Hyvinvointiala HALI ry: Hyvinvointialojen työvoimapula on suuri haaste

Hyvinvointiala HALIn mukaan hallitusohjelmassa esitetyt keinot työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ovat oikeita, mutta ne eivät riitä. Jos vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksia nostetaan hallitusohjelman mukaisesti, työvoiman tarve kasvaa entisestään. Lähitulevaisuudessa palvelujen tarve kääntyy nopeaan kasvuun väestön ikääntymisen myötä.

Rinteen hallituksen ohjelman mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on turvata ammattitaitoisen työvoiman saatavuus. Osaavan työvoiman saamisessa sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä varhaiskasvatukseen on jo nyt suuria vaikeuksia.

Hallituksen ohjelmassa on kirjauksia siitä, miten maahanmuuttajien työllistymistä ja kotoutumista helpotetaan työvoimapulan torjumiseksi sekä vahvistetaan osaavan työvoiman työperusteista maahanmuuttoa. Myös varhaiskasvatuksen huolestuttava työvoimatilanne on huomioitu ja varhaiskasvatuksen opettajien koulutuspaikkoja lisätään. HALIn mukaan tässä yhteydessä pitää poistaa aiheettomat kiristykset varhaiskasvatuksen henkilöstön pätevyysehtoihin.

- Hallituksen esittämät toimet ovat oikeita, mutta riittämättömiä. Nyt tarvitaan selkeitä toimenpiteitä siitä, miten toisen asteen koulutusvelvoitteen laajentamisen yhteydessä koulutuspaikkoja lisätään hyvinvointialoille, joissa työvoimatarpeen lisäys on kaikkien suurin, sanoo Hyvinvointiala HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Vanhuspalveluiden kasvavaan työvoiman tarpeeseen voidaan osittain vastata hoiva-avustajakoulutuksella. Noin lukuvuoden mittainen hoiva-avustajakoulutus koostuu lähinnä lähihoitajatutkinnon koulutusmoduuleista. Kyse on tutkinnon osasta, jota rahoitetaan nykyisin työvoimapoliittisen rahoituksen turvin. Hoiva-avustajakoulutuksen rooli täytyy selkeyttää ja koulutukselle on turvattava riittävät taloudelliset resurssit.

- Hoiva-avustajat pitää jatkossakin voida lukea mukaan hoivahenkilöstömitoitukseen siltä osin kuin he tekevät hoivatyötä. Tällaisia vähemmän koulutusta vaativia hoivatehtäviä ovat esimerkiksi asiakkaiden ruokailuun, hygieniaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen osallistuminen. Hoiva-avustajakoulutuksen voi myöhemmin täydentää lähihoitajan tutkinnoksi. Näin muodostuu joustava reitti päästä nopeasti työelämään, Mänttäri painottaa.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.