Hyvinvointiala HALI ry: Suun terveydenhuollon kriisi on mahdollista ratkaista nopeasti

Julkisen suun terveydenhuollon resurssit ovat äärirajoilla. Hoitohenkilöstö uupuu vakavasti. Jonot pitenevät ja hoidon saatavuus heikkenee. Ratkaisu ongelmiin on Kela-korvausten korottaminen ja oikea kohdentaminen. Se pitää tehdä nopeasti, jo vuoden 2020 valtion budjetista päätettäessä. Hyvinvointiala HALI ry esittää konkreettisia ratkaisuja.

Vuonna 2002 Suomi takasi koko aikuisväestölle suun terveydenhuollon palvelut julkisella sektorilla. Samalla otettiin käyttöön suun terveydenhuollon Kela-korvaukset, koska julkisen sektorin resursseja ei mitoitettu koko väestölle riittäviksi. Kela-korvaukset olivat pitkään todellinen vaihtoehto terveyspalvelujen hankkimiseen. Puolet aikuisista on käyttänyt yksityisiä suun terveydenhuollon palveluja Kela-korvauksen turvin.

Vuodesta 2013 lähtien korvauksia on leikattu useaan kertaan. Vuosittainen korvaussumma on pudonnut 120 miljoonasta eurosta alle puoleen. Yli 520 000 Kela-korvattua käyntiä on jäänyt tekemättä. Osa käynneistä on siirtynyt julkiselle sektorille ja tämä on aiheuttanut ongelmia muun muassa hoidon saatavuudessa.

Osa hammaslääkärikäynneistä jäänyt tekemättä kokonaan

Suun vakavatkin sairaudet ovat usein alussa oireettomia. Liian helposti ajatellaan, ettei hoitokäynnille ole tarvetta.

- Joka toisella suomalaisella aikuisella on suussaan jonkinasteinen krooninen tulehdus. Kyseessä on laajalti myös muuhun terveyteen vaikuttava vakava kansansairaus, jota ei kerta kaikkiaan ole varaa jättää hoitamatta. On vaarallista kehitystä, että osa suun terveydenhuollon käynneistä on jäänyt kokonaan tekemättä, sanoo Hyvinvointiala HALIn terveyspolitiikan asiantuntija Eveliina Vigelius.

Vigeliuksen mukaan Kela-korvaukset on nostettava pikaisesti vähintään vuoden 2013 tasolle. Myöhemmin korvausta on vielä korotettava.

- Lisärahoitus kannattaa painottaa suun perustutkimuksiin ja suuhygienistikäynteihin. Nämä muutokset tukisivat ennaltaehkäisyä, joka on suun terveydessä ensisijaisen tärkeää.

Kela-korvauksien nosto hyödyttää kaikkia

Suun terveydenhuollon Kela-korvauksista hyötyvät kaikkiin tuloluokkiin kuuluvat. Myös alimmassa tuloluokassa neljännes palvelujen käyttäjistä valitsee yksityisen hoidon Kela-korvauksen turvin. On selvää, että korvausten nosto ja oikea kohdentaminen parantaisi palvelujen saatavuutta ja siten purkaisi hoitojonoja.

- Kela-korvaukset ovat näyttäytyneet juustona, jota on ollut helppo höylätä, kun valtion budjettiin on etsitty säästöjä. Valitettavasti nämä säästöt palaavat takaisin moninkertaisena laskuna. Se näkyy jo nyt, Vigelius toteaa.

Lisätietoja:

Eveliina Vigelius, asiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 044 511 4411, eveliina.vigelius@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.

Rahat hoivamitoituksen nostoon varmistettava24.6.2020 13:24:50 EESTTiedote

Laki hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta eli seitsemän työntekijää kymmentä vanhusta kohden on tulossa täysimääräisesti voimaan siirtymäajan jälkeen vuoden 2023 huhtikuussa. Hyvinvointiala HALI, lainsäädännön arviointineuvosto ja useat muut lausujat ovat koko ajan edellyttäneet, että hoitajamitoituksen uudistamiseen tarvittavan rahoituksen ja henkilöstöresurssin on oltava riittävä. Mitoitus ei voi nousta vielä elokuussa, kuten hallituksen alkuperäinen tarkoitus oli.