Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV toteaa raportissaan (9/2019), että ensihoidon resursseja käytetään tällä hetkellä myös kiireettömiin tehtäviin (esimerkiksi ikäihmisten kuljettamiseen päivystykseen ja takaisin kotiin), jotka olisi tarkoituksenmukaista hoitaa toisin. VTV esittää, että ensihoidon ja kotihoidon palvelujen väliin kannattaa kehittää uusia palveluja.

Resurssien taloudellisen käytön turvaamiseksi palvelujen kokonaisuutta on mietittävä uudella tavalla. HALI esittää uutta mallia, ”Laajennettu ensihoito- ja kotipalvelut” eli LEK-palvelut.

- Mallissa yksityiset ensihoitopalvelun tuottajat tuottaisivat myös ensihoitotehtäviä, potilassiirtoja ja kiireellisen kotisairaanhoidon tehtäviä. Nämä kaikki ovat palveluja, jotka kokonaisuudessaan luontevasti kuuluvat ensihoitajien työtehtäviin ja toimintaympäristöön, sanoo johtaja Ismo Partanen Hyvinvointiala HALIsta.

- Samankaltainen malli on kokeilussa esimerkiksi Satakunnassa (ns. Combilanssi). Mallissa yhdistyvät geriatrinen kotisairaanhoito ja hoitotason ensihoito.

Yksityiset toimijat voivat tuottaa kaikkia ensihoidon palveluja

Tällä hetkellä kahdeksan sairaanhoitopiiriä hankkii ensihoitopalveluja kilpailutuksen perusteella yrityksiltä. Yksityisten ensihoitopalveluyritysten toiminta on luvanvaraista ja niitä koskevat jopa tiukemmat koulutus- ja osaamisvaatimukset kuin pelastuslaitoksia.

- Ensihoitopalveluun sisältyy äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan hoidon tarpeen arviointi tai hoito sekä tarvittaessa potilaan kuljettaminen hoitoyksikköön. Ensihoidon tehtävät ovat terveydenhoitoa ja ensihoitajat ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä riippumatta siitä, tuottaako palveluja sairaanhoitopiiri, pelastuslaitos vai yksityinen yritys. Hätäkeskus hälyttää paikalle aina lähimmät ensihoitoyksiköt riippumatta siitä, minkä tahon tuottamasta palvelusta on kyse, kertoo lakimies Minna Elo HALIsta.

Elon mukaan terveydenhuoltolain ensihoitopalvelun määritelmää on tarkennettava.

- Ensihoitopalvelu tulee rajata kiireellisiin ns. kansalaistehtäviin ja sellaisiin potilassiirtoihin, jotka toteutetaan hälytysajona. Ensihoidon täytyy nivoutua tiiviisti kotiin tuotettaviin palveluihin.

Ismo Partanen, johtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 518 5799, ismo.partanen@hyvinvointiala.fi

Minna Elo, lakimies, Hyvinvointiala HALI ry, p. 09 1728 5570,
minna.elo@hyvinvointiala.fi

Yksityiset palveluntuottajat nopeasti valmiita tekemään 25 000 koronatestiä päivässä23.10.2020 14:25:12 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen kertoi tänään Kansan Uutisissa, että valmistelu COVID-19-virusosoitustestien sairausvakuutuskorvauksen nostamisesta 150 euroon käynnistyy. Ministeri Pekosen mukaan korvaus tulee käyttöön sekä yksityisasiakkaiden Kela-korvauksissa että työterveyshuollossa. Tämä tarkoittaisi sitä, että testien kustannuksia ei sisällytettäisi työterveyshuollon korvausten enimmäismäärään, jolloin korvaus työterveyshuollon järjestävälle työnantajalle on aina 150 euroa.

Elinkeinoelämän järjestöt: Suojautumisen kustannukset korvattava myös yksityisille toimijoille16.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Suojamateriaalien kulutus hyvinvointipalveluissa on moninkertaistunut koronapandemian aikana. Normaaliolosuhteista poikkeava suojautuminen jatkunee vielä ensi kesään, mahdollisesti kauemminkin. Suojautumisesta on aiheutunut jo nyt kymmenien miljoonien eurojen lisäkustannukset yksityisen sektorin palveluntuottajille. Valtio on luvannut korvata täysimääräisesti kunnille ja kuntayhtymille koronapandemiasta aiheutuneet lisäkustannukset. Kustannusten korvaamisesta myös yksityisen sektorin palveluntuottajille tarvitaan pikaisesti kansallinen päätös.