Hyviä kokemuksia suun terveyden äitiyspakkauksesta

Viime vuoden alussa Sysmässä ja Sulkavalla aloitettiin kokeilu, jossa neuvolakäynnin yhteydessä odottaville äideille jaetaan myös suun terveyden äitiyspakkaus. Nyt kokeilua ollaan laajentamassa, sillä siitä on saatu hyvin myönteisiä tuloksia. Tavoitteena on saada tervesuisista lapsista myös tervesuisia aikuisia ja siten saada pitkällä aikavälillä kustannussäästöjä.

Kuva: Shutterstock. Kuva on toimitusten käytettävissä.

Suun terveyden äitiyspakkaus sisältää vanhemmille sähköharjan, vauvalle lastenharjan, hammastahnaa, xylitolpastilleja ja purukumia sekä tietoa suun terveyden hoidosta.

Vanhemmat vaikuttavat lasten terveystottumuksiin ja asenteisiin jo varhaisessa vaiheessa.

- Paras tapa opettaa lapsille suun terveyden ylläpitämistä onkin vanhempien hyvä esimerkki. Heiltä periytyvät hyvät tavat ja opit syntyvälle lapselle, sanoo Attendon suun terveydenhuollon palveluiden johtava hoitaja, suuhygienisti Tanja Lindfors.

Suun terveydessä ei ole kyse vain hampaista. Suussa esiintyy hammassairausten lisäksi myös iensairauksia ja limakalvosairauksia.

- Hyvällä suun terveydellä on vaikutusta hyvään yleisterveyteen ja huonolla suun terveydellä on puolestaan yhteys moneen sairauteen, kuten reumaan, diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin, kertoo Attendon suun terveydenhuollon palveluiden johtava hoitaja, suuhygienisti Tanja Lindfors.

Kokeilu laajenee

Tämän vuoden alusta suun terveyden äitiyspakkaus otetaan käyttöön Sysmän ja Sulkavan lisäksi Rääkkylässä, Tohmajärvellä, Pyhtäällä, Kärsämäellä ja Puolangassa. Nämä ovat Kuntaturva-kuntia, joissa Attendo vastaa kuntien sosiaali- ja terveyspalveluista kokonaisuudessaan.

Vain puolet lapsista harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä

Huolestuttavaa nykypäivänä on se, että tänäkin päivänä vielä vain noin puolet lapsista harjaa hampaat suositusten mukaisesti eli kaksi kertaa päivässä.

- Tähän halutaan tällä äitiyspakkauksella vaikuttaa. Lisäksi lasten hampaita uhkaavat napostelukulttuurin yleistyminen, happamat juomat ja liiallinen sokerin saanti, toteaa Attendon suun terveydenhuollon palveluiden johtava hoitaja, suuhygienisti Tanja Lindfors.

Faktalaatikko:
- Attendo ottaa käyttöön suun terveyden äitiyspakkauksen kaikissa Kuntaturva-kunnissaan (Sysmä, Sulkava, Rääkkylä, Tohmajärvi, Pyhtää, Kärsämäki ja Puolanka) vuoden 2018 alusta.
- Suun terveyden huollossa esikuvan eli aikuisen rooli korostuu. Vanhempien hyvät tottumukset ja opit siirtyvät syntyvälle lapselle.
- Huonolla suun terveydellä on yhteys moneen sairauteen.
- Vain puolet lapsista harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä.

- Suun terveyden äitiyspakkauksessa tavoitteena on ennaltaehkäistä hammaspulmia ja opettaa hyvä suunterveydenhoito.

Tanja Lindfors
johtava hoitaja, suuhygienisti
Attendon suun terveydenhuollon palvelut
tanja.lindfors@attendo.fi

Kuva: Shutterstock. Kuva on toimitusten käytettävissä.
Suun terveyden äitiyspakkaus. Kuva on toimitusten käytettävissä.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 20 000 työntekijää noin 500 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Teemahoivakodissa lähihoitaja pääsee toteuttamaan taiteellista puoltaan10.8.2018 12:10Blogi

Anna-Mari Uskin lapsuutta ja nuoruutta väritti taiteellisuus. Taide on pysynyt tärkeässä roolissa myös aikuisiällä. - Isän puolelta kaikki piirtävät, mutta molemmat vanhempani ovat taiteellisesti lahjakkaita. Katselin 5-vuotiaana äitiä, tätiä ja mummoja neulomassa ja isää sukulaisineen piirtämässä. Päätin silloin, että minäkin haluan neuloa ja piirtää, sanoo Anna-Mari Uski. Siitä lähtien on Anna-Mari piirtänyt, maalannut ja tehnyt käsitöitä, mutta taide elättää vain harvan Suomessa, joten Anna-Marillakin on päivätyö, jonka hän nimeää toiseksi kutsumuksekseen. - Tykkään äiti-hahmona hoitaa ihmisiä. Minulla on ollut aina vähän hoivavietti. Saan hyvän mielen, kun kiitetään ja tiedän tehneeni työni hyvin, kertoo Uski. Pian kolme vuotta lähihoitajana vanhusten parissa työskennellyt Anna-Mari siirtyi Attendo Marsalkanhoviin Mikkeliin, kun kulttuuri- ja taidepainotteinen hoivakoti avattiin loppukeväästä. Teemakoti on ollut mieluisa työpaikka. - Meillä on rento ja yhteisöllinen ilmapiiri. Olem

Vuoksenniskalla rakennustyöt hyvässä vauhdissa: ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan jo maaliskuussa2.7.2018 10:02Tiedote

Attendo avaa ensi keväänä palvelukodin mielenterveyskuntoutujille Imatran Vuoksenniskalle Havurinne 3:en. Attendo Havurinteeksi nimetty palvelukoti koostuu yhteensä 43:sta tehostettuun palveluasumiseen, kevyempään palveluasumiseen sekä tuettuun asumiseen soveltuvasta asunnosta. Rakentaminen on alkanut kesäkuun puolivälissä. Ensimmäiset asukkaat pääsevät muuttamaan maaliskuussa 2019.