Hyvinvointitalous kiinnostaa Euroopassa - EU:n puheenjohtajuuskauden kattoteemaa käsitellään lukuisissa kokouksissa Helsingissä

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kattoteema sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on hyvinvointitalous. Hyvinvoinnin roolia talous- ja yhteiskuntapolitiikassa sekä kestävän taloudellisen kehityksen tekijänä on alettu korostaa.

Hyvinvointitalous on alunalkujaan järjestölähtöinen termi. Se on yhteiskunnan alue, jossa toiminnan päämäärä on ihmisten hyvinvoinnin tukeminen ja hyvän elämän edellytysten vahvistaminen sekä turvaaminen. Näille ensisijaisille tavoitteille alisteisia ovat esimerkiksi talouskasvu, hyvinvointivaltion säilyttäminen tai demokratian laajeneminen. Suomen EU-puheenjohtajuuskauden myötä kiinnostus hyvinvointaloudellista ajattelua kohtaan on kasvanut.

Tulevalla viikolla Helsinki isännöi lukuisia kansainvälisiä kokouksia, joiden kantavana teemana on hyvinvointitalous. SOSTE on mukana järjestämässä näitä tilaisuuksia.

14.-16.9. European Anti-Poverty Network

Euroopan laajuinen köyhyyden vastainen verkosto pitää Helsingissä yleiskokouksensa 14.-15.9. sekä kaikille avoimen seminaarin vallan, politiikan ja osallistumisen merkityksestä köyhyyden poistamisessa kirjasto Oodissa 16.9. Seminaari on EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma.

Verkoston yleiskokous siihen liittyvine tapahtumineen tuo Helsinkiin köyhyyden vastaisen työn asiantuntijoita 32 Euroopan maasta.

EAPN:n jäsenenä on eri Euroopan maista 31 verkostoa, jotka kokoavat yhteen köyhyyden vastaisia toimijoita. Lisäksi jäsenenä on 13 Euroopan tasolla toimivaa järjestöä, kuten lapsijärjestöjen verkosto EuroChild ja eurooppalainen ruokapankkien liitto European Food Banks Federation Feba. EAPN on perustettu 1990. Suomesta jäsenenä on EAPN-Fin, jolla on puolestaan 55 jäsentä. Uuden jäsenehdokkaan Slovenian jäsenhakemus käsitellään kokouksessa.

16.-18.9. Social Platform

Social Platform on eurooppalaisten sosiaalialan kansalaisjärjestöjen verkosto, joka edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja osallistavaa demokratiaa Euroopassa. Social Platformin toinen Building Social Europe konferenssi järjestetään yhteistyössä Suomen sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Konferenssissa käsitellään kansalaisten osallistumismahdollisuuksia sekä sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Konferenssi on Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma. Konferenssi koostuu täysistunnoista, paneeleista, temaattisista työpajoista, vierailuista tutustumaan paikallisiin osallistaviin projekteihin.

18.-19.9. Hyvinvointitalous-konferenssi (STM)

Suomi järjestää korkean tason konferenssin hyvinvointitaloudesta 18.−19.9.2019 Helsingissä. Kokouksen tavoitteena on käydä sektorirajat ylittävää keskustelua tematiikasta ja hakea mahdollisia viestejä neuvoston hyvinvointitalous-päätelmiin. Suomi haluaa EU-puheenjohtajakaudellaan luoda EU-päätöksentekoon laajemman ymmärryksen siitä, että ihmisten hyvinvointi on edellytys sekä talouskasvulle että yhteiskunnan ja talouden vakaudelle. Toisaalta talouskasvu lisää mahdollisuuksia kohentaa kaikkien ihmisten hyvinvointia.

Tapahtuma lähetetään suorana verkkolähetyksenä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hallituksen tukipaketti ulotettava myös järjestöjen palvelutoimintaan20.3.2020 16:57:07 EETTiedote

Valtioneuvosto on esittänyt 20.3.2020 pidetyssä tiedotustilaisuudessa tukitoimia, joilla tuetaan yrittäjien ja yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta poikkeuksellisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Esimerkiksi työantajamaksujen huojennus on hyvä linjaus, joka edistää myös järjestöjen toimintaedellytyksiä. SOSTE ei ole saanut Business Finlandilta ja Finnveralta selkeää vastausta siihen, koskeeko rahoitus myös yhdistyksiä ja säätiöitä. Business Finlandin verkkosivuilla olevien tietojen perusteella järjestöjen rahoitus ei olisi mahdollista. SOSTE vaatii, että suunnitelmissa olevat toimet tulee ulottaa myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen. Aiemmin nämä rahoitusmekanismit eivät ole soveltuneet järjestöjen toimintaan. Järjestökenttä joutuu poikkeusoloissa mukauttamaan omaa toimintaansa ja huoli toiminnan jatkuvuudesta on suuri monelle järjestölähtöisellä toimijalla. Monilla järjestöillä ei ole puskurirahastoja, joilla voidaan selvitä poikkeuksellisista olosuhteista. Tämä

Lapsettomuus, homeongelmat, koulukiusaaminen ja akateeminen työttömyys näkyivät köyhyydestä järjestetyssä kirjoituskilpailussa12.3.2020 14:16:53 EETTiedote

Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä -kirjoituskilpailun tulokset julkistettiin 12.3. Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston seminaarissa Helsingissä. Kirjoituskilpailun teksteissä näkyvät moninaiset polut köyhyyteen. Ensimmäinen palkinto jaettiin kolmelle, yksi heistä oli Ville Venesmäki, joka kuvasi sitä, miten hänestä tuli köyhä.

SOSTE esittää Suomeen uutta terveysperusteista valmisteveroa10.3.2020 08:48:19 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esittää Suomeen terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Vero kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään, ja verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Veronalaiset tuotteet määräytyisivät sen perusteella, edistääkö niiden verottaminen terveellistä ravitsemusta.