Hyvinvointialueiden käynnistyminen, pelastustoimen resurssien turvaaminen sekä varautuminen poikkeustilanteisiin puhuttavat Tolokun Palopäällystöpäivillä

Tolokun Palopäällystöpäivät kokoaa pelastus- ja turvallisuusalan parhaat asiantuntijat Ouluun 21.–23.3. Päivien keskustelua värittävät muun muassa pelastustoimen varautuminen sekä hyvinvointialueiden osana toimivien pelastuslaitosten tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet – teemat, jotka ovat erityisen ajankohtaisia juuri ennen kevään eduskuntavaaleja.
Tolokun Palopäällystöpäivät järjestetään Oulun teatterilla 21.–23.3.

Pelastuslaitokset osana hyvinvointialueita

Pelastustoimen lähipalvelujen varmistaminen jatkossakin on teema, johon kevään eduskuntavaalien tulos tulee varmasti vaikuttamaan. Pelastuslaitokset nimittäin siirtyivät kuluvan vuoden alusta osaksi hyvinvointialueita, jotka vastaavat sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden mutta myös pelastustoimen palveluiden tuottamisesta omilla toiminta-alueillaan. Hyvinvointialueiden toiminta on siis vasta alussa, mutta millaisia vaikutuksia muutoksella on pelastuslaitosten palveluihin ja resursseihin nyt ja tulevaisuudessa?

Tämä suomalaisen pelastustoimen historian suurin muutos on käsittelyssä myös Palopäällystöpäivillä, pelastusalan suurimmassa vuosittaisessa tapahtumassa, joka kokoaa pelastus- ja turvallisuusalan ajankohtaisimmat asiantuntijat Ouluun 21.–23.3.

– Pelastustoimi kohtaa hyvinvointialueuudistuksen myötä huomattavasti suuremman muutoksen, mitä ulospäin näkyykään. Valtion hyvinvointialueille ohjaama yleiskatteellinen rahoitus toimii erityisen vahvana muutosajurina. Toinen pelastustoimeen vahvasti vaikuttava tekijä on henkilöstön saatavuusongelma. Palvelutuotannon vaatimukset tulevat sisäministeriöltä, rahoitus valtiovarainministeriöltä ja kun nämä eivät kohtaa, toimeenpano jää pelastustoimille ja pelastuslaitoksille, tiivistää Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Petteri Jokelainen.

Jokelainen on Palopäällystöpäivillä äänessä juurikin hyvinvointialueiden käynnistymiseen sekä tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin pureutuvassa keskustelussa. Pelastusjohtajan lisäksi näkemyksensä keskusteluun tuovat muun muassa Pohjois-Pohjamaan hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Tapani Tölli sekä vaaligalluppien kolmen suurimman puolueen edustajat, puoluesihteerit Kristiina Kokko (KOK) ja Arto Luukkanen (PS) sekä kansanedustaja Raimo Piirainen (SDP).

Varautuminen poikkeusoloihin

Myös pelastustoimen palveluiden järjestäminen poikkeusoloissa puhuttaa Tolokun Palopäällystöpäivillä: päivien monipuolinen ja ajankohtainen ohjelma käynnistyy tuttuun tapaan Varautumisen seminaarilla, jonka puhutteleva teema on Pelastustoimi sodassa. Päivän keskusteluissa tarkastellaan asiantuntijoiden johdolla laaja-alaisesti pelastustoimen roolia nopeasti muuttuneessa toimintaympäristössä. Millainen on esimerkiksi väestönsuojelun ja varautumisen osuus tässä kokonaisuudessa?

– Näinä aikoina kokonaisturvallisuuden ja sisäisen turvallisuuden vahvistamisesta puhutaan laajalti, ja pelastustoimi on näissä merkittävä palveluntuottaja. Pelastustoimea uhkaa kuitenkin resurssipula, jonka taklaamiseksi tulee hyvinvointialueilla ja pelastustoimessa tehdä hartiavoimin töitä juuri nyt, kun uudet organisaatiot ovat aloittaneet, ja juuri nyt, kun eduskuntavaalit ovat oven takana, Jokelainen summaa.

Palopäällystöpäivien muut teemat

Näiden teemojen lisäksi Palopäällystöpäivillä ovat käsittelyssä esimerkiksi ensihoidon ja ensivasteen tulevaisuus sekä työyhteisöjen kriiseistä selviäminen. Päivien aikana luodaan katsaus myös pelastusalan kansainvälistymiseen sekä tarkastellaan rakennuspalojen sammuttamista uuden tekniikan ja taktiikan sekä työturvallisuuden ja kokonaisvahinkojen kannalta.

Ja onhan Palopäällystöpäivien ohjelmaan jätetty aikaa myös päivän polttaville aiheille: Millainen on pelastusalan tutkintojen lisäämistarve nyt ja tulevaisuudessa? Entä millaista on kansalaisten paloturvallisuuden kehittämistä tukevan Palosuojelurahaston toiminta muuttuneessa toimintaympäristössä?

Mediatilaisuus

Osana Palopäällystöpäiviä järjestetään myös mediatilaisuus, joka alkaa Oulun teatterin pienen salin lämpiössä keskiviikkona 22.3. klo 11.30. Lisäksi toivotamme median edustajat lämpimästi tervetulleiksi seuraamaan myös Tolokun Palopäällystöpäivät avaavaa paneelikeskustelua Yhteistyöllä hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta asukkaille ja yhteisöille. Paneelikeskustelu on ohjelmassa juuri ennen mediatilaisuutta, klo 10 alkaen Oulun teatterin suurella näyttämöllä.

Akkreditointi ja lisätiedot

Akkreditoidu mukaan mediatilaisuudeen ja aamun paneelikeskusteluun viimeistään tiistaina 21.3. Pyydämme etukäteisilmoittautumista, jotta voimme varmistaa lounastarjoilun riittävyyden.

Palopäällystöpäivät on pelastusalan suurin jokavuotinen tapahtuma. Tänä vuonna Tolokun Palopäällystöpäivät kokoaa Ouluun yli 320 osallistujaa ympäri Suomen. Tapahtuman järjestää Suomen Palopäällystöliitto. Lisätietoa Tolokun Palopäällystöpäivistä löydät verkkosivuiltamme: sppl.fi/kalenteri/palopaallystopaivat-2023

Akkreditoituminen:

Koulutuskoordinaattori Henriikka Majoniemi, henriikka.majoniemi@sppl.fi

puh. 044 0343 112

Lisätiedot:

Viestinnän asiantuntija Terhi Kallio, terhi.kallio@sppl.fi

Viestinnän asiantuntija Niki Räsänen, niki.rasanen@sppl.fi

puh. 044 0340 112

Toiminnanjohtaja Ari Keijonen, ari.keijonen@sppl.fi

puh. 040 5884 112

Tolokun Palopäällystöpäivät järjestetään Oulun teatterilla 21.–23.3.

Suomen Palopäällystöliitto – Finlands Brandbefälsförbund on pelastusalan henkilöstön, sopimuspalopäällystön sekä turvallisuusalalla asiantuntijoina tai johtotehtävissä toimivien henkilöiden aatteellinen yhdistys.

Tarkoituksenamme on kehittää jäsenistömme osaamista ja ammatillista yhteisöllisyyttä sekä toimia asiantuntijana yhteiskunnan turvallisuuden edistämiseksi.

Kaikessa toiminnassaan Palopäällystöliitto noudattaa pelastustoimen arvoja: Turvallinen ja kriisinkestävä Suomi – yhteistyössä: inhimillisesti, ammatillisesti, luotettavasti.

Palopäällystöliiton visio on olla osaavin turvallisuuden tekijä – yhteistyössä!