I år firas Alvar Aalto veckan i de stiliga kulturmiljöerna i Björneborg och Eura där deltagarna får njuta av ett intressant programutbud

Den sista veckan i augusti, 22−30.8.2020 firas Alvar Aalto-veckan i Björneborg och Eura. Temat för i år är ”Aalto i vardagen”. Alvar Aalto-veckan, som är den fjärde i ordningen, erbjuder en fascinerande och mångsidig överblick av arkitektur, design och kultur.
Villa Mairea (1937–39) i Norrmark i Björneborg. Foto Maija Holma © Alvar Aalto -stiftelsen.

I årets program spelar Björneborgs och Euras rika industriella historia en stark roll och orternas samband med Alvar Aaltos produktion och även med vår tid. I centrum för fokus står självklart Villa Mairea (193739) i Norrmark i Björneborg, som ritats av Aino och Alvar Aalto, samt Terrasshuset i Kauttua, Eura (193738). Under veckan ordnas guidade besök till båda husen.

Vi ser även fram emot intressanta tidsresor i form av utställningar, exempelvis utställningen Maire Gullichsen, Alvar Aalto och Galerie Artek i Björneborgs konstmuseum samt utställningen Arkielämän kuvia ja esineitä Aallon suunnittelemista taloista Kauttualla (Bilder och föremål från vardagen i hus i Kauttua som ritats av Alvar Aalto) på huvudbiblioteket i Eura.

Arkitekturrundvandringar och besök i mål som inte är öppna så ofta ger genom berättelser en bild av orternas lokalhistoria och nutid. ”Ett intressant sätt att bekanta sig med den byggda kulturmiljön är att delta i en kanotutflykt längs Eura å och sjön Pyhäjärvi i Säkylä, under vilken man har möjlighet att njuta av den mångsidiga arkitekturen, vattendragen och naturen i området. Även Alvar Aaltos arkitektur är starkt närvarande i de lokala invånarnas vardag, eftersom bl.a. typhusområdet i Varkaudenmäki har bevarats i dess ursprungliga användning”, berättar Sirpa Wahlqvist, kulturchef för Eura kommun.

”Vi förväntar oss att evenemanget ska bidra till att öka intresset för och kunskapen om den byggda miljön på orten och om dess kulturhistoria samt göra Alvar Aalto och hans produktion ännu bättre känd även i Satakunta”, säger Jyri Träskelin, chef för kulturenheten i Björneborgs stad. Han hoppas att det livfulla stadsevenemanget ska locka besökare även på en promenadrunda till Björneborgs centrum där många berättelser om uppkomsten och byggandet av den moderna stenstaden från 1930-talet till 1990-talet berättas.

Alvar Aalto-veckan ordnas turvis i Alvar Aalto-städer runtom i Finland. För arrangemangen under evenemangsveckan svarar i år Eura kommun och Björneborgs stad i samarbete med Alvar Aalto -stiftelsen samt ett stort antal samarbetsparter.

Följ Alvar Aalto-veckan även på Facebook och Instagram #aaltoarjessa

Vi följer upp covid-19-läget och myndigheternas rekommendationer gällande arrangemang av evenemang och kommer att reagera på eventuella ändringar enligt anvisningarna.
Arrangören av evenemanget behåller rätten till ändringar.Innan du deltar, ber vi dig vänligen kontrollera från programsidorna för Alvar Aalto-veckan att evenemanget inte har ställts in.

Alvar Aalto -stiftelsen
Programchef Nina Heikkonen
Tfn 044 500 1257

Björneborgs stad
Chefen för kulturenheten Jyri Träskelin
tfn 044 701 1251
jyri.traskelin@pori.fi

Eura kommun
Kulturchef Sirpa Wahlqvist
tfn 044 422 4825
sirpa.wahlqvist@eura.fi

Bilder

Ladda ned bild
Terrasshuset (1937–38) i Kauttua, Eura. Foto Maija Holma © Alvar Aalto -stiftelsen.
Ladda ned bild

Följ Alvar Aalto -säätiö

Senaste pressmeddelandena från Alvar Aalto -säätiö

Tyyppitalojen kiehtovaa historiaa New Standards -näyttelyssä1.2.2024 11:42:17 EET | Tiedote

Aalto2:ssa avautuu 16. helmikuuta New Standards – Puutalo Oy 1940–55 -näyttely, joka tuo esiin ainutlaatuisen tarinan suomalaisten puuelementtitalojen maailmanvalloituksesta toisen maailmansodan jälkeen. Venetsian arkkitehtuuribiennaalin Suomen paviljongissa vuonna 2021 ensimmäistä kertaa nähty näyttelykokonaisuus on täydentynyt valokuvaaja Juuso Westerlundin uusilla valokuvilla Puutalo Oy:n taloista Oulussa ja Raahen Lampinsaaren kaivoskylässä.