Hyvinvointiala HALI ry: Sotessa valittiin hallitsematon tie – poliittinen päätöksentekokyky kriisissä

Hyvinvointiala HALI ry on erittäin pettynyt, ettei sote-lakeja saatu maaliin tälläkään vaalikaudella. Suomella on edessään mittavin sisäinen haaste vuosikymmeniin, mutta päättäjät eivät kykene ratkaisuihin. Suomalainen poliittinen päätöksentekokyky on kriisissä.

- Palvelujen saatavuutta ei kyetty parantamaan, eikä terveyseroja kaventamaan. Kustannuskasvun taittaminen jäi haaveeksi. Palveluntuottajien huoli ja epävarmuus jatkuu. Kaikkien keskeisten tavoitteiden saavuttaminen uhkaa karata käsistä, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas Hyvinvointiala HALI ry:stä.

- Kaatunut esityskokonaisuus ei ollut täydellinen. Se olisi kuitenkin antanut alkusysäyksen rakenteiden uudistamiselle. Jos joku nyt luulee, että hallituksen urakka on helpompi ensi vaalikaudella, luulee väärin. Nyt valittu hallitsematon tie on erittäin huono vaihtoehto, Rajakangas jatkaa.

Toivoa antaa se, että valmistelu on jo pitkällä

HALI toivoo, että kunnissa ja alueilla jatketaan palvelujärjestelmän kehittämistä, myös valinnanvapautta hyödyntäen. Palvelujen saatavuutta tulee parantaa. Esimerkiksi palvelusetelin käyttöä on merkittävästi laajennettava.

Kaatuneessa sote-uudistuksessa tämä kaikki olisi tapahtunut maan eri alueilla samanaikaisesti ja samalla tavalla. Nyt kehitys on huomattavasti epävarmempaa - ja alueiden eriytyminen jatkuu.

Suoraan sote-uudistukseen liittyvät muut lait on arvioitava uudelleen. Soten kaaduttua kuntien itsemääräämisoikeuden rajoittamiselle ei ole enää perusteita. Esimerkiksi ns. rajoituslaki tulee purkaa välittömästi. Kunnille on sallittava kaikki keinot suoriutua lakisääteisistä velvoitteistaan.

Hyvinvointiala HALI ry toivoo seuraavalle hallitukselle viisautta ja yhteistyökykyä. Yksityinen sektori on valmis tähän kovaan työhön ja järjestelmän vastuulliseen uudistamiseen myös jatkossa.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1550 jäsentä työllistävät yli 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä.www.hyvinvointiala.fi

Palveluseteli toimii terveyspalveluissa - viikon hoitotakuu toteutettavissa jo nyt13.8.2019 10:30:16 EESTTiedote