Hyvinvointiala HALI ry: Hoiva-avustajakoulutus vakiinnutettava -työvoiman saatavuus turvattava

Hyvinvointiala HALI, KT, JHL ja joukko oppilaitoksia ja hoiva-alan yrityksiä vaativat hoiva-avustajien koulutuksen vakiinnuttamista pikaisesti ratkaisuna työvoiman saatavuuden turvaamiseen.

Parhaillaan uudistettavana olevan ns. vanhuspalvelulain tavoitteena on parantaa vanhuspalveluiden laatua ja vaikuttavuutta. Tähän pyritään säätämällä ympärivuorokautisen hoivan yksiköihin 0,7 mukainen sitova henkilöstömitoitus asiakasta kohden entisen 0,5:n sijaan. Mitoituksen toteuttaminen on erittäin vaikeaa tilanteessa, jossa hoivan tarve kasvaa jatkuvasti ja työntekijät eläköityvät nopeasti.

Hoiva-avustajat luetaan ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä henkilöstömitoitukseen myös jatkossa. Tällä hetkellä hoiva-avustajakoulutuksessa on kirjavuutta eikä koulutus ole kaikkien saatavilla. Yhteisen kannanoton mukaan koulutus tulee saada viralliseen koulutusjärjestelmään aloittamalla kehittämistyö tätä varten yhteistyössä eri ministeriöiden kanssa (STM, TEM, OKM).

- Hoiva-avustajakoulutus tulee voida suorittaa myös oppisopimuskoulutuksena, jotta työelämätarpeisiin pystytään vastaamaan mahdollisimman tehokkaasti. Koulutuspolun on oltava selkeä mitoituslainsäädännön astuessa voimaan, jotta lainsäädännön vaatimukset pystytään täyttämään, sanoo Hyvinvointiala HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Pelkästään palvelutarpeen kasvun ja nostettavan henkilöstömitoituksen vuoksi vanhuspalveluiden työvoimatarve kasvaa vuoteen 2030 mennessä mitoituslakiesityksen vaikutusarvioinnin mukaan 24 000 hengellä, 55 600 työntekijästä 79 300 työntekijään. Lisäksi pitää kattaa eläkepoistuman aiheuttama vaje. Laskelmien mukaan vuosittain on koulutettava valtakunnallisesti 1000-1500 hoiva-avustajaa, jotta vuoteen 2030 mennessä alalla työskentelisi n. 10 000 hoiva-avustajaa.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330,

tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.