Hyvinvointiala HALI ry voitti työtuomioistuimessa kiistan yksikkökohtaisen luottamusmiehen valintaoikeudesta

Työtuomioistuin on 29.10.2019 annetulla päätöksellä vahvistanut Hyvinvointiala HALI ry:n kannan siitä, että yksityisen sosiaalipalvelualan TES:n luottamusmiessopimuksen 2 § 4. kohdan määräystä alueluottamusmiehen valinnasta on tulkittava kokonaisuutena. Suurissa ja alueellisesti hajautetuissa yrityksissä pitää siten yrityskohtaisesti sopia luottamusmiesten lukumäärästä ja toiminta-alueesta. Oikeus hylkäsi Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN:n vaatimuksen siitä, että luottamusmiehen valintaoikeus koskisi jokaista yksikköä, ilman yrityskohtaista sopimista.

HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri uskoo, että isoissa yrityksissä päästään nyt päätöksen tultua rakentavasti eteenpäin neuvotteluissa alueluottamusmiesjärjestelmistä.

- Luottamusmiesjärjestelmä on tärkeä osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää. On järkevää, että sovitaan luottamusmiesten toimintaedellytykset huomioivasta alueellisesta järjestelmästä verrattuna siihen, että luottamusmiehiä valittaisiin sattumanvaraisesti yksittäisiin yksiköihin. Näin järjestelmästä saadaan kattava ja samalla luottamusmiesten rooli ja asema vahvistuvat.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, p.

040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Vanhuspalveluita kehitettävä kokonaisuutena21.11.2019 12:55:40 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry näkee, että tehostetun hoivan henkilöstömitoituksen kaavamaisesta korottamisesta ei tule päättää irrallaan ikääntyneiden palvelujen kokonaisuudistuksesta. Asiaa pitää käsitellä yhtä aikaa valmistelussa olevien kotihoidon haasteiden ratkaisemisen ja alan laatusuosituksen päivittämisen kanssa. Ikääntyneiden palvelujen uudistamisen keskeiset reunaehdot – rahoitus ja työvoiman saatavuus - ovat vielä selvittämättä.

Ministeri Kiuru: sote tarvitsee myös yksityisiä palveluntuottajia22.10.2019 14:15:09 EESTTiedote

Sote-uudistus on jälleen vauhdissa, totesi perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru Hyvinvointiala HALI ry:n syysseminaarissa 21.10. - Yksityisiä palveluntuottajia tarvitaan. Esimerkiksi palveluseteli on osa hoitotakuun toteuttamisen ratkaisua – mutta vain osa. Keskeisintä on saada terveyskeskukset toimimaan paremmin, Kiuru toteaa. Ministeri totesi, että eniten savottaa löytyy kuntoutuksen ja suun terveydenhuollon kuntoon laittamisessa. - Suun terveydenhuollon Kela-korvausten leikkaukset olivat viime kaudella varsin rajuja. Kansanterveyden kannalta on erittäin tärkeää, että suun terveydenhuolto saadaan kuntoon, Kiuru huomauttaa. Ministerin huoli on perusteltu, sillä suun terveydenhuollon Kela-korvatut käynnit ovat vähentyneet yli puolella miljoonalla vuodesta 2013. Viime kauden sote-valmistelun virheet pyritään nyt välttämään ottamalla eri osapuolet paremmin mukaan valmisteluun. Ministerin mukaan tämä koskee myös yksityistä sektoria. - Odotan HALIlta ja muilta sidosryhmiltä ratkais