Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV toteaa raportissaan (9/2019), että ensihoidon resursseja käytetään tällä hetkellä myös kiireettömiin tehtäviin (esimerkiksi ikäihmisten kuljettamiseen päivystykseen ja takaisin kotiin), jotka olisi tarkoituksenmukaista hoitaa toisin. VTV esittää, että ensihoidon ja kotihoidon palvelujen väliin kannattaa kehittää uusia palveluja.

Resurssien taloudellisen käytön turvaamiseksi palvelujen kokonaisuutta on mietittävä uudella tavalla. HALI esittää uutta mallia, ”Laajennettu ensihoito- ja kotipalvelut” eli LEK-palvelut.

- Mallissa yksityiset ensihoitopalvelun tuottajat tuottaisivat myös ensihoitotehtäviä, potilassiirtoja ja kiireellisen kotisairaanhoidon tehtäviä. Nämä kaikki ovat palveluja, jotka kokonaisuudessaan luontevasti kuuluvat ensihoitajien työtehtäviin ja toimintaympäristöön, sanoo johtaja Ismo Partanen Hyvinvointiala HALIsta.

- Samankaltainen malli on kokeilussa esimerkiksi Satakunnassa (ns. Combilanssi). Mallissa yhdistyvät geriatrinen kotisairaanhoito ja hoitotason ensihoito.

Yksityiset toimijat voivat tuottaa kaikkia ensihoidon palveluja

Tällä hetkellä kahdeksan sairaanhoitopiiriä hankkii ensihoitopalveluja kilpailutuksen perusteella yrityksiltä. Yksityisten ensihoitopalveluyritysten toiminta on luvanvaraista ja niitä koskevat jopa tiukemmat koulutus- ja osaamisvaatimukset kuin pelastuslaitoksia.

- Ensihoitopalveluun sisältyy äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoidon tarpeen arviointi tai hoito sekä tarvittaessa potilaan kuljettaminen hoitoyksikköön. Ensihoidon tehtävät ovat terveydenhoitoa ja ensihoitajat ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä riippumatta siitä, tuottaako palveluja sairaanhoitopiiri, pelastuslaitos vai yksityinen yritys. Hätäkeskus hälyttää paikalle aina lähimmät ensihoitoyksiköt riippumatta siitä, minkä tahon tuottamasta palvelusta on kyse, kertoo lakimies Minna Elo HALIsta.

Elon mukaan terveydenhuoltolain ensihoitopalvelun määritelmää on tarkennettava.

- Ensihoitopalvelu tulee rajata kiireellisiin ns. kansalaistehtäviin ja sellaisiin potilassiirtoihin, jotka toteutetaan hälytysajona. Ensihoidon täytyy nivoutua tiiviisti kotiin tuotettaviin palveluihin.

Ismo Partanen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 518 5799, ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

Minna Elo, lakimies, Hyvinvointiala HALI ry, p. 09 1728 5570,
minna.elo@hyvinvointiala.fi

Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä19.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.

Asiakkaiden saatava tietoa sote-järjestöjen tarjoamasta tuesta – järjestäjälle välineitä laadun seurantaan6.11.2020 09:06:19 EETTiedote

Tiedote Hyvinvointiala HALI ry:n, Ensi- ja turvakotien liitto ry:n ja Suomen Sydänliitto ry:n webinaarista 6.11.2020. Webinaarissa keskustelemassa pääsihteeri Riitta Särkelä, pääsihteeri Tuija Brax terveyspalvelujen johtajan Hanna-Maija Kause. Aiheena järjestöje rooli sote-uudistuksessa. Linkki webinaariin: https://www.hyvinvointiala.fi/sote-uudistus/