Hyvinvointiala HALI ry: Sotessa valittiin hallitsematon tie – poliittinen päätöksentekokyky kriisissä

Hyvinvointiala HALI ry on erittäin pettynyt, ettei sote-lakeja saatu maaliin tälläkään vaalikaudella. Suomella on edessään mittavin sisäinen haaste vuosikymmeniin, mutta päättäjät eivät kykene ratkaisuihin. Suomalainen poliittinen päätöksentekokyky on kriisissä.

- Palvelujen saatavuutta ei kyetty parantamaan, eikä terveyseroja kaventamaan. Kustannuskasvun taittaminen jäi haaveeksi. Palveluntuottajien huoli ja epävarmuus jatkuu. Kaikkien keskeisten tavoitteiden saavuttaminen uhkaa karata käsistä, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas Hyvinvointiala HALI ry:stä.

- Kaatunut esityskokonaisuus ei ollut täydellinen. Se olisi kuitenkin antanut alkusysäyksen rakenteiden uudistamiselle. Jos joku nyt luulee, että hallituksen urakka on helpompi ensi vaalikaudella, luulee väärin. Nyt valittu hallitsematon tie on erittäin huono vaihtoehto, Rajakangas jatkaa.

Toivoa antaa se, että valmistelu on jo pitkällä

HALI toivoo, että kunnissa ja alueilla jatketaan palvelujärjestelmän kehittämistä, myös valinnanvapautta hyödyntäen. Palvelujen saatavuutta tulee parantaa. Esimerkiksi palvelusetelin käyttöä on merkittävästi laajennettava.

Kaatuneessa sote-uudistuksessa tämä kaikki olisi tapahtunut maan eri alueilla samanaikaisesti ja samalla tavalla. Nyt kehitys on huomattavasti epävarmempaa - ja alueiden eriytyminen jatkuu.

Suoraan sote-uudistukseen liittyvät muut lait on arvioitava uudelleen. Soten kaaduttua kuntien itsemääräämisoikeuden rajoittamiselle ei ole enää perusteita. Esimerkiksi ns. rajoituslaki tulee purkaa välittömästi. Kunnille on sallittava kaikki keinot suoriutua lakisääteisistä velvoitteistaan.

Hyvinvointiala HALI ry toivoo seuraavalle hallitukselle viisautta ja yhteistyökykyä. Yksityinen sektori on valmis tähän kovaan työhön ja järjestelmän vastuulliseen uudistamiseen myös jatkossa.

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p. 0400 374 164,
ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry edistää yksityisten sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen palveluja tuottavien yritysten ja järjestöjen toimintaedellytyksiä ja neuvottelee alan yleissitovat työehtosopimukset. HALI valvoo jäsentensä yhteisiä etuja ja neuvoo työoikeudellisissa ja elinkeinopolitiikan kysymyksissä. Sen 1550 jäsentä työllistävät yli 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista. HALI on Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsen.HALIn jäsenet tuottavat mm. vanhuspalveluita, lasten ja nuorten palveluita, lääkäripalveluita, kuntoutusta, suun terveydenhuoltoa, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä toimivat alan järjestötyössä.www.hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.