Hyvinvointiala HALI ry: Suun terveydenhuollon kriisi on mahdollista ratkaista nopeasti

Julkisen suun terveydenhuollon resurssit ovat äärirajoilla. Hoitohenkilöstö uupuu vakavasti. Jonot pitenevät ja hoidon saatavuus heikkenee. Ratkaisu ongelmiin on Kela-korvausten korottaminen ja oikea kohdentaminen. Se pitää tehdä nopeasti, jo vuoden 2020 valtion budjetista päätettäessä. Hyvinvointiala HALI ry esittää konkreettisia ratkaisuja.

Vuonna 2002 Suomi takasi koko aikuisväestölle suun terveydenhuollon palvelut julkisella sektorilla. Samalla otettiin käyttöön suun terveydenhuollon Kela-korvaukset, koska julkisen sektorin resursseja ei mitoitettu koko väestölle riittäviksi. Kela-korvaukset olivat pitkään todellinen vaihtoehto terveyspalvelujen hankkimiseen. Puolet aikuisista on käyttänyt yksityisiä suun terveydenhuollon palveluja Kela-korvauksen turvin.

Vuodesta 2013 lähtien korvauksia on leikattu useaan kertaan. Vuosittainen korvaussumma on pudonnut 120 miljoonasta eurosta alle puoleen. Yli 520 000 Kela-korvattua käyntiä on jäänyt tekemättä. Osa käynneistä on siirtynyt julkiselle sektorille ja tämä on aiheuttanut ongelmia muun muassa hoidon saatavuudessa.

Osa hammaslääkärikäynneistä jäänyt tekemättä kokonaan

Suun vakavatkin sairaudet ovat usein alussa oireettomia. Liian helposti ajatellaan, ettei hoitokäynnille ole tarvetta.

- Joka toisella suomalaisella aikuisella on suussaan jonkinasteinen krooninen tulehdus. Kyseessä on laajalti myös muuhun terveyteen vaikuttava vakava kansansairaus, jota ei kerta kaikkiaan ole varaa jättää hoitamatta. On vaarallista kehitystä, että osa suun terveydenhuollon käynneistä on jäänyt kokonaan tekemättä, sanoo Hyvinvointiala HALIn terveyspolitiikan asiantuntija Eveliina Vigelius.

Vigeliuksen mukaan Kela-korvaukset on nostettava pikaisesti vähintään vuoden 2013 tasolle. Myöhemmin korvausta on vielä korotettava.

- Lisärahoitus kannattaa painottaa suun perustutkimuksiin ja suuhygienistikäynteihin. Nämä muutokset tukisivat ennaltaehkäisyä, joka on suun terveydessä ensisijaisen tärkeää.

Kela-korvauksien nosto hyödyttää kaikkia

Suun terveydenhuollon Kela-korvauksista hyötyvät kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat. Myös alimmassa tuloluokassa neljännes palvelujen käyttäjistä valitsee yksityisen hoidon Kela-korvauksen turvin. On selvää, että korvausten nosto ja oikea kohdentaminen parantaisi palvelujen saatavuutta ja siten purkaisi hoitojonoja.

- Kela-korvaukset ovat näyttäytyneet juustona, jota on ollut helppo höylätä, kun valtion budjettiin on etsitty säästöjä. Valitettavasti nämä säästöt palaavat takaisin moninkertaisena laskuna. Se näkyy jo nyt, Vigelius toteaa.

Lisätietoja:

Eveliina Vigelius, asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 044 511 4411, eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi

Sote-yritykset luovat alueellista elinvoimaa – hallitus ei saa jäädä tuleen makaamaan16.1.2020 15:15:37 EETTiedote

Yksityinen sote-ala on tuottanut merkittävän määrän uusista työpaikoista vuosina 2017 ja 2018, selviää TEM:n tuoreesta toimialaraportista. Sen mukaan sote-alan yritysten henkilöstömäärä oli noin 80 000 työntekijää vuonna 2018, mikä on yli 4 300 henkilöä enemmän kuin vuotta aiemmin. Koko yksityisen toimialan merkittävyys kasvaa entisestään, kun lukuihin lisätään sote-alan järjestölähtöinen toiminta. Sote-alan työvoimapula on kuitenkin johtanut merkittäviin rekrytointiongelmiin. Hallitukselta tarvitaan toimia, jotta työpaikkojen ja alueellisen elinvoiman kasvu jatkuu.

Arja Laitinen Hyvinvointiala HALI ry:n hoivajohtajaksi13.12.2019 12:29:22 EETTiedote

Sairaanhoitaja (AMK) ja sosiaali- ja terveysjohtamisen EMBA Arja Laitinen on nimitetty hoivasta ja osaamisesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Hyvinvointiala HALI ry:hyn. Laitinen siirtyy HALIin Pihlajalinna Oyj:stä, jossa hän on toiminut vuodesta 2014 ensin hoivapalveluiden palvelupäällikkönä, myyntijohtajana ja viimeisimpänä laatujohtajana vastaten vanhus- ja asumispalveluista. Laitinen on aloittanut uudessa tehtävässään HALIssa 3.12.2019. - Olen todella tyytyväinen, että HALI sai vahvan ja kokeneen hoiva-alan osaajan johtoryhmään. Arjan vastuulle tulee hoivan lisäksi osaaminen ja koulutus, jotka ovat aivan keskeisessä asemassa, kun mietitään, miten hyvinvointialan työlle saadaan riittävästi osaavia työntekijöitä tulevaisuudessa, sanoo toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas. Laitinen on ottanut innostuneena uuden ja vastuullisen työn vastaan. - On hienoa päästä tekemään työtä liitossa, jonka jäsenyritykset ja -järjestöt pitävät huolta ihmisistä vauvasta vaariin. Omassa

Hyvinvointiala HALI ry esittää uutta toimintamallia ensihoitoon: Nykyiset resurssit mahdollista käyttää tehokkaammin10.12.2019 10:12:15 EETTiedote

Ikääntyminen, palvelutarpeen kasvu ja palvelutuotannon keskittäminen kasvattavat ensihoidon tehtäviä tulevaisuudessa. Hyvinvointiala HALI ry on laatinut esityksen STM:lle ja sairaanhoitopiireille siitä, kuinka ensihoidon palvelujen nykyinen kapasiteetti voidaan saada tehokkaampaan ja laajempaan käyttöön. Kun ihminen sairastuu äkillisesti tai loukkaantuu, on tärkeää, että apu on lähellä ja nopeasti saatavilla.

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.