Hyvinvointiala HALI ry: Sote-alan työvoiman saatavuus on turvattava

Sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla työvoiman saatavuus on jo nyt suuri haaste. Lähitulevaisuudessa nopeasti kasvava palveluiden kysyntä ja alan työntekijöiden eläköityminen vain pahentavat tilannetta. Hyvinvointiala HALI ry toivoo, että uusi hallitus käynnistää välittömästi ohjelman alan osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi.

Opetushallituksen alainen Osaamisen ennakointifoorumi julkaisi 4.4.2019 ehdotuksensa koulutuksen kehittämiseksi ja työvoiman saatavuuden turvaamiseksi 2020-luvulla.Työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaanto-ongelmia tunnistettiin myös sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ennakointifoorumin mukaan työvoiman saatavuuden parantamiseksi tarvitaan koulutuspaikkojen uudelleensuuntaamista työvoimakysynnän mukaisesti sekä muunto- ja täydennyskoulutuksen tarjonnan laajentamista osaamisen kapeikkoaloille ja -alueille. Foorumi esittää myös vaihtoehtoisten opintopolkujen ja uusien koulutuskokonaisuuksien lisäämistä sekä tutkintojen sisältöjen työelämälähtöisyyden vahvistamista.

- Huoli riittävän ammattitaitoisen työvoiman saatavuudesta on yhteinen. HALI kannattaa näitä ennakointifoorumin ehdotuksia ja on kiinnostunut osallistumaan alan koulutuksen kehittämistyöhön. Työpaikoille tarvitaan tulevaisuudessakin henkilöstöä, jonka osaaminen vastaa asiakkaiden palveluntarpeita, sanoo johtava lakimies Anna Kallaskari Hyvinvointiala HALIsta.

Anna Kallaskari, johtava lakimies, Hyvinvointiala HALI ry, p. 09 1728 5504, anna.kallaskari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.