Hyvinvointiala HALI ry: Sote-alan työvoiman saatavuus on turvattava

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla työvoiman saatavuus on jo nyt suuri haaste. Lähitulevaisuudessa nopeasti kasvava palveluiden kysyntä ja alan työntekijöiden eläköityminen vain pahentavat tilannetta. Hyvinvointiala HALI ry toivoo, että uusi hallitus käynnistää välittömästi ohjelman alan osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi.

Opetushallituksen alainen Osaamisen ennakointifoorumi julkaisi 4.4.2019 ehdotuksensa koulutuksen kehittämiseksi ja työvoiman saatavuuden turvaamiseksi 2020-luvulla.Työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaanto-ongelmia tunnistettiin myös sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ennakointifoorumin mukaan työvoiman saatavuuden parantamiseksi tarvitaan koulutuspaikkojen uudelleensuuntaamista työvoimakysynnän mukaisesti sekä muunto- ja täydennyskoulutuksen tarjonnan laajentamista osaamisen kapeikkoaloille ja -alueille. Foorumi esittää myös vaihtoehtoisten opintopolkujen ja uusien koulutuskokonaisuuksien lisäämistä sekä tutkintojen sisältöjen työelämälähtöisyyden vahvistamista.

- Huoli riittävän ammattitaitoisen työvoiman saatavuudesta on yhteinen. HALI kannattaa näitä ennakointifoorumin ehdotuksia ja on kiinnostunut osallistumaan alan koulutuksen kehittämistyöhön. Työpaikoille tarvitaan tulevaisuudessakin henkilöstöä, jonka osaaminen vastaa asiakkaiden palveluntarpeita, sanoo johtava lakimies Anna Kallaskari Hyvinvointiala HALIsta.

Anna Kallaskari, johtava lakimies, Hyvinvointiala HALI ry, p. 09 1728 5504, anna.kallaskari@hyvinvointiala.fi

Palveluseteli toimii terveyspalveluissa - viikon hoitotakuu toteutettavissa jo nyt13.8.2019 10:30:16 EESTTiedote

Palveluseteli on tuoreen, Vaana Oy:n teettämän selvityksen mukaan monin osin toimiva tapa järjestää palvelut. Seteliä käyttäneet asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä palvelujen laatuun, seteli on lisännyt yritysten määrää ja parantanut pienten yritysten toimintaedellytyksiä. Myös kunnat ovat kokeneet palvelusetelin käytön ostopalveluja ketterämpänä ja edullisempana tapana järjestää palvelut