Hyvinvointiala HALI ry: Yksityinen sote- ja varhaiskasvatusala valmiina hoitamaan merkittävän osan hallituksen työllistämistavoitteesta

Yksityinen ja julkinen sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatusala voivat hoitaa merkittävän osan hallituksen 75 %:n työllisyysasteeseen tarvittavista 60 000 uudesta työpaikasta. Toimialalla on jo nyt pulaa lähihoitajista, sairaanhoitajista, varhaiskasvatuksen opettajista, sosiaalityöntekijöistä ja lääkäreistä.

Työvoiman tarve kasvaa lähivuosina merkittävästi kolmesta eri syystä. Ikääntyvä Suomi tarvitsee yhä enemmän hoivaa ja hoitoa. Alan nykyinen henkilöstö on eläköitymässä nopeasti. Hallitusohjelman mukaiset henkilöstömitoitusten korottamiset muun muassa vanhuspalveluissa lisäävät henkilöstötarvetta entisestään.

- Henkilöstövajeen kattamiseksi koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi toisella asteella, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, sanoo työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri Hyvinvointiala HALIsta. Sen lisäksi yksivuotinen, lähihoitajatutkinnon moduuleista koostuva, hoiva-avustajakoulutus on vakiinnutettava ja koulutukselle on turvattava riittävät taloudelliset resurssit.

Mänttärin mukaan hoiva-avustajan osakoulutuskokonaisuus on muun muassa maahanmuuttajille ja alanvaihtajille nopein tie päästä hoiva-alalle työhön. Koulutuksen voi myöhemmin täydentää lähihoitajaksi.

Työpaikkojen luonti edellyttää rahallista panostusta

Yhteiskunta rahoittaa pääosan sote- ja varhaiskasvatuksesta. Lisätyöpaikkojen luonti edellyttää siksi riittävää rahallista panostusta, joka hallituksen tulee ottaa huomioon.

HALIn mukaan yksityisellä sote- ja varhaiskasvatusalalla on kaikki mahdollisuudet työllistää vaalikauden 2019-2023 aikana ainakin 15 000 ihmistä lisää nykyisen 100 000 työntekijän lisäksi.

- Toki tavoite on kunnianhimoinen, mutta realistinen, mikäli osaavan työvoiman saannissa onnistutaan, koulutusta kehitetään ja tuotetuista palveluista maksetaan käypä hinta, Mänttäri sanoo.

Yksityinen hyvinvointiala on tulevaisuuden hyvinvoinnin rakentaja ja yhteiskunnallisen murroksen käytännön seurausten ratkaisija. Hallitusohjelman toteuttaminen vaatii kaikkien käytettävissä olevien resurssien, myös yritysten ja järjestöjen, hyödyntämistä. On tärkeää, että korkealaatuiset sosiaali-, terveys- ja varhaiskasvatuspalvelut ovat saatavilla kaikille suomalaisille elämäntilanteesta ja varallisuudesta riippumatta.

Tuomas Mänttäri, työmarkkinajohtaja, Hyvinvointiala HALI ry, 040 571 2330, tuomas.manttari@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.