Hyvää joulua koiran kanssa

Joulu merkitsee monille herkuttelun aikaa, tuoksuvia kukka-asetelmia ja jouluisia koristeita. Koira saattaa olla kiinnostunut kotiin ilmestyneistä houkuttelevista herkuista ja uudesta sisustuksesta. Omistajan tehtävänä on kuitenkin taata koiralle turvallinen joulu.

Kokosimme koiraperheen joulun ajan muistilistan yhdessä Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maulan kanssa.

-Joulu on ihanaa aikaa koko perheelle ja huomioimalla muutamat tärkeät asiat varmistat rennon ja turvallisen joulun myös karvaisille kavereille, muistuttaa Lilja-Maula.

Jouluruokia vain ihmisille

Koiran anova katse saattaa houkutella antamaan jouluruokia koiralle maisteltavaksi, mutta monet ihmisten rakkaimmista jouluruuista voivat kuitenkin olla koiralle haitallisia. Useat jouluruuat eivät sovi koirille ja voivat pahimmillaan aiheuttaa hengenvaaran. Kinkkua ei suolaisuuden ja rasvaisuuden vuoksi kannata antaa. Kinkun paistorasva taas on haitallista koiralle, sillä se voi pahimmillaan aiheuttaa haimatulehduksen. Kinkun tai siipikarjan luita ei myöskään pidä antaa koiralle. Luut voivat tukkia koiran suoliston tai terävät luunsirut jopa puhkaista suolen. Jos koira pääsee käsiksi kinkkuverkkoon, voi seurauksena olla hengenvaarallinen suolitukos, joten myös kinkkuverkko kannattaa laittaa visusti roskiin koiran ulottumattomiin. Mausteiset jouluruuat ja hiivaa sisältävät leivonnaiset voivat pistää koiran vatsan sekaisin, joten ne eivät kuulu koiran ruokakuppiin. Huolehdi siitä, ettei ruokia jää paikkoihin, joista koira pääsee niihin käsiksi.

Makeista herkuista tumma suklaa on vaarallisimpien joukossa, joten myös suklaarasiat on hyvä pitää koiran ulottumattomissa. Mitä tummempaa suklaa on, sitä vaarallisempaa se on koiralle. Jo pieni määrä tummaa suklaata voi pahimmillaan saada aikaan vakavan myrkytyksen. Jos koira tulee yllättäen heikkovointiseksi, ota yhteyttä eläinlääkäriin. Suklaan aiheuttaman myrkytyksen oireet näkyvät ensimmäisten 4-24 tunnin kuluessa. Oireita ovat muun muassa oksentelu, tärinä, lisääntynyt virtsaaminen, vatsakivut sekä kouristelu.

Ole yhteydessä eläinlääkäriin, jos huomaat koiran syöneen sille kiellettyjä asioita. Päivystävien eläinlääkäreiden yhteystiedot on hyvä tarkistaa valmiiksi ennen pyhiä. Joulun pyhät voivat aiheuttaa muutoksia eläinlääkäriasemien aukioloaikoihin.

Koiralta kiellettyjä ruoka-aineita:

• ksylitoli
  • suklaa (etenkin tumma suklaa)
  • macadamiapähkinä
  • viinirypäleet ja rusinat
  • hiivaa tai soodaa sisältävät taikinat
  • joulukinkku
  • kinkun paistorasva
  • makeiset
  • mausteiset ruuat

Myrkylliset joulukukat

Perinteiset joulukukat, kuten jouluruusu, joulutähti, hyasintti, amaryllis, atsalea, tulppaani ja marjakuusi ovat myrkyllisiä koiralle. Pennut ovat aikuisia koiria vallattomampia ja niiden touhuja kannattaa seurata, etteivät ne pääse maistelemaan joulukukkia.

Joulukoristeet

Kynttilät ja kuusi kannattaa sijoittaa niin, ettei koira pääse touhutessaan kaatamaan niitä. Joulukuusen voi rajata esimerkiksi kompostiverkolla. Etenkin nuoret koirat saattavat olla kiinnostuneita myös jouluvaloista, joten sähköjohdot on hyvä piilottaa koiran ulottumattomiin.

Jouluisia ideoita koiran iloksi

Kun muu perhe nauttii jouluateriaa, voi koiralle varata esimerkiksi puruluun tai piilottaa herkkuja aktivointileluun.

Mikäli olet varannut koiralle oman joululahjan, kannattaa paketista jättää pois teipit, narut ja pussit. Paketoimisessa voikin käyttää tavallista enemmän mielikuvitusta. Keittiöpaperirullien repiminen lahjan ympäriltä tai ruokanappuloiden etsiminen piiloista ovat koiralle mieleisiä aktivointikeinoja.

Koiran joululahja voi olla muutakin kuin syötävää. Pidempi yhteinen lenkki tai metsäretki ilahduttaa niin omistajaa kuin koiraakin. Myös uuden tempun opettelu voi toimia mukavana yhteisenä puuhana. Koiraa voi muistaa myös rapsuttelulla ja leppoisalla yhdessäololla.

Koska jouluna kotona voi olla koiralle paljon uutta ihmeteltävää, on myös hyvä huolehtia, että koiran oma tuttu ja turvallinen lepopaikka on saatavilla vilinän ja vilskeen keskellä.

Nautitaan yhdessä koiran kanssa kiireettömästä joulusta ja lokoisasta yhdessäolosta

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 147 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.