Hyvinvointiala HALI ry: Hyvinvointialojen työvoimapula on suuri haaste

Hyvinvointiala HALIn mukaan hallitusohjelmassa esitetyt keinot työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ovat oikeita, mutta ne eivät riitä. Jos vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksia nostetaan hallitusohjelman mukaisesti, työvoiman tarve kasvaa entisestään. Lähitulevaisuudessa palvelujen tarve kääntyy nopeaan kasvuun väestön ikääntymisen myötä.

Rinteen hallituksen ohjelman mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on turvata ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. Osaavan työvoiman saamisessa sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä varhaiskasvatukseen on jo nyt suuria vaikeuksia.

Hallituksen ohjelmassa on kirjauksia siitä, miten maahanmuuttajien työllistymistä ja kotoutumista helpotetaan työvoimapulan torjumiseksi sekä vahvistetaan osaavan työvoiman työperusteista maahanmuuttoa. Myös varhaiskasvatuksen huolestuttava työvoimatilanne on huomioitu ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutuspaikkoja lisätään. HALIn mukaan tässä yhteydessä pitää poistaa aiheettomat kiristykset varhaiskasvatuksen henkilöstön pätevyysehtoihin.

- Hallituksen esittämät toimet ovat oikeita, mutta riittämättömiä. Nyt tarvitaan selkeitä toimenpiteitä siitä, miten toisen asteen koulutusvelvoitteen laajentamisen yhteydessä koulutuspaikkoja lisätään hyvinvointialoille, joissa työvoimatarpeen lisäys on kaikkien suurin, sanoo Hyvinvointiala HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Vanhuspalveluiden kasvavaan työvoiman tarpeeseen voidaan osittain vastata hoiva-avustajakoulutuksella. Noin lukuvuoden mittainen hoiva-avustajakoulutus koostuu lähinnä lähihoitajatutkinnon koulutusmoduuleista. Kyse on tutkinnon osasta, jota rahoitetaan nykyisin työvoimapoliittisen rahoituksen turvin. Hoiva-avustajakoulutuksen rooli täytyy selkeyttää ja koulutukselle on turvattava riittävät taloudelliset resurssit.

- Hoiva-avustajat pitää jatkossakin voida lukea mukaan hoivahenkilöstömitoitukseen siltä osin kuin he tekevät hoivatyötä. Tällaisia vähemmän koulutusta vaativia hoivatehtäviä ovat esimerkiksi asiakkaiden ruokailuun, hygieniaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen osallistuminen. Hoiva-avustajakoulutuksen voi myöhemmin täydentää lähihoitajan tutkinnoksi. Näin muodostuu joustava reitti päästä nopeasti työelämään, Mänttäri painottaa.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.