Hyvinvointiala HALI ry voitti työtuomioistuimessa kiistan yksikkökohtaisen luottamusmiehen valintaoikeudesta

Työtuomioistuin on 29.10.2019 annetulla päätöksellä vahvistanut Hyvinvointiala HALI ry:n kannan siitä, että yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n luottamusmiessopimuksen 2 § 4. kohdan määräystä alueluottamusmiehen valinnasta on tulkittava kokonaisuutena. Suurissa ja alueellisesti hajautetuissa yrityksissä pitää siten yrityskohtaisesti sopia luottamusmiesten lukumäärästä ja toiminta-alueesta. Oikeus hylkäsi Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN:n vaatimuksen siitä, että luottamusmiehen valintaoikeus koskisi jokaista yksikköä, ilman yrityskohtaista sopimista.

HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri uskoo, että isoissa yrityksissä päästään nyt päätöksen tultua rakentavasti eteenpäin neuvotteluissa alueluottamusmiesjärjestelmistä.

- Luottamusmiesjärjestelmä on tärkeä osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää. On järkevää, että sovitaan luottamusmiesten toimintaedellytykset huomioivasta alueellisesta järjestelmästä verrattuna siihen, että luottamusmiehiä valittaisiin sattumanvaraisesti yksittäisiin yksiköihin. Näin järjestelmästä saadaan kattava ja samalla luottamusmiesten rooli ja asema vahvistuvat.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p.

040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.

Rahat hoivamitoituksen nostoon varmistettava24.6.2020 13:24:50 EESTTiedote

Laki hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta eli seitsemän työntekijää kymmentä vanhusta kohden on tulossa täysimääräisesti voimaan siirtymäajan jälkeen vuoden 2023 huhtikuussa. Hyvinvointiala HALI, lainsäädännön arviointineuvosto ja useat muut lausujat ovat koko ajan edellyttäneet, että hoitajamitoituksen uudistamiseen tarvittavan rahoituksen ja henkilöstöresurssin on oltava riittävä. Mitoitus ei voi nousta vielä elokuussa, kuten hallituksen alkuperäinen tarkoitus oli.