Keskuskauppakamari

Hyvällä perehdytyksellä onnistuneita kesätöitä - Keskuskauppakamarin vinkit työnantajille

Jaa
Monet yritykset ovat jälleen palkanneet kesätyöntekijöitä kesän ajaksi. Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen kertoo, miten työnantajan kannattaa toimia uuden kesätyöntekijän tullessa taloon.
Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto
Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto

Kattava perehdyttäminen palvelee sekä työtekijää että työnantajaa. Horttanaisen mukaan työsuhteen alussa perehdyttämiseen tulisi ottaa riittävästi aikaa. Uuden kesätyöntekijän vastaanottaminen ja opettaminen on erityisen tärkeää työntekijän sitoutumisen ja työtyytyväisyyden kannalta.

“Yksittäisten työtehtävien sijaan työnantajan kannattaa tarjota laajempi kuva organisaatiosta, jotta henkilö ymmärtää työnsä merkityksen kokonaisuuden kannalta. Laadukas perehdyttäminen auttaa työntekijää omaksumaan työtehtävät nopeammin”, Horttanainen sanoo.

Horttanainen muistuttaa perehdytyksen olevan tärkeää erityisesti siksi, koska kesätyö on monelle nuorelle ensimmäinen askel työelämään. 

“Monet perusasiat saattavat olla kesätyöntekijöille vieraita ja nekin tulisi muistaa kertoa ja opettaa. Huolellinen perehdytys on tärkeä osa työntekijän arvostusta”, Horttanainen sanoo.

Horttanainen korostaa, että uuden työntekijän myötä yritykset voivat myös itse kehittää toimintatapojaan. Hyvä työnantajamielikuva on yritykselle bränditeko myös tulevia rekrytointeja varten.

“Nuorissa on valtavasti potentiaalia ja alle 3 kuukautta talossa ollut työntekijä on vielä kykeneväinen katsomaan asioita uusin silmin. Se on myös yrityksille ja organisaatioille valtava mahdollisuus oppia uutta", Horttanainen sanoo.

Perehdyttämissuunnitelman lisäksi on tärkeää keskustella kesätyöntekijöiden kanssa myös työsuhteen aikana ja myös työsuhteen päättyessä. 

“Olen huomannut, että kun nuori nähdään tasavertaisena työyhteisön jäsenenä, se antaa nuorelle hyvät eväät työelämän toimintatapojen oppimiseksi. Yksin ei tarvitse jättää, mutta itseellistä työntekijää on hyvä kannustaa antamalla vastuuta”, Horttanainen päättää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto
Anne Horttanainen 2016 Pasi Murto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

MEN: Kansainvälisen kauppakamarin päivitetyt markkinointisäännöt kieltävät vihapuheen ja disinformaation hyödyntämisen markkinoinnissa4.9.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöksiä on päivitetty muun muassa syrjintäperusteiden osalta, ja nyt myös mielenterveys voi olla syrjintäperuste. Lisäksi säännösten päivityksessä disinformaatio ja vihapuhe on kielletty markkinoinnissa, sekä niissä määritellään vaikuttaja ensimmäistä kertaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye