Hyvinvointitalous kiinnostaa Euroopassa - EU:n puheenjohtajuuskauden kattoteemaa käsitellään lukuisissa kokouksissa Helsingissä

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kattoteema sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on hyvinvointitalous. Hyvinvoinnin roolia talous- ja yhteiskuntapolitiikassa sekä kestävän taloudellisen kehityksen tekijänä on alettu korostaa.

Hyvinvointitalous on alunalkujaan järjestölähtöinen termi. Se on yhteiskunnan alue, jossa toiminnan päämäärä on ihmisten hyvinvoinnin tukeminen ja hyvän elämän edellytysten vahvistaminen sekä turvaaminen. Näille ensisijaisille tavoitteille alisteisia ovat esimerkiksi talouskasvu, hyvinvointivaltion säilyttäminen tai demokratian laajeneminen. Suomen EU-puheenjohtajuuskauden myötä kiinnostus hyvinvointaloudellista ajattelua kohtaan on kasvanut.

Tulevalla viikolla Helsinki isännöi lukuisia kansainvälisiä kokouksia, joiden kantavana teemana on hyvinvointitalous. SOSTE on mukana järjestämässä näitä tilaisuuksia.

14.-16.9. European Anti-Poverty Network

Euroopan laajuinen köyhyyden vastainen verkosto pitää Helsingissä yleiskokouksensa 14.-15.9. sekä kaikille avoimen seminaarin vallan, politiikan ja osallistumisen merkityksestä köyhyyden poistamisessa kirjasto Oodissa 16.9. Seminaari on EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma.

Verkoston yleiskokous siihen liittyvine tapahtumineen tuo Helsinkiin köyhyyden vastaisen työn asiantuntijoita 32 Euroopan maasta.

EAPN:n jäsenenä on eri Euroopan maista 31 verkostoa, jotka kokoavat yhteen köyhyyden vastaisia toimijoita. Lisäksi jäsenenä on 13 Euroopan tasolla toimivaa järjestöä, kuten lapsijärjestöjen verkosto EuroChild ja eurooppalainen ruokapankkien liitto European Food Banks Federation Feba. EAPN on perustettu 1990. Suomesta jäsenenä on EAPN-Fin, jolla on puolestaan 55 jäsentä. Uuden jäsenehdokkaan Slovenian jäsenhakemus käsitellään kokouksessa.

16.-18.9. Social Platform

Social Platform on eurooppalaisten sosiaalialan kansalaisjärjestöjen verkosto, joka edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja osallistavaa demokratiaa Euroopassa. Social Platformin toinen Building Social Europe konferenssi järjestetään yhteistyössä Suomen sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Konferenssissa käsitellään kansalaisten osallistumismahdollisuuksia sekä sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Konferenssi on Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma. Konferenssi koostuu täysistunnoista, paneeleista, temaattisista työpajoista, vierailuista tutustumaan paikallisiin osallistaviin projekteihin.

18.-19.9. Hyvinvointitalous-konferenssi (STM)

Suomi järjestää korkean tason konferenssin hyvinvointitaloudesta 18.−19.9.2019 Helsingissä. Kokouksen tavoitteena on käydä sektorirajat ylittävää keskustelua tematiikasta ja hakea mahdollisia viestejä neuvoston hyvinvointitalous-päätelmiin. Suomi haluaa EU-puheenjohtajakaudellaan luoda EU-päätöksentekoon laajemman ymmärryksen siitä, että ihmisten hyvinvointi on edellytys sekä talouskasvulle että yhteiskunnan ja talouden vakaudelle. Toisaalta talouskasvu lisää mahdollisuuksia kohentaa kaikkien ihmisten hyvinvointia.

Tapahtuma lähetetään suorana verkkolähetyksenä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluja maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä20.1.2020 12:17:28 EETTiedote

Kauan odotettu asiakasmaksulainsäädännön uudistus on vihdoin käynnistymässä tänä keväänä. Koska maksut estävät hoitoon hakeutumista, SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluiden säätämistä maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä palveluissa, lääkkeissä ja matkoissa. Lainsäädännön uudistamiseen varattua 45 miljoonaa euroa SOSTE pitää riittämättömänä.

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Ylen Köyhyyden anatomia -juttukokonaisuudesta25.11.2019 15:00:00 EETTiedote

Köyhyyden anatomia – tältä näyttää suomalainen köyhyys tilastoissa -kokonaisuus sisältää tilastojen ja tutkimustiedon lisäksi kolme videota köyhän elämästä Suomessa. Jutun on tehnyt toimittaja Seppo Heikkinen ja videot ohjaaja-käsikirjoittaja Sami Kieksi. Kunniamaininnalla Kunnioittavasti köyhyydestä -raati huomioi Sanna Puhton artikkelin Kotiliedessä ja Asta Lepän artikkelin Kotivinkin sivuilla.