Hyytävä tosikertomus agentista, joka varasti Yhdysvaltojen ydinsalaisuudet

Ann Hagedornin Nukkuva agentti – Atomivakooja, jota ei saatu kiinni on agenttiromaania jännittävämpi tosikertomus neuvostoliittolaisesta mestarivakoojasta, joka onnistui varastamaan atomipommin salaisuudet Yhdysvalloista jäämättä koskaan kiinni.

Nukkuva agentti – Atomivakooja, jota ei saatu kiinni julkaistaan 22.9.

George Kovalsyntyi Neuvostoliitosta Yhdysvaltoihin muuttaneeseen emigranttiperheeseen vuonna 1913. Kun Yhdysvalloissa alkoi suuri lama, perhe palasi takaisin Neuvostoliittoon, jossa Koval aloitti kemian opinnot Moskovan yliopistossa. Maan sotilastiedustelupalvelu kiinnitti häneen heti huomiota. Täydellisesti amerikanenglantia puhuvasta, Yhdysvaltain passin sekä länsimaiset tavat omaavasta nuoresta miehestä koulutettiin vakooja, joka lähetettiin takaisin USA:han vuonna 1940.

Kemistitaustansa ansiosta Koval pääsi töihin amerikkalaiseen tutkimuslaitokseen, jossa kehitettiin atomipommia. Soluttautumisensa ansiosta hänen onnistui urkkia Manhattan-projektin atomisalaisuudet Kremlille. Neuvostoliitto pystyi kehittämään hänen ansiostaan atomipommin vuosia nopeammin. Koval ei jäänyt koskaan kiinni, vaan hän pakeni takaisin Neuvostoliittoon 1940-luvun lopulla.

Venäjän presidentti Vladimir Putin palkitsi Kovalin postuumisti Venäjän korkea-arvoisimmalla arvonimellä, Venäjän federaation sankarin arvonimellä vuonna 2007.

"Ann Hagedorn kirjoittaa huippureportterin loistavaan tyyliin kylmän sodan alkuvaiheista, Yhdysvaltojen ja Venäjän välisen ydinasevarustelun käynnistymisestä ja vakoilun ratkaisevasta merkityksestä Moskovalle.”  – Jukka Valtasaari, entinen Suomen Yhdysvaltojen suurlähettiläs

Ann Hagedorn on moninkertaiseseti palkittu toimittaja, joka on työskennellyt The Wall Street Journal -lehdessä ja kirjoittanut useita tietokirjoja.

Ann Hagedorn: Nukkuva agentti – Atomivakooja, jota ei saatu kiinni (Docendo 2022), sidottu 336 sivua. Kirjan on suomentanut Pia Korpisaari.

Pyydä kirjasta sähköinen mediavedos ennakkoon:

Nukkuva agentti – Atomivakooja, jota ei saatu kiinni julkaistaan 22.9.