Hyvinvointitalous kiinnostaa Euroopassa - EU:n puheenjohtajuuskauden kattoteemaa käsitellään lukuisissa kokouksissa Helsingissä

Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kattoteema sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla on hyvinvointitalous. Hyvinvoinnin roolia talous- ja yhteiskuntapolitiikassa sekä kestävän taloudellisen kehityksen tekijänä on alettu korostaa.

Hyvinvointitalous on alunalkujaan järjestölähtöinen termi. Se on yhteiskunnan alue, jossa toiminnan päämäärä on ihmisten hyvinvoinnin tukeminen ja hyvän elämän edellytysten vahvistaminen sekä turvaaminen. Näille ensisijaisille tavoitteille alisteisia ovat esimerkiksi talouskasvu, hyvinvointivaltion säilyttäminen tai demokratian laajeneminen. Suomen EU-puheenjohtajuuskauden myötä kiinnostus hyvinvointaloudellista ajattelua kohtaan on kasvanut.

Tulevalla viikolla Helsinki isännöi lukuisia kansainvälisiä kokouksia, joiden kantavana teemana on hyvinvointitalous. SOSTE on mukana järjestämässä näitä tilaisuuksia.

14.-16.9. European Anti-Poverty Network

Euroopan laajuinen köyhyyden vastainen verkosto pitää Helsingissä yleiskokouksensa 14.-15.9. sekä kaikille avoimen seminaarin vallan, politiikan ja osallistumisen merkityksestä köyhyyden poistamisessa kirjasto Oodissa 16.9. Seminaari on EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma.

Verkoston yleiskokous siihen liittyvine tapahtumineen tuo Helsinkiin köyhyyden vastaisen työn asiantuntijoita 32 Euroopan maasta.

EAPN:n jäsenenä on eri Euroopan maista 31 verkostoa, jotka kokoavat yhteen köyhyyden vastaisia toimijoita. Lisäksi jäsenenä on 13 Euroopan tasolla toimivaa järjestöä, kuten lapsijärjestöjen verkosto EuroChild ja eurooppalainen ruokapankkien liitto European Food Banks Federation Feba. EAPN on perustettu 1990. Suomesta jäsenenä on EAPN-Fin, jolla on puolestaan 55 jäsentä. Uuden jäsenehdokkaan Slovenian jäsenhakemus käsitellään kokouksessa.

16.-18.9. Social Platform

Social Platform on eurooppalaisten sosiaalialan kansalaisjärjestöjen verkosto, joka edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja osallistavaa demokratiaa Euroopassa. Social Platformin toinen Building Social Europe konferenssi järjestetään yhteistyössä Suomen sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Konferenssissa käsitellään kansalaisten osallistumismahdollisuuksia sekä sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Konferenssi on Suomen EU-puheenjohtajuuskauden virallinen oheistapahtuma. Konferenssi koostuu täysistunnoista, paneeleista, temaattisista työpajoista, vierailuista tutustumaan paikallisiin osallistaviin projekteihin.

18.-19.9. Hyvinvointitalous-konferenssi (STM)

Suomi järjestää korkean tason konferenssin hyvinvointitaloudesta 18.−19.9.2019 Helsingissä. Kokouksen tavoitteena on käydä sektorirajat ylittävää keskustelua tematiikasta ja hakea mahdollisia viestejä neuvoston hyvinvointitalous-päätelmiin. Suomi haluaa EU-puheenjohtajakaudellaan luoda EU-päätöksentekoon laajemman ymmärryksen siitä, että ihmisten hyvinvointi on edellytys sekä talouskasvulle että yhteiskunnan ja talouden vakaudelle. Toisaalta talouskasvu lisää mahdollisuuksia kohentaa kaikkien ihmisten hyvinvointia.

Tapahtuma lähetetään suorana verkkolähetyksenä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.23.9.2019 09:00:44 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais

Hallituksen osatyökykyisiin kohdistamat työllisyyspaketin toimet jäävät vielä lupauksen tasolle18.9.2019 14:09:11 EESTTiedote

Hallituksen eilen julkaisema työllisyyspaketti sisälsi paljon hyviä aikeita, mutta vähäisesti konkretiaa. 75 prosentin työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää ratkaisujen löytämistä heikossa työmarkkina-asemassa olevien moninaisiin tilanteisiin. Puolet Sosiaalibarometrin vastaajista arvioi osatyökykyisten työttömyyden erittäin tai melko suureksi ongelmaksi alueellaan.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjamaan sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kokkolaan 19.9.12.9.2019 14:17:28 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjois-Karjalan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Joensuuhun 17.9.12.9.2019 14:05:38 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Keski-Suomen järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Jyväskylään 16.9.12.9.2019 13:57:57 EESTTiedote

SOSTE haastaa hallituksen hyvinvointitalkoisiin: hallituskauden aikana on alennettava sairastamisen hintaa sekä edistettävä kansanterveyttä verottamalla herkkuja11.9.2019 09:57:28 EESTTiedote

On tärkeää, että hallituskauden aikana sairastamisen kustannuksia kohtuullistetaan, jotta kaikilla on varaa tarvitsemaansa hoitoon ja lääkkeisiin. Nykyistä laaja-alaisempi terveysperusteinen verotus on kansanterveyden edistämisen näkökulmasta tarpeen. Perusturvan tasoa on korotettava, etteivät liian alhaiset etuudet pakota ketään pitkäksi aikaa toimeentulotuelle.