”Hyvän viestin tuojat” -dokumenttielokuva valottaa Nokian matkapuhelinkehityksen historiaa – tuotoilla tuetaan Helsingin yliopiston tutkimusta

Tänään Elisa Viihteessä julkaistava ”Hyvän viestin tuojat” kertoo Nokian askelista matkapuhelinalalla 1960-luvulta 1990-luvun alkuvuosiin. Omakustanteisen elokuvan tuotot ohjataan Helsingin yliopiston tutkimuksen tueksi. Tutkimusta tukee myös vasta perustettu Nokia Networks Alumni Fund. Yksi Helsingin yliopiston keskeisistä ja kansainvälisesti korkeatasoisista tutkimusaloista on syöpä.

”Hyvän viestin tuojien” käynnistävä voima on ollut Kari Ahola, joka toimi yli kolmekymmentä vuotta Nokian palveluksessa vuoteen 2010 saakka.

”Minulle syntyi ajatus tuottaa dokumenttielokuva vuosikymmenistä, jolloin matkapuhelinten maailmanvalloitus alkoi. Halusin, että tietoliikennealan konkareiden muistot tallentuvat tuleville polville. Lisäksi löysimme arkistoista hyvää historiallista kuva- ja filmimateriaalia Nokian ja alan kehityksestä”, Ahola sanoo.

Elokuvan on ohjannut Markus Leppälä ja kuvannut Aarne Tapola. Siinä haastatellaan Jorma U. Niemistä, joka oli Mobiran toimitusjohtaja 1970- ja 80-luvuilla, sekä Kari-Pekka Wilskaa, joka toimi Nokian johtajana samoilla vuosikymmeninä sekä Mobiran varatoimitusjohtajana, sekä muita alan uranuurtajia. Myös Suomen Telehallinnossa toiminut ja tekstiviestin keksijänä tunnettu Matti Makkonen oli yksi kantavista hahmoista elokuvan käsikirjoitusta laadittaessa.

Elokuvalla tuetaan tutkimusta

Projektin aikaan sekä Matti Makkonen että Jorma Nieminen menehtyivät. Koska Matti Makkonen menehtyi syöpään ja sairauden kanssa on taistellut moni muukin läheinen kollega, syntyi ajatus siitä, että elokuvan tuotot ohjattaisiin tieteellisen tutkimuksen hyväksi.

Mukaan miettimään sopivaa yhteiskumppania lähti Nokia Networksin entinen lakiasiainjohtaja, Kirsi Komi, joka on nykyisin Docrates Syöpäsairaalan hallituksen puheenjohtaja. Komi on myös Helsingin yliopiston alumni.

”Hänestä tuli hankkeemme todellinen kummitäti. Kumppaniksi valikoitui juuri Helsingin yliopisto, koska syöpätutkimus on yksi yliopiston kärkitutkimusaloista ja maailman ehdotonta huippua. Kun vielä yliopistojen budjeteista on viime vuosina leikattu kovalla kädellä, lahjoitus tuntui hyvältä idealta”, Ahola kertoo.

Yliopiston valintaa lahjoituskohteeksi puolsi myös se, että huippututkimukselle tehdyt lahjoitukset ovat mukana valtion vastinrahaohjelmassa, joka voi jopa nelinkertaistaa lahjoitusten vaikuttavuuden myöhemmin selviävän kertoimen mukaan. Lisäksi yksityishenkilöiden ja yhteisöjen lahjoitukset tieteelle ovat verovähennyskelpoisia.

Yliopisto ohjaa elokuvan tuotot ja Nokian alumnien ja yhteistyökumppanien jo tekemät lahjoitukset Networks Alumni Fund -rahastoon, joka tukee yliopiston tärkeitä tulevaisuuden aloja ja niiden tutkimusta, opetusta ja opiskelua.

”Hyvän viestin tuojat” on saatavilla DVD-versiona Filmihullu-leffakaupan verkkomyynnistä. Elokuva on nyt vuokrattavissa Elisa Viihteessä.

Kari Ahola
kari.ahola@alohapacific.fi