja, Ensi- ja turvakotien liitto p. 040 709 9498

Vieraannuttaminen on väkivaltaa, jolla rikotaan lapsen oikeutta turvallisiin läheissuhteisiin25.4.2024 09:49:20 EEST | Tiedote

Vieraannuttaminen on ilmiönä vielä melko huonosti tunnettu, vaikka se on suhteellisen yleistä. Vieraannuttamista tapahtuu noin joka kymmenennessä erossa ja noin joka neljännessä pitkittyneessä huoltoriidassa. Vaikka lapsen suhde molempiin vanhempiin olisi hyvä ja läheinen ennen eroa, voidaan lapsi onnistua vieraannuttamaan toisesta vanhemmasta täysin. Kansainvälistä vieraannuttamisen vastaista päivää vietetään 25.4.

Tarja Filatov jatkaa Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtajana22.4.2024 13:26:28 EEST | Tiedote

Ensi- ja turvakotien liiton (ETKL) puheenjohtajana jatkaa kansanedustaja Tarja Filatov (Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti ry). Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin hallituksen jäsenenä toiminut Kristiina Teerikangas, (Kokkolan ensi- ja turvakoti ry) sekä uusiksi jäseniksi Sari Ala-Heikkilä (Vaasan ensi- ja turvakoti ry), Terhi Heikkilä (Lapin ensi- ja turvakoti ry) sekä Johanna Suvensalmi (Helsingin ensikoti ry).