Hyvä teko lapselle -palkinto Sixten Korkmanille

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle 2019 -palkinnon valtiotieteen tohtori Sixten Korkmanille. Hän on merkittävänä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tuonut esiin lapsiin ja perheisiin panostamisen investointina eikä kulueränä. Perheiden varhaiseen tukeen kannattaa investoida, sillä se tuottaa enemmän kuin aiheuttaa kustannuksia. (Tiedote julkaisuvapaa 9.1.2020 klo 14.30)

Sixten Korkman on arvostettuna ja kokeneena taloustieteilijänä nostanut rohkeasti Suomen menestyksen ja talouden yhdeksi kulmakiveksi hyvinvointivaltion. Hänen selkeä viestinsä on ollut, että koulutus ja tutkimus ovat keskeinen lähtökohta yhteiskunnan kehitykselle ja hyvät edellytykset koulutukseen tulee turvata kaikille. Sixten Korkman on rohkeissa kannanotoissaan tuonut esiin selkeitä ja tutkimusnäyttöön perustuvia näkemyksiä, kuinka perheiden pärjäämiseen ja varhaiseen tukeen kannattaa panostaa.

– Korkmanin viesti on ollut selvä: lukuisat tutkimukset osoittavat, että suurin positiivinen kustannusvaikutus on riskiryhmiin kuuluvien lasten ja heidän perheidensä varhaisella tukemisella, kiittää Tuula Haatainen, Ensi- ja turvakotien liiton puheenjohtaja.
– Hän on tuonut esiin, kuinka oikein kohdennetun investoinnin tuotto on moninkertainen panostukseen nähden. Se vähentää myöhempiä sosiaalimenoja ja parantaa lapsen kouluttautumista, työllistymistä aikuisiässä sekä terveyttä kaikissa ikävaiheissa.

Lapsiperheiden tulee saada apua mahdollisimman nopeasti ja helposti ja perheiden kokonaistilanne tulee huomioida terveys-, sosiaali-, työllisyys- ja koulutuspalveluissa. Vaikeuksissa olevat vauvaperheet joutuvat odottamaan oikeanlaista ja riittävän vankkaa apua liian kauan. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että ensikoteihin pääsy on aikaisempaa tiukemmassa ja niihin tullaan aikaisempaa huonokuntoisempina. Ensi- ja turvakotien liitossa on havaittu, kuinka liian usein uskotaan kevyihin ratkaisuihin ja nopean muutokseen kasautuneiden ja pitkäkestoisten ongelmien tilanteissa. Se on inhimillisesti ja taloudellisesti lyhytnäköistä.

Sixten Korkman on myös ottanut rohkeasti kantaa subjektiivisen päivähoidon puolesta tuomalla esiin, että oikeuden kaventaminen on virhe ja sen haitat ovat suuremmat kuin säästöt. Kannanotto on tärkeä ja on myös saatu korjaus aikaan, sillä laadukas varhaiskasvatus tasaa eroja erilaisista perheistä tulevien lasten välillä ja tasoittaa tietä kouluun ja opiskeluun. Hyvä koulutus on merkittävä tekijä syrjäytymisen ehkäisyssä.

– Hän on antanut vahvan tukensa lapsiperheköyhyyden vähentämiselle ja korostanut erityisesti vauvaperheiden talousvaikeuksien kauaskantoisia vaikutuksia, Haatainen toteaa.

Ensi- ja turvakotien liitto pitää keskustelua lapsiperheiden vähävaraisuudesta erityisen tärkeänä. On olemassa selkeää tutkimusnäyttöä siitä, että vauvaperheiden köyhyys on erityisen vaurioittavaa. Vauvaikäiset, alle 2-vuotiaat lapset ovat perheiden taloudellisille ongelmille erityisen herkässä iässä ja vaikutukset näkyvät jopa aivojen kehityksessä. Vanhempien köyhyys erityisesti vauva-aikana voi aiheuttaa nuorelle vaikeuksia pitkälle tulevaisuuteen. Vaikeaa köyhyyttä ja siihen liittyviä muita ongelmia lapsuudessaan kokeneella ihmisellä ei välttämättä ole edellytyksiä hyvään vanhemmuuteen ja tällä on ylisukupolvisia seurauksia.

– Rohkeat ja taloustieteen valtavirran vastaiset kannanotot ja näkemykset ovat kiitoksen arvoiset ja niihin on lapsiperheiden asemaa puolustavan järjestön helppo yhtyä.

Sixten Korkman on tehnyt taloustieteilijänä mittavan uran niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Hän on työskennellyt mm. Suomen Pankissa, OECD:n sihteeristössä, valtiovarainministeriön kansantalousosaston päällikkönä, ECOFINin pääjohtajana, Elinkeinoelämän valtuuskunnan EVAn ja Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ETLAn toimitusjohtajama sekä Aalto-yliopiston työelämäprofessorina.

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt vuodesta 1985 lähtien Hyvä teko lapselle -palkinnon vuosittain lasten hyväksi vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille. Liittohallitus on palkintoja myöntäessään painottanut erityisesti haavoittavissa oloissa elävien lasten aseman parantamista ja heidän oikeuksiensa puolustamista. Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos "Ylittäjä".

Riitta Särkelä
pääsihteeri, Ensi- ja turvakotien liitto

Oulussa on tarjolla monipuolista tukea seksuaaliväkivallan ja lähisuhdeväkivallan uhreille - Tietoiseksi Pohjois-Suomen seksuaalineuvontakeskus on toiminut kohta vuoden31.1.2020 14:16:13 EETTiedote

Seksuaaliväkivallan uhriksi voi joutua minkä ikäinen ihminen tahansa, mutta seksuaalista väkivaltaa kokeneiden ei tarvitse jäädä Oulussa yksin. Oulun keskustassa Isokadulla Tietoiseksi seksuaalineuvontakeskus tukee seksuaaliväkivaltaa kokeneita aikuisia ja heidän läheisiään. Myös Oulun turvakotiin Tuiraan ja lähisuhdeväkivaltatyön yksikköön voi hakeutua, kun lähisuhteessa on seksuaaliväkivaltaa, muuta väkivaltaa tai vainoa.

Naisiin kohdistuva väkivalta on vakava ongelma Euroopassa27.11.2019 10:22:53 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä järjestetyssä konferenssissa arvoitiin perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta sekä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen ihmisoikeussopimuksen, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa eri maissa. Esille nousi, että edistystä on tapahtunut, mutta toisaalta osassa jäsenmaita mennään takapakkia naisten oikeuksien toteutumisen ja kunnioittamisen suhteen.

Kutsu medialle: Euroopan väkivaltatilannetta arvioidaan Helsingissä21.11.2019 09:28:44 EETTiedote

Naisiin kohdistuva väkivalta ja perheväkivalta ovat vakavia ongelmia Euroopan unionissa. Helsingissä 26.-27.11. järjestettävässä Stop the backlash – Stop domestic violence konferenssissa arvioidaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan liittyvää tilannetta, Istanbulin sopimuksen toimeenpanoa jäsenmaissa ja EU:ssa sekä pohditaan keinoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi. Tapahtuma on osa Suomen EU puheenjohtajuuskauden ohjelmaa.