Hyvällä perehdytyksellä onnistuneita kesätöitä - Keskuskauppakamarin vinkit työnantajille

Monet yritykset ovat jälleen palkanneet kesätyöntekijöitä kesän ajaksi. Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen kertoo, miten työnantajan kannattaa toimia uuden kesätyöntekijän tullessa taloon.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Kattava perehdyttäminen palvelee sekä työtekijää että työnantajaa. Horttanaisen mukaan työsuhteen alussa perehdyttämiseen tulisi ottaa riittävästi aikaa. Uuden kesätyöntekijän vastaanottaminen ja opettaminen on erityisen tärkeää työntekijän sitoutumisen ja työtyytyväisyyden kannalta.

“Yksittäisten työtehtävien sijaan työnantajan kannattaa tarjota laajempi kuva organisaatiosta, jotta henkilö ymmärtää työnsä merkityksen kokonaisuuden kannalta. Laadukas perehdyttäminen auttaa työntekijää omaksumaan työtehtävät nopeammin”, Horttanainen sanoo.

Horttanainen muistuttaa perehdytyksen olevan tärkeää erityisesti siksi, koska kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään.

“Monet perusasiat saattavat olla kesätyöntekijöille vieraita ja nekin tulisi muistaa kertoa ja opettaa. Huolellinen perehdytys on tärkeä osa työntekijän arvostusta”, Horttanainen sanoo.

Horttanainen korostaa, että uuden työntekijän myötä yritykset voivat myös itse kehittää toimintatapojaan. Hyvä työnantajamielikuva on yritykselle bränditeko myös tulevia rekrytointeja varten.

“Nuorissa on valtavasti potentiaalia ja alle 3 kuukautta talossa ollut työntekijä on vielä kykeneväinen katsomaan asioita uusin silmin. Se on myös yrityksille ja organisaatioille valtava mahdollisuus oppia uutta", Horttanainen sanoo.

Perehdyttämissuunnitelman lisäksi on tärkeää keskustella kesätyöntekijöiden kanssa myös työsuhteen aikana ja myös työsuhteen päättyessä.

“Olen huomannut, että kun nuori nähdään tasavertaisena työyhteisön jäsenenä, se antaa nuorelle hyvät eväät työelämän toimintatapojen oppimiseksi. Yksin ei tarvitse jättää, mutta itseellistä työntekijää on hyvä kannustaa antamalla vastuuta”, Horttanainen päättää.

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.